Wolisz bilet na karcie czy w aplikacji? GZM pyta pasażerów

infotrans
02.02.2022 13:00

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która zamówiła modernizację dotychczasowego systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych, pyta pasażerów, czy wybiorą jego nową wersję w aplikacji, czy będą chcieli pozostać przy tradycyjnej karcie elektronicznej.

Internetowa sonda na ten temat trwa na stronie metropoliagzm.pl do 15 lutego br.

Nowa aplikacja

Jak przypomniało 1 lutego biuro prasowe GZM, głównym elementem systemu online, który ma zacząć działać w III kw. br., będzie dla pasażera nowa aplikacja. Nie oznacza to, że plastikowa karta zostanie zastąpiona przez wirtualną. Metropolia chce jednak poprzez sondę dowiedzieć się, ile osób zdecyduje się przejść na aplikację, a ile pozostanie przy fizycznej karcie.

Dotychczasowy system ŚKUP został zamówiony przez związek komunalny, będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. Zaczął działać z kilkuletnim opóźnieniem w 2015 r.

W założeniu karta ŚKUP miała być rodzajem elektronicznej portmonetki, umożliwiającej opłacanie różnych usług publicznych świadczonych przez samorządy regionu. W praktyce natomiast, oprócz płatności za komunikację miejską (przede wszystkim w postaci kodowanych na niej biletów okresowych), używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach.

Sam system ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny, np. obecnie działa offline, co powoduje, że przeniesienie biletu kupionego przez internet na kartę może trwać kilka godzin. Karta pozostaje jedynym nośnikiem informacji o kupionych na terenie ZTM biletach okresowych.

Kontynuacja z Asseco

Od dawna trwały przymiarki do modernizacji ŚKUP. Przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM ogłosiła w grudniu 2020 r. W połowie ub. roku rozstrzygnęła postępowanie, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy, Asseco, za 122,8 mln zł brutto.

Zmodernizowany system ma działać online, co przyspieszy zapisywanie transakcji. W nowej odsłonie karta będzie jednym z identyfikatorów danych, a nie ich nośnikiem. Dzięki tej zmianie będzie można korzystać z systemu bez potrzeby używania karty, za pośrednictwem mobilnej aplikacji.

Bilety kupione online będą aktywowane natychmiast. Nie będzie już potrzeby przykładania karty do kasownika w pojeździe, aby zaktualizować jej stan. Same karty nie znikną z obiegu – dalej będą dostępne dla pasażerów.

W aplikacji mobilnej będzie można: kupić bilety jednorazowe w taryfie strefowo-czasowej, kupić bilety w taryfie czasowej (wejście i wyjście będzie rejestrowane w aplikacji oraz po szybkim zeskanowaniu QRkodu lub ręcznym wpisaniu kodu pojazdu), kupić bilety średnio i długookresowe, zwrócić bilety czy zaplanować podróż – także przy rzeczywistych czasach odjazdów.

Korzystając z opcji zakupu biletów jednorazowych, będzie można skorzystać z możliwości szybkiego zeskanowania QR kodu w pojeździe albo ręcznego wpisania kodu pojazdu (będzie to konieczne ze względu na prowadzenie kontroli biletów). Zaplanowano też zmiany taryfowe – „inteligentny” system poboru opłat, umożliwiający np. wykorzystanie najtańszych możliwości taryfowych.

Mobilny ŚKUP

Nie czekając na efekty przygotowań do modernizacji ŚKUP wiosną 2020 r. wprowadził aplikację "Mobilny ŚKUP", aby doraźnie ułatwić korzystanie z niefunkcjonalnego rozwiązania. Narzędzie umożliwiło szybkie kodowanie na karcie biletów i zasileń pieniądza elektronicznego kupowanych na Portalu Klienta ŚKUP, przy użyciu własnego smartfona z funkcją płatności zbliżeniowych.

Od początku ub. roku aplikacja "Mobilny ŚKUP" zyskała funkcjonalność sprzedaży biletów. Można w niej kupić m.in. bilety na różne okresy czasu i jednorazowe. Wcześniej, poprzez dostępne na rynku zewnętrzne aplikacje, można było kupić tylko bilety jednorazowe. Z aplikacji mogą korzystać na razie tylko posiadacze kart ŚKUP.

GZM zapowiedziała ponadto zapewnienie obsługi kart płatniczych w pojazdach komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego. W styczniu br. ZTM testował nowe kasowniki oraz automaty biletowe z ekranami i płatnościami zbliżeniowymi, zapowiadając ich sukcesywne instalowanie we wszystkich autobusach i tramwajach.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie systemu ŚKUP KZK - poprzedni główny organizator komunikacji miejskiej w regionie - podpisał z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Finansowany m.in. unijnymi środkami system miał zacząć działać w 2013 r. Wdrażany stopniowo w drugiej połowie 2015 r., ruszył w listopadzie 2015 r.(PAP)