Warszawskie parkingi P+R bardziej mobilne
Od 1 lutego 2018 roku rusza nowy regulamin ZarząduTransportu Miejskiego dla parkingów P+R; zmiany dotyczyć będą przede wszystkimużytkowników samochodów elektrycznych, dla których powstała karta Eko orazrowerów i jednośladów, dla których zostaną wyznaczone specjalne miejsca naparkingach.
Od 1 lutego posiadacze aut elektrycznych na podstawie karty Ekobędą mogli bezpłatnie parkować na parkingach Parkuj i Jedź poza godzinamiotwarcia tych obiektów, a także za darmo korzystać ze stacji ładowania.
„Ekoparkingi i karta Eko to konsekwencja wprowadzeniastanowisk do ładowania samochodów elektrycznych; to wymusiło na naszaktualizowanie regulaminu parkingowego P+R, więc przy okazji wprowadziliśmykilka zmian, które wynikały z potrzeb użytkowników” – podkreślił dyrektorpionu inwestycji ZTM Franciszek Kujawski na środowej konferencji prasowej wWarszawie.
Oprócz udogodnień dla posiadaczy samochodów elektrycznych,wprowadzone zostanie darmowe 20 minut na szukanie miejsca; to jednocześnieumożliwi wykorzystanie parkingów P+R jako stref postojowych, czyli tzw. Kissand Ride (K+R). „To pierwszy krok do sytuacji, kiedy wszystkie parkingibędą miały bezobsługowy system pobierania opłat” – zadeklarował Kujawski.Dodał też, że „drugą bardzo ważną rzeczą był martwy zapis, dotyczącykorzystania z rowerów i jednośladów”. Użytkownicy będą mogli bezograniczeń korzystać z wyznaczonych miejsc”.
„Ostatnie miesiące i ostatni rok to bardzo wiele zmian,które wynikają z kilku przyjętych w mieście polityk, często niezwiązanych ztransportem, ale przekładających się bezpośrednio, takich jak np. ochronapowietrza” – zaznaczyła wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska.
Dodała, że w związku z tym „do 2025 roku, maksymalniedo 2027, ZTM zamierza wymienić tabor i poruszać się tylko niskoemisyjnymi albozeroemisyjnymi pojazdami”. Nawiązując do udogodnień dla posiadaczysamochodów elektrycznych podkreśliła, że „pierwszy system ładowania autelektrycznych powstał w grudniu na parkingu na Młocinach; kolejne parkingi będądoposażane na bieżąco”.
Karta Eko w szczegółach
Karta Eko to udogodnienie dla użytkowników przyjaznychśrodowisku pojazdów o napędzie elektrycznym. Od 1 lutego jej posiadacze będąmogli bezpłatnie pozostawiać swoje auta na parkingach Parkuj i Jedź pozagodzinami otwarcia tych obiektów oraz za darmo korzystać ze stacji ładowania. KartyEko będą wydawane na dany samochód elektryczny, wyłącznie dla jednego parkinguP+R. Okres ich ważności to rok.
Wniosek o wydanie Karty Eko będzie można składać w siedzibieDziału Zarządzania Węzłami Komunikacyjnymi Zarządu Transportu Miejskiego, przyul. J. Kasprowicza 145. Użytkownik auta elektrycznego powinien okazać dowódrejestracyjny oraz dokument potwierdzającego jego dane (imię i nazwisko). Kartywydawane będą niezwłocznie po złożeniu prawidłowo wypełnionego wniosku.
W pierwszym okresie obowiązywania nowego regulaminuplanowane jest wydawanie Kart Eko ważnych tylko na parkingach P+R Młociny Ioraz Młociny III. To obiekty, na których pilotażowo zamontowano już lub wkrótcepojawią się stacje umożliwiające ładowanie pojazdów elektrycznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowy regulamin likwiduje także opłaty za postój jednośladówna parkingach P+R. Będzie można je tam zostawiać również poza godzinami ichotwarcia (od godz. 2.31 do 4.29).
Wchodzące w życie 1 lutego regulacje to też zapisy dotyczącenaliczania opłat za postój dopiero po upływie 20 minut od momentu wjazdupojazdu na parking. Dzięki temu kierowcy nie będą płacić za czas, w którymposzukują wolnego miejsca postojowego. Możliwe zatem stanie się wykorzystywanieparkingów Parkuj i Jedź także jako stref postojowych K+R (Kiss and Ride).
Nowy regulamin parkingów Parkuj i Jedź został przyjęty przezRadę m.st. Warszawy w połowie grudnia 2017 r.
Wnioski o wydanie Karty Eko TUTAJ
„