Więcej pieniędzy na komunikację miejską w budżecie Torunia
Zwiększone nakłady narozwój komunikacji miejskiej – to jedna z propozycjj zmian budżetowych na41.sesję toruńskiej Rady Miasta.
– Zaproponowane przez nas zmiany w budżecie związane sąprzede wszystkim z realizacją harmonogramu inwestycji. Nowych dochodów zaś jestniewiele – powiedziała Magdalena Flisykowska-Kacprowicz, skarbnik miasta.Zmianami w budżecie miasta i w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta Toruniana lata 2017-2041 Rada Miasta zajmie się podczas 41. sesji, która odbędzie się7 września 2017 roku.
Największą proponowaną zmianą, zapisaną zarówno wtegorocznym budżecie, jak i w Wieloletniej Prognozie Finansowej, którejdodatkowo poświęcona została też odrębna uchwała rady miasta, jestdokapitalizowanie spółki MZK. W aktualnej perspektywie finansowej znajduje siępodpisana na początku sierpnia 2017 roku umowa o dofinansowanie projektu BITCity II z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Todofinansowanie wyniesie ponad 195 mln zł. Głównym punktem tego projektu jestbudowa linii tramwajowej na osiedle Jar, a także modernizacja linii tramwajowejw czterech lokalizacjach oraz zakup pięciu nowych tramwajów, a także autobusówniskoemisyjnych. Wartość tego projektu wymaga od miasta wkładu własnego wwysokości 132 mln zł. Dodatkowo w ramach Bit City II realizowany będzie teżinny projekt – „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiegoi al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu”,który będzie finansowany ze środków RPO. Wkład własny wymagany do realizacji tejinwestycji wynosi 17 mln zł.
Również w połowie 2017 roku miasto podpisało z NarodowymCentrum Badań i Rozwoju umowę na przystąpieniedo programu elektromobilności. W związku z tym szacuje się, że spółkaMZK będzie potrzebowała ok. 30 mln zł, przeznaczonych albo na zakup w latach2018-2019 autobusów niskoemisyjnych, albo na wkład własny, jeśli na wspomnianezakupy uda się pozyskać zewnętrzne środki.
Łącznie zatem miasto wspólnie z MZK potrzebuje 179 mlnzł jako wkład własny. W celu pozyskaniatych środków MZK będzie emitowało obligacje do roku 2021 lub 2022 – wzależności od realizacji projektu. W związku z tym w dniu 12 stycznia 2017 rokuSpółka wystosowała zaproszenie do pięciu banków, by przedstawiły wiążącą ofertęwspółpracy jako Partner Finansowy. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjumbanków Bank Pekao S.A. i BGK.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obligacje będą spłacane do roku 2042. Miasto przez ten czasbędzie wspierało spółkę MZK środkami na ich obsługę, przekazując dwa razy doroku środki niezbędne, by oddać zarówno tę kwotę, jak i odsetki. Przewidywane,łączne obciążenie budżetu Miasta Torunia z tego tytułu wyniesie 289 314 000złotych, kwota odsetek zaś to ok. 110 mln zł. – Oznacza to, że coroczniebędziemy przeznaczali na ten cel z budżetu miasta ok. 12 mln zł. Myślę, że przybudżecie wynoszącym blisko 1 mld zł nie będzie to kwota, która mogłabyspowodować perturbacje w budżecie miasta – zapewnił prezydent Michał Zaleski.
„