Wicepremier Gowin będzie reformował krakowską komunikację

infotrans
10.06.2019 16:06

Wicepremier, ministernauki i szef Porozumienia Jarosław Gowin powołuje zespół ekspercki, którywypracuje alternatywne rozwiązania komunikacyjne w Krakowie. Celem jestrozładowanie korków – według raportu TomTom Kraków jest 26. najbardziejzakorkowanym miastem świata.

Podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Krakowiewicepremier, min. nauki i szkolnictwa wyższego, szef Porozumienia, zapowiedziałpowołanie zespołu ekspertów, który – jak wyjaśnił – zajmie się wypracowaniemrozwiązań komunikacyjnych alternatywnych wobec, zdaniem polityka, nieudolnychrozwiązań władz Krakowa. „Konkretne propozycje przedstawimy zaraz po wakacjach”- zapowiedział Gowin.

Przywołał wyniki nowego raportu TomTom, zgodnie z którymKraków jest 26. najbardziej zakorkowanym miastem świata. Zgodnie z badaniami wPolsce zaś Kraków zajmuje drugie, zaraz po Łodzi (15. najbardziej zakorkowanemiasto świata), miejsce, jeśli chodzi o korki. W globalnym rankingu pierwszemiejsca zajmują kolejno Bangkok, Bogota i Lima.

Jak mówił w poniedziałek Gowin, skumulowanie remontów wKrakowie świadczy o „elementarnej niezdolności do zaplanowania działań zestrony miasta”. Wicepremier ocenił także, że „ślimaczą się”budowa parkingów i kluczowych nowych rozwiązań komunikacyjnych, np. tramwaju zGórki Narodowej do centrum miasta.

Zdaniem szefa Porozumienia władze miasta nie mają jasnychrozstrzygnięć, jeśli chodzi o strategię komunikacyjną – czy ma mieć onacharakter publiczny, czy samochodowy, ponieważ po mieście trudno się poruszaćkomunikacją miejską, a równocześnie jest ona coraz droższa; droższe mają byćtakże parkingi.

„Rosną koszty komunikacji, a przede wszystkimmieszkańcy Krakowa tracą setki tysięcy godzin, stojąc w korkach” -podkreślił Jarosław Gowin i dodał: „To, co się dzieje dzisiaj w Krakowie,to rekord świata, jeśli chodzi o niewydolność (komunikacyjną) – po Krakowie wogóle nie można się przemieszczać na skutek nieudolności władz miasta”.

Na czele powołanego przez Porozumienie zespołu ekspertówstanie radny Krakowa Mariusz Kękuś (PiS). Jak mówił na konferencji prasowej,Kraków jest bardziej zakorkowany niż Poznań, Warszawa, Wrocław. W ocenieradnego powinny się rozpocząć inwestycje planowane od lat – tramwaj na GórkęNarodową, na Azory, połączenie z Prądnika do Nowej Huty. „Te trzy dużeinwestycje mogłyby w znacznym stopniu usprawnić ruch, skłonić mieszkańców, byprzesiedli się na komunikację zbiorową” – mówił.

W jego ocenie zachowanie urzędników krakowskich jest”nielogiczne”. „W momencie, kiedy Kraków jest przeciążonyremontami, składają propozycje podniesienia cen biletów nawet o 50 proc. Terazdyskusja o radykalnych podwyżkach w strefie płatnego parkowania” – mówiłradny.

Od maja bilet jednorazowy 20-minutowy kosztuje 3,40 zł – o60 groszy więcej niż wcześniej. Nie ma biletów 40-minutowych i godzinnych, azamiast nich wprowadzono 50-minutowy za 4,6 zł. Bilet miesięczny na wszystkielinie podrożał z 89 zł do 106 zł.

Ceny biletów jednorazowych komunikacji miejskiej nie byłypodnoszone w Krakowie od 2013 r., a miesięcznych jeszcze dłużej. Tymczasem, jakwskazywali urzędnicy z Zarządu Transportu Publicznego, koszty funkcjonowaniakrakowskiego transportu zbiorowego znacząco wzrosły m.in. z powodu wyższych cenpaliw i prądu. Wpływy ze sprzedaży biletów pokrywały około 50 proc. kosztów(dekadę temu było około 70 proc.). Aby utrzymać funkcjonowanie komunikacji miejskiejna dotychczasowym poziomie, w 2019 r. potrzebne jest – według szacunków władzmiasta – około 640 mln zł.

W maju Zarząd Transportu Publicznego skierował do RadyMiasta Krakowa projekt uchwały powołującej Śródmiejską Strefę PłatnegoParkowania. Stawki za parkowanie wzrosną z 3 zł do 9 zł, 7 lub 5 zł za godzinęzależnie od strefy; opłaty będą pobierane także w weekendy.

Planowane zmiany w strefie płatnego parkowania majądoprowadzić do ograniczenia liczby samochodów wjeżdżających do ścisłego centrummiasta i zwiększyć możliwości parkowania przez mieszkańców, którzy corazczęściej mają duże trudności z zostawieniem pojazdu w pobliżu miejscazamieszkania.

Poniedziałkową konferencję prasową Gowin zorganizował wparku przy placu Inwalidów, niedaleko skrzyżowania ul. Królewskiej i Al. TrzechWieszczów – gdzie trwa uciążliwy remont.