Wiesław Witek – nowy szefem warszawskiego transportu
infotrans
15.01.2014 10:12
Wiesław Witek – nowy szefem warszawskiego transportu
16 grudnia 2013 roku Wiesław Witek został nowym dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. W udzielonym wywiadzie redakcji iZTM opowiada o planach na najbliższe miesiące i lata, konieczności zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra, rozbudowie stołecznej sieci tramwajowej i dotychczasowej współpracy z ZTM:
iZTM: Pracę w ZTM rozpoczął Pan zaledwie kilkanaście dni temu, ale nie musiał się Pan uczyć od podstaw…
Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie: Komunikacja miejska a także inne obszary działalności ZTM –jak inwestycje, nie są mi obce. Z ZTM miałem przyjemność współpracować przez wiele lat w trakcie mojej pracy w Urzędzie m.st. Warszawy. Najpierw w Biurze Infrastruktury, a potem kierując Biurem Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym. I celowo użyłem tu słowa „przyjemność”, gdyż pracownicy firmy, z którymi współpracowałem, to fachowcy oddani swojej pracy. Z takimi ludźmi zawsze dobrze się pracuje. Dodam, że zagadnienia transportowe mogłem poznać „od kuchni”chociażby podczas prac w zespole koordynującym przygotowania do obsługi Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Nie mogę także nie zauważyć, że ZTM, który prowadzi obecnie wiele ważnych dla całego miasta przedsięwzięć, że wspomnę tylko o budowie centralnego odcinka II linii metra, czy akcji wydawania hologramów do Karty Warszawiaka, jest firmą działającą bardzo sprawnie. Ogromna zasługa w tym moich poprzedników: Leszka Ruty, dyrektora ZTM od 2006 r. oraz Andrzeja Franków, kierującego pracami ZTM przez ostatnie miesiące. Należą im się słowa uznania.
iZTM: Jakie najważniejsze zadania stoją teraz przed Panem?
Wiesław Witek: Zdecydowanie najważniejsze będzie wprowadzenie w komunikacji zmian związanych z zakończeniem budowy centralnego odcinka II linii metra. Realizując politykę transportową Warszawy, według której dominującą rolę w systemie transportowym ma pełnić transport szynowy, będziemy chcieli wprowadzić zmiany w sieci połączeń autobusowych, tak by linie autobusowe dowoziły do stacji podziemnej kolei. Oczywiście zdaję sobie doskonale sprawę z tego, że ogromna grupa pasażerów jest bardzo przywiązana do autobusów. Mówię tu np. o mieszkańcach Warszawy, którzy podróżują ulicami pozbawionymi komunikacji szynowej, m.in. ulicami Radzymińską i Górczewską. Obecnie do centrum Warszawy mogą dojechać bezpośrednio autobusem. Głównym zadaniem linii autobusowych kursujących tymi ulicami powinno być jednak dowiezienie pasażerów do początkowych stacji II linii metra. Wiem, że wśród zwolenników połączeń bezpośrednich takie zmiany mogą na początku budzić sprzeciw. Zrobimy jednak wszystko, aby przekonać ich do tego, że dzięki przesiadce do metra zyskają na czasie. Liczę oczywiście na to, że do metra uda się również przekonać kierowców, którzy codziennie tracą nerwy stojąc na zakorkowanych warszawskich mostach. Ważnym zadaniem będzie także kontynuacja wspomnianej już akcji wydawania hologramów do Kart Warszawiaka. Na razie wszystko przebiega zgodnie z planem. Coraz więcej warszawiaków ma już karty z hologramem. Oby tak dalej.
Jestem miłośnikiem tramwajów i zawsze –mając do wyboru autobus i tramwaj –decyduję się na podróż tramwajem. Będziemy intensywnie pracować i zrobimy wszystko, co możliwe, aby został wybudowany odcinek torów wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich. Będzie także kontynuowana budowa linii tramwajowej na Tarchomin –do ulicy Mehoffera. Liczę również na to, że uda się rozpocząć przygotowania do budowy linii tramwajowej do Wilanowa i na Gocław.