Węzeł przesiadkowy Ligota z parkingiem na 110 aut
Zakończyłysię prace budowlane przy centrum przesiadkowym Ligota, pierwszym tego typuobiekcie w Katowicach – podał katowicki magistrat.
Od czwartku w tym miejscu podróżni będąmogli bezpłatnie zaparkować 110 pojazdów.
Pierwsze centrum przesiadkowe wKatowicach powstało, kosztem blisko 10 mln zł, przy dworcu kolejowym wdzielnicy Ligota. Już od kilku tygodni działają na nim perony, na którychzatrzymują się cztery linie autobusowe – dwie, które obsługiwały pasażerówjeszcze przed rozpoczęciem inwestycji, tj. 51 i 13, oraz dwie nowe – 913 i 912– kursujące do przystanków Panewniki Owsiana i Ligota Akademiki.
Od czwartku pasażerowie będą moglikorzystać z parkingu. Aktualnie nazlecenie wykonawcy centrum trwa konfiguracja parkomatów, tak by mogły oneodczytywać wszystkie bilety Kolei Śląskich z kodami kreskowymi – zarówno tekupowane w kasach, jak również w biletomatach. Dzięki temu parkomat będzie mógłwydawać tzw. bilety zerowe, które zapewnią możliwość bezpłatnego parkowania– powiedziała rzeczniczka Urzędu Miasta Katowice Ewa Lipka.
Podjęliśmydecyzję, że do ukończenia wspomnianych prac informatycznych parking przycentrum przesiadkowym Ligota zostanie udostępniony bezpłatnie dla pasażerówkomunikacji publicznej – szlabany będą podniesione umożliwiając swobodny wjazdi wyjazd z parkingu. Chcemy tym samym zachęcać mieszkańców, by już w styczniu korzystalize wszystkich funkcjonalności centrum przesiadkowego – dodała.
Tylkodla pasażerów Kolei Śląskich
Po zakończeniu konfiguracji parkomatówparking będzie dostępny wyłącznie dla posiadaczy biletów kolejowych KoleiŚląskich – w tym np. „biletu katowickiego”, który uprawnia do przejazdówautobusami, tramwajami i Kolejami Śląskimi na terenie miasta.
Kierowcy będą mogli wjechać z takimbiletem na teren parkingu. Parkomat zeskanuje go i wyda tzw. bilet zerowy,który będzie trzeba umieścić w pojeździe lub na pojeździe w widocznym miejscuumożliwiającym odczytanie jego treści. Parkowanie w centrum przesiadkowym natakich zasadach będzie bezpłatne do 20 godzin. Jeśli ktoś wjedzie na parkingbez biletu lub zostawi samochód na dłużej niż 20 godzin musi liczyć się z karąw wysokości 369 zł. Samochód, który będzie stał na terenie parkingu 7 dni,zostanie natomiast odholowany.
Jak przypominają katowiccy urzędnicy,ideą centrów przesiadkowych jest możliwość szybkiego przesiadania się z jednychśrodków komunikacji na drugie. Centrum przesiadkowe Ligota, którego budowawłaśnie się zakończyła, to pierwszy z kilku takich obiektów w Katowicach – trwabudowa trzech kolejnych, inne są w fazie projektowania i uzgodnień.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
110miejsc parkingowych
Centrum w Ligocie umożliwia przesiadki zsamochodu, autobusu lub roweru na pociąg. Na jego terenie znajdują się: parkingnaziemny dla 110 samochodów, strefa dla podróżnych – zadaszone peronyautobusowe i miejsca do oczekiwania, parking dla rowerów, punkt kiss&ride zprzeznaczeniem do krótkotrwałego parkowania (do 3 minut), postój dla taksówek,biletomat.
Biletkatowicki wchodzi do sprzedaży
Wraz z uruchomieniem centrumprzesiadkowego do sprzedaży trafił „bilet katowicki” – czyli imienny biletemitowany przez Koleje Śląskie uprawniający pasażerów do nieograniczonej liczbyprzejazdów wszystkimi liniami autobusowymi i tramwajowymi obsługiwanymi przezZarząd Transportu Metropolitalnego oraz pociągami Kolei Śląskich kursującymi naterenie Katowic.
Bilet kosztuje 119 zł i jest ważny przezmiesiąc. Można go kupić m.in. w kasach biletowych Kolei Śląskich, najwcześniejna 7 dni przed dniem ważności biletu, a także w pociągu u personelu pokładowegooraz za pośrednictwem aplikacji mobilnej SkyCash, wyłącznie w dniu wyjazdu.
Przy centrum przesiadkowym Ligotazatrzymują się następujące linie Kolei Śląskich: S4 (z Sosnowca do Tychów), S5(Katowice – Zwardoń), S6 (Katowice – Wisła Głębce), S71 (Katowice – Bohumin).
„