Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Więcej dróg z viaTOLL-em

infotrans
29.06.2015 15:01

O północy z poniedziałku na wtorek do sieci płatnych dróg w ramach systemu viaTOLL zostanie włączonych kolejne 251 km autostrady i dróg ekspresowych w 9 województwach – poinformowała w Warszawie w poniedziałek rzeczniczka prasowa viaTOLL Dorota Prochowicz.

Decyzja o rozszerzeniu płatnych dróg podejmowana jest na podstawie rozporządzenie Rady Ministrów na wniosek Ministra Infrastruktury i Rozwoju.

Zgodnie z nim do sieci płatnych dróg w ramach systemu viaTOLL zostanie o północy z 29 na 30 czerwca 2015 r. włączony ok. 35,1 km odcinek autostrady A4 od węzła Tarnów Północ do węzła Dębica-Wschód. A także drogi ekspresowe: S3 od węzła Gorzów Wielkopolski Południe do Skwierzyny Południe (ok. 27,1 km), S5 Rydzyna-Korzeńsko (ok. 26,8 km), S8 Wieluń-Łask (ok. 74,07 km) i Jeżewo-Choroszcz (ok. 18,53 km), S11 Poznań Północ-Poznań Tarnowo Podgórne (ok. 13,07 km), S12 Jastków-Kalinówka (ok. 32,78 km), S61 Raczki-Suwałki Południe (ok. 11,98 km) oraz odcinek S69 Bielsko-Biała Komorowice – Bielsko-Biała Mikuszowice (ok. 11 km).

Drogi włączane do systemu viaTOLL znajdują się w 9 województwach: dolnośląskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, podkarpackim, podlaskim, śląskim i wielkopolskim. Obecnie sieć dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat viaTOLL wynosi 2917 km., po rozszerzenie będzie to ok. 3150 km dróg.

Przychody z systemu viaTOLL wpływają do Krajowego Funduszu Drogowego i są one w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad i przeznaczone są do budowy, modernizacji i utrzymania dróg w Polsce. Od lipca 2011 r., czyli od momentu rozpoczęcia działania tego systemu do końca maja 2015 r do Funduszu wpłynęło ponad 4,5 mld zł z tytułu opłat wnoszonych przez kierowców” – powiedziała Prochowicz.

System viaTOLL działa w Polsce od lipca 2011 r. i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Pozwala drogą elektroniczną wnosić opłaty za przejazd. Zastąpił wcześniejszy system winietowy. Umowa o budowie systemu określa, że do końca 2018 r. ma objąć 7 tys. km dróg w Polsce.

„Mamy nadzieje, że kolejne rozszerzenia systemu nastąpią szybko – bo jego efektywność zależy od tego, jak szybko i ile dróg zostanie nim objętych – i uda się zrealizować założenia umowy” – powiedział szef komunikacji Kapsch Telematic Services operatora elektronicznego poboru systemu opłat Krzysztof Gorzkowski.

Jak poinformowała Prochowicz w systemie jest obecnie zarejestrowanych ponad 880 tys. ciężarówek i 488 tys. użytkowników, czyli firm. Dodała, że wraz z rozwojem sieci przybędzie kolejnych siedem miejsc obsługi klienta, łącznie będzie ich działać 220.

Od 2012 r. z systemu viaTOLL mogą dobrowolnie korzystać również kierowcy samochodów osobowych na dwóch odcinkach autostrad A2: Konin-Stryków i A4: Gliwice-Wrocław. Dzięki urządzeniu viaAUTO, mogą oni rozliczać się elektronicznie za korzystanie z tych autostrad. Prochowicz wskazała, że do tej pory sprzedano 28,5 tys. urządzeń viaAUTO.

Najbardziej „dochodową” trasą – jak wskazała Prochowicz – jest autostrada A4, z której dochód w okresie listopad 2014 r. – maj 2015 r. wyniósł 186,27 mln zł, na drugim miejscu jest odcinek S8 – 86,69 mln zł, a na trzecim odcinek A2 – 74,40 mln zł.