Wiedeński przystanek w Bydgoszczy

infotrans
05.02.2016 18:07

Drogowcy przeanalizowali wszystkie uwagi, które trafiły donich w trakcie konsultacji na temat przebudowy infrastruktury dla rowerzystów ipieszych na ul. Focha. Na placu Teatralnym zgodnie z uwagami bydgoszczanpowstanie między innymi pierwszy przystanek wiedeński.

Po konsultacjach w sprawie ul. Focha drogowcy zgodnie zoczekiwaniem bydgoszczan zaprojektująprzystanek wiedeński. Ułatwi on szczególnie osobom niepełnosprawnym istarszym korzystanie z tramwajów. Przystanek wiedeński to rodzaj przystanku tramwajowego,który po raz pierwszy zrealizowano w Wiedniu. Jego konstrukcja polega napodniesieniu poziomu jezdni w rejonieprzystanku do poziomu chodnika. Kierowcy mogą przejechać przez podniesionąjezdnię, kiedy tramwaj nie znajduje się na przystanku, ale muszą znaczniezwolnić. Natomiast pasażerowie dziękitemu rozwiązaniu mogą łatwiej wsiąść dowagonu. Realizacja tej inwestycji będzie wiązać się także z przebudowaniemzatoki autobusowej. Zadanie wprowadzono przede wszystkim z myślą o poprawiedostępności komunikacyjnej tej części Śródmieścia dla osób niepełnosprawnych.

Ulica Focha jest jedną z ważniejszych tras, które wprowadzaćmają ruch rowerowy do centrum. Na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do mostówSolidarności zaprojektowano wydzielone drogi dla rowerów po obu stronach(połączone z drogami dla rowerów wykonanymi w ramach budowy linii tramwajowejdo dworca kolejowego oraz połączone z projektowanym jednocześnie drogami dlarowerów przy ulicach Grunwaldzkiej i Kruszwickiej)

Na moście droga dla rowerów jest wydzielona w chodnikubitumicznym za pomocą oznakowania poziomego. W koncepcji ujęto także połączeniedrogi rowerowej z bulwarem nad Brdą i ulicą Marcinkowskiego. Połączenie będziezrealizowane za pomocą dwóch pochylni: po stronie północnej z ulicąMarcinkowskiego, po stronie południowej wzdłuż Opery z bulwarami nad Brdą.Dzięki temu z ulicy Focha będzie można zjechać na zrewitalizowane bulwary,gdzie już funkcjonują ścieżki rowerowe.

Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się nawspólnej jezdni na zasadach ogólnych. Dodatkowo w koncepcji ujęte jest równieżpołączenie infrastrukturą dla rowerzystów ulicy Gdańskiej z ulicą Mostową. Namoście, na południowej jezdni pojawi się także wydzielony pas do skrętu w prawow ul. Mennica. Zgodnie z uwagami rowerzystów zaprojektowano przejazd dlarowerzystów i przejście dla pieszych na wysokości opery w jednej linii. Obecnieprzejścia dla pieszych są tam rozmieszczone asymetrycznie względem północnej ipołudniowej jezdni. Zmiana wymagać będzie jednak przesunięcia istniejącejzatoki autobusowej na łuk jezdni, bliżej centrum.

Ścieżki rowerowe będą posiadać standardową szerokości 2 m,chociaż w trakcie konsultacji zgłaszane były postulaty jeszcze szerszych drógrowerowych. Jednak na wielu odcinkach nie byłoby to możliwe ze względu na to,że na przeważającej części brak jest terenu pod takie rozwiązanie.

Szczegółowo sprawdzanoteż możliwość wytyczenia ?trambuspasa? w kierunku ronda Jagiellonów. Przeprowadzono analizęprzepustowości sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Mostową dla kilkuwariantów. Z obliczeń wynika, że usunięcie samochodów z torowiska isprowadzenie ich na jeden, zewnętrzny pas ruchu spowoduje znaczne zatory nawlocie zachodnim. Obecnie w sygnalizacji ruch tramwajów jest uprzywilejowany wsystemie ITS. Zatory związane zzawężeniem pasa dla samochodówutrudniałyby też wsiadaniepasażerom do tramwaju. Istotne zmiany w organizacji ruchu w tym miejscu będąmożliwe dopiero po wprowadzeniu zmian w innych częściach miasta, na przykładrozbudowie całej trasy WZ do dwóchjezdni. Eksperci uznali też, że nie mamożliwości obecnie zlokalizowania dodatkowego przystanku tramwajowego na pl.Teatralnym w kierunku węzła Garbary. Paraliżowałby on ruch kołowy.