Wiemy, jak będzie wyglądał dworzec metropolitalny w Lublinie
Już wiemy jak będziewyglądał dworzec metropolitalny, który w jednej części miasta skupi komunikacjękolejową i autobusową.
Ostateczna wersja, po konsultacjach z mieszkańcami, powstałaz połączenia dwóch koncepcji. Cały plac Dworcowy zamieni się w deptak, a wramach inwestycji powstanie nowoczesny budynek dworca wraz z peronami i nowym układem drogowym.
W ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnegozostaną przebudowane istniejące oraz wybudowane nowe ulice w centrum Lublina.Zupełnie nowy wygląd jezdni, chodników, ścieżek rowerowych wraz z nowoprojektowaną zielenią i małą architekturą zyskają m.in. ulice: Młyńska, Gazowa,Krochmalna, Dworcowa, 1-go Maja, oraz Pocztowa.
Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma również plac Dworcowy,który po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiempołączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Wrejonie dworca zostanie wybudowany również układ nowych dróg, które usprawniąruch i komunikację nowego Dworca Metropolitalnego oraz samego centrum Lublinam.in. terenów ekspozycyjnych Targów Lublin. Zostanie również wybudowany nowybudynek dworca autobusowego wraz z peronami, który będzie mógł sprawnieobsługiwać autobusy komunikacji miejskiej oraz pozamiejskiej, jak równieżdalekobieżnej.
– To kolejna kluczowa inwestycja dla estetycznegozagospodarowania przestrzeni Lublina. Zdegradowany obszar zyska zupełnie noweoblicze i mam nadzieję, że spełni oczekiwania mieszkańców zarówno jeśli chodzio funkcjonalność jak i estetykę. Trzeba także pamiętać, że to inwestycja, którabędzie służyła całemu regionowi, doskonale wpisująca się w metropolitalnycharakter Lublina jako stolicy regionu. – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent MiastaLublin.
Najważniejsze zmiany wprowadzone po konsultacjachspołecznych:
dokonano integracji przykrycia budynków usługowego iadministracyjnego z zadaszeniem peronów;
w rejonie dworca autobusowego ul. Gazowa została odcięta oddworca i obecnie stanowi jednojezdniową dwupasmową drogę „bez wylotu”zakończoną placem manewrowym;
ul. Młyńska poszerzona do 3 pasów ruchu przebiega w swoimistniejącym śladzie;
wewnętrzny układ drogowy dworca został dostosowany do zmianna ulicach Gazowej i Młyńskiej – w obu drogach zostały wyprowadzonejednokierunkowe wjazdy i wyjazdy z terenu dworca, zmianie uległa liczba miejscperonowych i postojowych;
dworzec będzie się składał z 43 peronów komunikacjizamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
na terenie obiektu będzie 8 miejsc parkingowych oraz miejscado ładowania pojazdów elektrycznych komunikacji miejskiej
komunikacja miejska otrzyma 4 miejsca postojowe;
wyspa centralna na rondzie Sportowców będzie miała średnicę40 metrów, a pasy zostaną oddzielone separatorami tworząc rondo turbinowe;
ul. Dworcowa została zawężona do 7 m., będzie miałanawierzchnię z ozdobnej kostki betonowej korespondującej z nawierzchnią placu;
parking podziemny, zlokalizowany pod peronami odjazdowymi ipod placem dworcowym, pomieści 224 auta i 8 taksówek;
ul. 1-go Maja i ul. Młyńska na odcinku Dworcowa/pl. Bychawskichzamienią się w woonerfy, czyli ciągi pieszo-jezdne, na których ruch pieszy mapierwszeństwo nad ruchem kołowym, wyposażone w zieleńce oraz obiekty małejarchitektury;
zajezdnia autobusowa powstanie przy ul. Krochmalnej, będziemiała dwie jednokierunkowe jezdnie, które po obu stronach wyposażone będą wmiejsca postojowe dla busów oraz autobusów, dla busów – 64 miejsca, dlaautobusów – 60 miejsc;
nowo projektowany łącznik od ronda przed Targami do ul.Lubelskiego Lipca '80 został przesunięty na wschód – dzięki temu budowa dworcametropolitalnego nie będzie kolidowała rewitalizacją Parku Ludowego. Łącznikten będzie umożliwiał wyłączanie się z ruchu z ul. Lubelskiego Lipca'80 i zjazdna teren Targów; nie będzie możliwości wjazdu z terenów Targów Lublin na ul.Lubelskiego Lipca '80, w zamian zaprojektowano wzmocnienie nawierzchniistniejącej ulicy J. Piłsudskiego na odcinku Targi Lublin / LubelskiegoLipca'80.
„