Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Węzeł Toruń Miasto otwarty

infotrans
09.10.2015 10:40

W Toruniu kolejny krok w stronę nowej jakości podróżowaniakomunikacja miejską. Po oddaniu linii tramwajowej na Bielany i węzła w aleiSolidarności, modernizacji dotychczasowych połączeń oraz zakupieniskopodłogowego taboru, 7 października 2015 r. oddano do użytkowania węzełprzesiadkowy przy Dworcu Toruń Miasto.

Inwestycja obejmowała dwa zadania. Pierwsze to przebudowatorowiska tramwajowego na linii średnicowej od węzła Toruń do al. Solidarnościpoprawiająca dostępność komunikacyjną Zespołu Staromiejskiego wpisanego nalistę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO poprzez transport przyjaznyśrodowisku. Drugie – budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miastointegrującego linię średnicową nr 1 oraz pozostały transport publiczny z KolejąMetropolitalną BiT-City.

– To ważny węzeł przesiadkowy nie tylko dla torunian, ale idla tych, którzy odwiedzają nasze miasto. Tu bez problemu można przesiąść zkomunikacji kolejowej na tramwajową i odwrotnie, jest duży parking, gdzie możnazostawić samochód. Ale nie zapominajmy, że to tylko fragment potężnejprzebudowy rozwiązań komunikacyjnych w mieście. Przed nami jeszcze budowatorowiska na JAR, kontynuacja budowy Trasy Mostowej wschodniej, a już za trzydni oddajemy do użytku drugi etap Trasy Średnicowej Północnej. Wspólnie z koleją zamierzamy także wnajbliższych latach pracować nad usprawnieniem transportu kolejowego ? mówi prezydentTorunia Michał Zaleski.

Celem inwestycji było polepszenie stanu technicznego tzw.linii średnicowej. Wpłynęło to na poprawę stanu technicznego linii tramwajowejkomunikującej dwa bieguny miasta: Bielany z osiedlem Na Skarpie. Dzięki temu pozakończeniu prac remontowych wzrosła średnia prędkość tramwajów. Zwiększył siętakże poziom bezpieczeństwa drogowego. Zastosowana technologia montażu szynoraz zastosowane materiały znacznie ograniczyły hałas i drgania generowaneprzez tramwaje na przebudowanym odcinku. Jezdnie i chodniki zyskały nowąnawierzchnię, powstały ścieżki rowerowe, a także zwiększyła się liczba miejscparkingowych w okolicach starówki. Na pl. Św. Katarzyny wybudowano przystankitypu wiedeńskiego, ułatwiające pasażerom wsiadanie do tramwajów. Przebudowanotakże przystanek na ul. Wały Gen. Sikorskiego wyposażając go m.in. w tablicęinformacji pasażerskiej i wiatę przystankową.

Z kolei sprawny węzeł przesiadkowy ułatwi podróże wszystkim,którzy codziennie korzystają z różnych środków transportu zbiorowego, a tymsamym przyczyni się do poprawy komfortui bezpieczeństwa komunikacji miejskiej. Pasażerowie będą mogli szybko przesiąśćsię z pociągu na tramwaj i dotrzeć do prawie każdego miejsca w mieście iodwrotnie. To właśnie stąd, w ramach projektu związanego z kolejąmetropolitalną BiT-City będzie można wybrać się w krótszym czasie w podróż doBydgoszczy komfortowym i szybkim pociągiem.

Platformy przystanków tramwajowych zostały połączone zkładką dla pieszych, która prowadzi z dworca kolejowego za pomocą schodów orazwind, aby nawet osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mogływygodnie i bezpiecznie zmieniać środek komunikacji. W okolicach dworca powstałyparkingi Park&Ride (ponad 50 miejsc parkingowych i 8 parkingów dlaautokarów oraz Bike&Ride. Przygotowano także miejsce pod montaż stacjiroweru miejskiego.

Okolica Dworca Toruń Miasto zyskała nowy wygląd. Odnowionopomnik dedykowany poległym kolejarzom, wybudowano małą fontannę,zagospodarowano zieleń. Praktycznie wybudowana od podstaw ulica Gen.Skrzyńskiego (przed wojną ul. Zygmuntowska) połączyła pl. Pokoju Toruńskiego zpl. 18-stycznia. Na ulicy obok parkingów powstały chodniki i ścieżka rowerowa,postój taxi i przystanek autobusowy. Po przebudowie powstał trakt spacerowyłączący OM Chrobrego z Bulwarem Filadelfijskim.

Zadania zrealizowano w ramach projektu ?Integracja systemutransportu miejskiego wraz z zakupemtaboru tramwajowego w Toruniu ? BiT-City?.

Wykonawca : Budimex Budownictwo Sp. z o. o.

Wartość: 52 629 011,48 zł brutto

Wartość kosztów kwalifikowanych: 42 595 814,22 zł

Wartość dofinansowania (80%): 34076651,37 zł

Termin realizacji: 28.11.2013-30.09.2015