Wiemy na jakich liniach przetestują Pomorski Wspólny Bilet
Pomysł na „Wspólny bilet” dla kluczowych pomorskich miastwchodzi właśnie w fazę testów. Pilotażzostanie przeprowadzony na dwóch trasach komunikacji publicznej. Jedna z nichłączy Słupsk z Trójmiastem, druga natomiast Starogard Gdański z Trójmiastem, akonkretnie z Gdynią.
W Urzędzie Marszałkowskim podpisano umowę umożliwiającąprzeprowadzenie pilotażu systemu nazywanego potocznie „wspólny bilet”. Tymsamym idea ta wyszła z fazy projektów i analiz – rozpoczęła się jej realizacja.
Pilotaż rozpocznie się jeszcze we wrześniu 2018 r. Jegopierwszym etapem, widocznym dla pasażerów, będzie rozwieszenie specjalnychidentyfikatorów w formie uchwytów w autobusach, tramwajach, trolejbusach ipociągach w wybranych częściach województwa pomorskiego, w tym w Gdyni. Uchwytyte będą wyposażone w rozróżniające je elementy – tagi NFC i kody QR –umożliwiające organizatorom pilotażu komunikację ze smartfonami pasażerów.
Pilotaż zostanie przeprowadzony na dwóch trasach komunikacjipublicznej. Jedna z nich łączy Słupsk z Trójmiastem, druga natomiast Trójmiastoa konkretnie Gdynię ze Starogardem Gdańskim. Dlaczego akurat Gdynię? Ponieważ z naszego miasta odpływająpromy do Karlskrony, a całe działanie pilotażowe jest realizowane w ramachmiędzynarodowego projektu Interconnect, którego ostateczny cel stanowipołączenie systemów transportowych regionu Pomorze ze szwedzkim regionemBlekinge.
Skoro pilotaż odbywa się na wymienionych trasach, oznaczato, że obejmie on następujące miasta: Gdańsk, Gdynia, Słupsk, Starogard Gdańskii Tczew oraz wybrane przystanki kolejowe w województwie.
Testowy tabor
W pojazdach zostaną zainstalowane specjalne identyfikatory –uchwyty dla pasażerów, a na przystankach i stacjach kolejowych zostanąumieszczone tabliczki lub naklejki. Każdy taki uchwyt czy tabliczka zawieraćbędzie kod QR oraz etykietę NFC, które będą pełnić kilka funkcji: zakodowane wnich zostaną informacje o pojeździe oraz stacji.
W pojazdach pojawią się także testerzy – wybrane osoby,których zadaniem będzie sprawdzanie wybranych funkcjonalności systemu. Osoby tebędą miały kilka zadań: np. przykładając swój smartfon ze specjalną aplikacjądo kodu QR lub do etykiety NFC, będą się łączyć z tzw. portalem organizatoratransportu, w którym zmagazynowane zostaną dane o przystankach. Komunikat zesmartfonu testera zweryfikuje, czy dany przystanek został poprawnie zapisany wbazie danych. W ten sposób powstanie pełna, sprawdzona baza przystanków wieluorganizatorów transportu publicznego, zweryfikowana w praktyce przez testerów.
Analiza komfortu
Kolejnym zadaniem dla testujących elementy nowego systemubędzie analizowanie, czy zainstalowane w pojazdach elementy infrastruktury wpojeździe są przyjazne dla ludzi, czy aplikacja dla pasażerów jest przejrzystai intuicyjna oraz czy nowa procedura zakupu biletu nie sprawia problemów i jestakceptowalna społecznie.
Rekrutacja testerów i współpraca z nimi będzie przebiegaławielotorowo.
Jedna grupa (testerzy A), to osoby, które swoją pracę będąwykonywały w pełnym wymiarze czasu pracy (ok. 8 godz. dziennie) i które będąmiały do zrealizowania określone zadania czy scenariusze podróży.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Grupa B to osoby, które w ramach swoich zwykłych podróży realizowaćbędą pewne zadania – niejako „przy okazji”.
Z kolei trzecia grupa – testerzy C – składać się będzie zosób, które do pilotażu przyłączą się w ostatnim etapie jego trwania, a więc wdrugiej połowie 2019 r. Osoby te będą poruszać się w ruchu międzynarodowym isprawdzą, jak działają nowe rozwiązania na trasie: województwo pomorskie –podróż promem do Karlskrony – region Blekinge.
Wszyscy uczestnicy pilotażu będą wypełniać specjalneankiety, których wyniki zostaną podsumowane, przeanalizowane i opisane przezspecjalistyczną pracownię.
W ciągu całego okresu pilotażu będą trwały prace nadautomatyzacją wybranych czynności, które pasażer jest obecnie zmuszonysamodzielnie wykonać w czasie podróży: wybór godziny odjazdu poszczególnychśrodków transportu, dotarcie na właściwy przystanek i zakup poszczególnychbiletów. Oznacza to, że docelowo wykonywanie tych czynności będzie wspomaganeprzez system sensorów i aplikacje na smartfon, co – zgodnie z zamierzeniem – maułatwić i uprzyjemnić pasażerom podróż.
Szerszy zasięg
Gdynia, z której odpływają promy do Karlskrony, jestkluczowym miastem w pilotażu zintegrowanego systemu płatności za usługitransportu miejskiego. Celem testów jest bowiem nie tylko sprawdzenienowatorskich technologii, które pozwalają w sposób automatyczny pozyskaćinformacje o przejazdach realizowanych przez pasażerów, ale przede wszystkimocena możliwości połączenia systemów transportowych Pomorza ze szwedzkimregionem Blekinge. Wnioski z pilotażu pozwolą także na właściwe przygotowaniesię do planowanego wprowadzenia zintegrowanego systemu płatności za usługitransportu zbiorowego w całym województwie pomorskim. System docelowy ma objąćzarówno transport miejski, jak i regionalny – w szczególności kolejowy.
„