We wrześniu ruszy pierwsze badanie metrolinii GZM

infotrans
03.09.2021 07:00
Od 13 września Zarząd Transportu Metropolitalnego, organizujący komunikację miejską na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, rozpocznie zbieranie opinii dotyczących działania uruchamianych od wiosny br. własnych linii autobusowych, tzw. metrolinii.

Dotąd, w trzech etapach 8 maja, 3 lipca i 7 sierpnia br., wprowadzono 10 metrolinii. Według wcześniejszych zapowiedzi do końca br. takich linii - oznaczonych literą M oraz liczbą - ma być 31. Wraz z uruchomieniem nowych połączeń zapowiadano, że ich funkcjonowanie ma być badane pod kątem potrzeb pasażerów – na tej podstawie co pół roku wprowadzane mają być ew. zmiany.

Dwa terminy

Jak wynika z informacji przekazanych w biuletynie gliwickiego urzędu miasta, ZTM zlecił przeprowadzenie badań w dwóch etapach. Pierwszy, zakładany w terminie między 13 września, a 3 października br., ma dotyczyć ewaluacji funkcjonowania metrolinii. Drugi, zaplanowany na 2022 r., ma obejmować preferencje mobilnościowe na terenie Metropolii.

-„W pierwszym etapie działań przeprowadzona zostanie ewaluacja funkcjonowania Metrolinii na trzech poziomach: realizacji idei całego projektu, funkcjonowania poszczególnych linii i przystanków oraz zbadania deklarowanych powodów korzystania i niekorzystania z transportu zbiorowego. Badanie przeprowadzone zostanie z wykorzystaniem geoankiety” – przekazał gliwicki magistrat.

Jak wyjaśniono, geoankieta to narzędzie oparte o platformę internetową, umożliwiające zrealizowanie konsultacji społecznych w oparciu o aspekt przestrzenny. Uczestnicy ankiety mają zaznaczać miejsca, między którymi przemieszczają się, przystanki i linie autobusowe. Będą mieli możliwość oceny m.in. czasu przejazdu, wygody korzystania z transportu zbiorowego czy jakości oczekiwania na przesiadkę.

-„Zebrane dane posłużą do zbudowania rekomendacji na potrzeby zmian w funkcjonowaniu Metrolinii, jak również do poszukania perspektyw na zachęcenie do korzystania z transportu zbiorowego osób z niego niekorzystających oraz wprowadzenia nowych narzędzi i sposobów pracy nad zrównoważoną mobilnością w GZM” – wskazano w informacji.

Trzy fazy

ZTM przewidział trzy fazy uruchamiania metrolinii . Pierwsze z nich mają obsługiwać duże miasta, a co za tym idzie duże potoki pasażerskie. To uruchomione w pierwszym etapie linie M1 (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice), M2 (Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza), M4 (Sosnowiec, Katowice), M18 (Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy), M24 (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze) i zmodyfikowana linia lotniskowa AP (Katowice, Port Lotniczy).

W kolejnej fazie na ulice mają wyjeżdżać autobusy linii, których główną rolą będzie integracja obszarów Metropolii. Na końcu uruchamiane mają być linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM. Metrolinie mają kursować niemal przez całą dobą z regularną, a w godzinach szczytu porannego i popołudniowego zwiększoną częstotliwością.

Zdecydowano, że koszt przejazdu jest standardowy, jak dla pozostałych połączeń, zgodnie z taryfą. Wszystkie metrolinie obsługiwane mają być pojazdami o wysokim standardzie i niskiej emisji spalin. Obecnie zakładane jest uruchomienie 22 linii o charakterze metropolitalnym–szybkim i dziewięciu linii dowozowo-odwozowych.

Autobusy metrolinii w ciągu roku w dni robocze mają realizować ponad 500 tys. połączeń, a w soboty oraz w niedziele i święta ok. 80 tys. kursów. Oznacza to dołączenie do systemu transportu publicznego w GZM ok. 2,1 tys. kursów dziennie w dni robocze, pracy przewozowej na poziomie 18,5 mln wozokilometrów, a także nakłady szacowane na 136 mln zł. PAP)