Wirtualna karta ŚKUP jeszcze w tym roku
Jeszcze w tym roku w systemie Śląskiej Karty Usług Publicznych ma być możliwe utworzenie wirtualnej karty ŚKUP, aby korzystać z aplikacji mobilnej systemu bez formalności związanych z wyrabianiem fizycznej karty – zapowiedziała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM).
Będzie to jeden z elementów prowadzonych już przez GZM modernizacji systemu ŚKUP.
Historyczny ŚKUP
Dotychczasowy system, oparty o fizyczną kartę, został zamówiony przez związek komunalny, będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. Został zaprojektowany w 2009 r., a zaczął działać z kilkuletnim opóźnieniem w 2015 r.
W założeniu karta ŚKUP miała być rodzajem elektronicznej portmonetki, umożliwiającej opłacanie różnych usług publicznych świadczonych przez samorządy regionu. W praktyce natomiast, oprócz płatności za komunikację miejską (przede wszystkim w postaci kodowanych na niej biletów okresowych), używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach.
Sam system ŚKUP od początku jest krytykowany przez mieszkańców jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny, np. obecnie działa offline, co powoduje, że przeniesienie biletu kupionego przez internet na kartę może trwać kilka godzin.
Karta jest dotąd jedynym nośnikiem informacji o kupionych na terenie ZTM biletach okresowych. Od dawna trwały przymiarki do jej modernizacji. Z końcem grudnia ub. roku GZM ogłosiła przetarg na wykonanie modyfikacji ŚKUP. Na początku czerwca br. poinformowała o rozstrzygnięciu postępowania; zaakceptowano jedyną ofertę Asseco, czyli operatora dotychczasowego rozwiązania.
Choć w całości nowa wersja ŚKUP ma zacząć działać pod koniec przyszłego roku, w piątek GZM podała, że chce jeszcze w tym roku "otworzyć" aplikację Mobilny ŚKUP, która – wdrażana od wiosny ub. roku - ma doraźnie ułatwiać korzystanie z niefunkcjonalnego zapisywania na karcie kupionych w systemie biletów. Od stycznia br. aplikacja zyskała też funkcjonalność sprzedaży biletów – dotąd tylko posiadaczom fizycznych kart ŚKUP.
Kolejne etapy
„Otworzenie do niej dostępu jest dla nas kolejnym krokiem. Umożliwi to wirtualna karta, którą użytkownicy będą mogli samodzielnie wygenerować tak, jakby tworzyli swoje personalizowane konto w każdej innej aplikacji” – powiedział, cytowany w piątkowej informacji, dyrektor departamentu informatyki w urzędzie metropolitalnym Adam Krakowczyk.
„Funkcję tę chcemy uruchomić jesienią tego roku, ale chcielibyśmy, żeby była dostępna już na początku roku akademickiego. Jesteśmy w trakcie uzgodnień z wykonawcami i czekamy jeszcze na potwierdzenie harmonogramu tych prac” – zaznaczył Krakowczyk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Korzystając z wirtualnej karty będzie można podróżować z większością rodzajów biletów, dostępnych w cenniku ZTM. Wyjątkiem będą bilety, które wymagają rejestrowania wejść i wyjść z pojazdu. Oznacza to, że choć przez aplikację będzie można kupić te bilety, aby z nich korzystać koniecznym będzie posiadanie fizycznej wersji karty. Chodzi o bilety wieloprzejazdowe (wybrany pakiet biletów ważny przez 180 dni) oraz biletów jednorazowych w taryfie kilometrowej.
W unowocześnionym systemie ŚKUP docelowo wszystkie rodzaje przejazdów będą mogły być rejestrowane w sposób, który preferuje pasażer – albo za pomocą aplikacji i np. zeskanowanie kodu QR w kasowniku, albo za pomocą karty.
Zmodernizowany system ma działać online, co przyspieszy zapisywanie transakcji. W nowej odsłonie karta będzie jednym z identyfikatorów danych, a nie ich nośnikiem. Dzięki tej zmianie będzie można korzystać z systemu bez potrzeby używania karty.
Podstawą unowocześnionego systemu ma być mobilna aplikacja, a bilety kupione online będą aktywowane automatycznie. Nie będzie już potrzeby przykładania karty do kasownika w pojeździe, aby zaktualizować jej stan. Same karty nie znikną z obiegu – dalej będą dostępne dla pasażerów, którzy preferują taką formę płatności. Nowi użytkownicy będą mogli samodzielnie założyć konto poprzez portal klienta lub aplikację mobilną, bez konieczności wizyty w punkcie obsługi pasażera.
Zmodernizowany system ma wykorzystywać w dużym stopniu używane obecnie urządzenia - kasowniki, komputery pokładowe i automaty biletowe. Metropolia oszacowała, że prace nad modernizacją systemu potrwają około półtora roku.
Niezależnie GZM w pierwszych tygodniach wakacji planuje uruchomienie aplikacji, w której znajdą się wirtualne tablice odjazdów autobusów, tramwajów i trolejbusów z ok. 7 tys. przystanków, obsługiwanych przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Aplikacja ta uzupełni komputerową wersję portalu Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, który został zmodernizowany i usprawniony wiosną br.(PAP)