Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wild: nie jest wykluczona żadna z form finansowania CPK

infotrans
07.11.2017 08:40

Żadna z formfinansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego nie jest wykluczona – powiedziałw Łodzi pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że w grę wchodzi zarównofinansowanie budżetowe, jak i partnerstwo z podmiotami prywatnymi, w tym zzagranicznym akcjonariatem.

W poniedziałek w Łodzi odbył się IV Kongres RozwojuTransportu.

„Jeśli chodzi o kwestie finansowania, to realizacjaprojektu jest pomyślana w ten sposób, aby zostawić nam dwa lata na podjęcieostatecznej decyzji co do sposobu jego finansowania. Z jednej strony chodzi oto, aby wyeliminować ryzyka inwestorskie, przygotować proces i nie płacić zaniepewność. Z drugiej zaś strony dostosować ofertę, którą położymy nastole” – powiedział Wild w trakcie panelu „Centralny Port Komunikacyjny(m)sercem Polski”?

„Dziś żadna z form finansowania nie jest wykluczona.Wchodzi w grę partnerstwo z podmiotami prywatnymi, bądź podmiotami, w którychakcjonariat dominujący mają inne państwa. Ale w grę też wchodzi finansowaniebudżetowe, z pieniędzy nas wszystkich. Czasem pokutuje w nas mit, że elementprywatny gwarantuje rynkowość, efektywność procesów. Nie do końca takjest” – powiedział Wild.

W ocenie ministra, jedną z trzech funkcji, jakie CPK maspełnić, jest wsparcie integracji Łodzi z Warszawą.

Wild przypomniał, że koncepcja dotycząca CPK będzie tematemwtorkowych obrad rządu. „Decyzja odnośnie budowy Portu Solidarność zostałajuż podjęta. Pozostaje odpowiedzieć na pytanie, jak zrobić to najlepiej” -wskazał.

Jak mówił Wild, zakładając, że we wtorek Koncepcja zostanieprzyjęta przez Radę Ministrów, kolejnym krokiem jest przygotowanie ustawy,która w maksymalny sposób usprawni proces inwestycyjny, powołanie podmiotu ze100-procentową własnością Skarbu Państwa, któremu zostanie powierzona całainwestycja oraz jak najszybsze wszczęcie postępowań środowiskowych, aby w ciągudwóch najbliższych lat wyeliminować podstawowe ryzyka inwestorskie z tymzwiązane.

„Zdajemy sobie sprawę, że to ambitny harmonogram, alezdajemy sobie jednocześnie sprawę, że jest to wykonalne, nawet uwzględniającrygorystyczne, specyficzne uregulowania europejskie odnośnie projektówinwestycyjnych w zakresie regulacji środowiskowych. Istnieje możliwość takiejoptymalizacji koncepcji, abyśmy byli w stanie powitać za 10 lat w PorcieSolidarność pierwszy samolot, a być może jeszcze wcześniej powitać pierwszepociągi, które przejadą przez nową linię łączącą Łódź z Warszawą” – mówił.

Zdaniem Wilda rolą polityków jest wyznaczanie miary, „aostatecznie mamy ten sam cel”. „Chodzi o to, żeby lepiej służyćludziom, zapewniać bardziej komfortowy sposób podróżowania i wspierać relacjemiędzy ludźmi, które bez komunikacji nie istnieją” – podkreślił.