Warszawskie plany komunikacyjne

infotrans
15.01.2014 10:49

Mieszkańcy Grochowa przesiadający się na nowej pętli autobusowej do metra na stacji Stadion Narodowy, pasażerowie z Tarchomina wsiadający do tramwajów na pętli przy ulicy Mehoffera, dodatkowe miejsca parkingowe w ramach systemu Parkuj i Jedź, rozwój infrastruktury rowerowej, nie tylko z myślą o użytkownikach Veturilo. Tak komunikację miejską widzi nowy dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego –Wiesław Witek, który o swoich planach rozmawiał 3 stycznia 2014 roku z dziennikarzami. Przedstawiamy relację z tego spotkania opublikowaną na łamach magazynu iZTM. –„Nie oczekujcie ode mnie fajerwerków. Przez ostatnie lata –w obszarze komunikacji miejskiej –zrealizowano tak dużo wartościowych projektów, że nie ma potrzeby wprowadzania nowości na siłę. Moją ambicją jest ustabilizowanie kręgosłupa komunikacyjnego stolicy oraz realizacja niezbędnych zmian w organizacji komunikacji miejskiej w taki sposób, aby jak najpełniej odpowiadały potrzebom pasażerów –powiedział dyrektor Witek. –Silny, stabilny kręgosłup komunikacji miejskiej jest potrzebny, ponieważ mnóstwo osób przyzwyczaja się do „swoich”linii autobusowych i tramwajowych. Te linie często kursują latami na swoich trasach i sprawdzają się. Nie należy tego zmieniać. Nie oznacza to jednak, że nie będziemy starali się przekonywać pasażerów do nowych rozwiązań”–dodał.

Nowy dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego –Wiesław Witek, który o swoich planach rozmawiał 3 stycznia 2014 roku z dziennikarzami
Zmieniona organizacja komunikacji miejskiej będzie związana z oddaniem do użytku centralnego odcinka II linii metra. Mieszkańcy Woli i Pragi zyskają nowy środek transportu. Trzeba im będzie zapewnić linie dowozowe do stacji metra. Po stronie praskiej większość autobusów będzie kończyła kursy przy Dworcu Wileńskim, gdzie będzie można przesiąść się do kolejki podziemnej. Nowością będzie pętla autobusowa w sąsiedztwie stacji Stadion Narodowy, na której mieszkańcy Grochowa będą mogli wygodnie przesiąść się do metra. Rozpoczęcie prac przy jej budowie planowane jest po zakończeniu robót na tzw. trasie świętokrzyskiej i ulicy Sokolej. Na Woli większość autobusów będzie dojeżdżała do ronda Daszyńskiego, na którym planowane jest przygotowanie wygodnego peronu przesiadkowego. Dla tramwajów, na ulicy Prostej zostanie wybudowany specjalny tor żeberkowy, co pozwoli na obsługę kursujących nią linii taborem dwukierunkowym. –„Nie wyobrażam sobie, byśmy w tym roku „nie odpalili”dwóch inwestycji tramwajowych –na Tarchominie i Bemowie”–powiedział Wiesław Witek. Od stycznia 2013 roku funkcjonuje pierwszy odcinek trasy tramwajowej na Tarchomin łączący pętle Metro Młociny i Stare Świdry. Obecnie Tramwaje Warszawskie są w trakcie realizacji procedury przetargowej na kontynuację budowy trasy do pętli przy ulicy Mehoffera. Do wojewody mazowieckiego wpłynęło odwołanie od pozwolenia na budowę linii. Nie znam terminu jego rozpatrzenia. –„Nie zmienia to jednak faktu, że dołożymy wszelkich starań, aby tramwaje zaczęły kursować wzdłuż ulicy Światowida. I już widzę pętlę przy ulicy Mehoffera i ludzi wsiadający do tramwajów jadących w kierunku Metra Młociny i ulicy Marymonckiej”–powiedział dyrektor ZTM.
Wiesław Witek zaznaczył, że również w tym roku powinien być gotowy brakujący odcinek linii tramwajowej wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich. Prace przy budowie linii będą wiązały się z wakacyjnym wyłączeniem ruchu tramwajowego na ulicy Połczyńskiej i Radiowej oraz przebudową pętli przy ulicy Górczewskiej. –„W ciągu najbliższych miesięcy i lat będą kontynuowane prace związane z rozbudową systemu Parkuj i Jedź. Zarząd Remontów i Konserwacji Dróg zobowiązał się, że jeszcze w styczniu wejdzie na teren budowy dodatkowego parkingu w sąsiedztwie stacji metra Młociny –powiedział dyrektor ZTM. Po zakończeniu prac kierowcy zyskają około 310 miejsc parkingowych. Zarząd Transportu Miejskiego przygotowuje się także do rozpoczęcia trzeciego etapu inwestycji „Budowa parkingów strategicznych Parkuj i Jedź”. Plany dotyczą rozbudowy trzech istniejących parkingów zlokalizowanych przy stacjach metra Młociny, Marymont i Wilanowska, budowy nowych obiektów przy przystankach kolejowych PKP Warszawa Płudy, PKP Warszawa Żerań, PKP Warszawa Jeziorki oraz nad pętlą autobusową Żerań FSO.
Powstanie także więcej tras rowerowych. –„Sezon Veturilo 2013 zakończyliśmy z ponad 149 tys. użytkowników systemu, którzy dokonali ponad 1,7 ml wypożyczeń rowerów –podsumował Wiesław Witek. –Chcemy, aby rowery były pełnoprawnym środkiem transportu. Przytoczone liczby pokazują, że jest to możliwe. Nie chodzi tylko o kolejne stacje Veturilo, ale przede wszystkim –z myślą o osobach, które regularnie podróżują po stolicy własnym rowerem –o rozwój tras rowerowych. Obecnie dysponujemy 340-kilometrowym systemem tras rowerowych. To, co teraz jest najbardziej potrzebne, to jego integracja i rozwój”–dodał dyrektor ZTM.
Wiesława Witka wskazał także sprawy o szczególny, społecznym znaczeniu dla miejskiego transportu. -„Układ komunikacyjny po otwarciu centralnego odcinka II linii metra, nowe trasy tramwajowe, dodatkowe miejsca parkingowe i rozwój tras rowerowych. Te wszystkie zagadnienia są bardzo ważne i wśród wielu mieszkańców zapewne wywołają duże emocje. Zapewniam, że będziemy kontynuowali dotychczasową praktykę ZTM konsultacji społecznych. O zmianach będziemy dyskutować z kierownictwem miasta, pasażerami i dzielnicowymi radnymi”–obiecał na koniec nowy dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.