Węzeł przesiadkowy w centrum Warszawy?

infotrans
28.03.2019 17:49

PKP Polskie LinieKolejowe proponują wybudowanie węzła przesiadkowego w centrum Warszawy.

Prace mają zostać wykonane równolegle z modernizacjąwarszawskiej linii średnicowej – poinformował w czwartek prezes PKP PLKIreneusz Merchel.

„Naszą propozycją jest utworzenie tak zwanegozintegrowanego węzła przesiadkowego w centrum Warszawy” – powiedziałprezes PKP PLK na konferencji. Dodał, że obecnie Warszawska Kolej Dojazdowakończy się przed Warszawą Centralną. „Podróżni, którzy udają się do stacjimetra muszą przejść kilkaset metrów. Nasza propozycja pokazuje, że istniejemożliwość umiejscowienia nowego przystanku WKD równolegle do linii średnicowej,na wysokości stacji Warszawa Śródmieście” – powiedział Merchel.

Prezes wyjaśnił, że dzięki temu powstałby nowy węzeł, którypołączyłby WKD, koleje aglomeracyjne zatrzymujące się na stacji Śródmieście iwarszawskie metro. Blisko znajdowałby się ponadto dworzec Warszawa Centralna,gdzie zatrzymują się pociągi dalekobieżne.

Merchel poinformował też, że wraz z modernizacjąwarszawskiej linii średnicowej spółka planuje wybudowanie nowych przystankówprzy rondzie de Gaulle'a i przystanku Solec położonego bliżej Wisły, przyWybrzeżu Kościuszkowskim.

„Analizując konieczność przebudowy tunelu średnicowegomamy propozycję, która wskazuje na możliwość utworzenia dodatkowego przystankuzlokalizowanego przy rondzie de Gaulle'a. (…) Mógłby też powstać nowyprzystanek Solec blisko Wybrzeża Kościuszkowskiego. Natomiast zlikwidowanyzostałby przystanek Powiśle” – powiedział Merchel.

Zaznaczył, że likwidacja przystanku Powiśle nie wiązałabysię z koniecznością fizycznej jego rozbiórki.

Prezes wyjaśnił, że w nowej konfiguracji odległość międzyprzystankiem Solec a Rondo de Gaulle'a wyniosłaby ok. 1 tys. m. Taka sama odległośćdzieliłaby rondo de Gaulle'a od Warszawy Śródmieście.

Dlatego, aby nie zmniejszać częstotliwości kursowaniapociągów, zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle. Nie byłoby też koniecznościbudowy przystanku przy ul. Brackiej, między Warszawą Śródmieście a rondem deGaulle'a, gdyż to również pogorszyłoby przepustowość linii.

Merchel wskazał, że modernizacja warszawskiej liniiśrednicowej jest konieczna, by zwiększyć o blisko połowę przepustowość trasy,która została zbudowana między 1926 a 1935 rokiem.

Obecny na czwartkowej konferencji wiceminister infrastrukturyAndrzej Bittel ocenił, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jestkluczowa dla komunikacji kolejowej w Warszawie oraz bardzo ważna z punktuwidzenia transportu mazowieckiego i ogólnopolskiego.

„Modernizacja warszawskiej linii średnicowej to zadanieważne, kluczowe. Modernizowany będzie najważniejszy odcinek linii kolejowej wWarszawie, łączącej wschód z zachodem, po którym porusza się do tysiącapociągów dziennie” – powiedział Bittel.

Podkreślił, że linia średnicowa jest bardzo ważna z punktuwidzenia transportu warszawskiego, mazowieckiego i ogólnopolskiego.”Obecnie trwają prace projektowe, przygotowujemy zadanie inwestycyjne.Oferta przebudowy kierowana jest również do władz samorządowych, do władzMiasta Stołecznego Warszawy” – dodał.

Wiceminister wyjaśnił, że współpracy z miastem Warszawąwymagałoby przedłużenie trasy linii WKD do stacji Warszawa Śródmieście. Dodał,że dzięki temu stacja WKD znalazłaby się bliżej warszawskiego metra, coułatwiłoby komunikację pasażerom. Obecnie linia WKD, która biegnie od GrodziskaMazowieckiego i Milanówka, kończy się przed dworcem Warszawa Centralna.

Bittel powiedział też, że po prawej stronie Wisły współpracyz miastem wymagałaby realizacja tunelu w ciągu projektowanej ulicy Tysiąclecia.

Plan modernizacji warszawskiej linii średnicowej zakładarozpoczęcie prac od dworca Warszawa Zachodnia. Kolejnym etapem będziemodernizacja Warszawy Wschodniej, od której prace będą kontynuowane wzdłużlinii w kierunku Warszawy Śródmieście i Warszawy Centralnej.

Harmonogram prac przewiduje, że główne prace modernizacyjnena podziemnej trasie potrwają od roku 2020 do 2026. PKP Polskie Linie Kolejowenie przewidują zamknięcia trasy dla ruchu kolejowego.