Warszawskie kupowanie biletu
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie oferuje pasażerom rozbudowaną sieć dystrybucji biletów. Sprawdzamy, jak w ostatnich latach rozwijała się sieć sprzedaży biletów w stolicy. Największą zmianą było wprowadzenie automatów biletowych. Główną ich zaletą jest to, że bilet można kupić także wówczas, gdy kioski są zamknięte –późnym wieczorem i w nocy oraz w niedziele i święta. Można zapłacić gotówką lub kartą płatniczą. W biletomatach dostępne są wszystkie rodzaje biletów – zarówno bilety jednorazowe, czasowe jak i krótkookresowe, a także doładować na Warszawską Kartę Miejską imienny bilet 30- lub 90-dniowy. Do końca 2012 roku w stolicy i ościennych miejscowościach zostało ustawionych 347 stacjonarnych automatów biletowych (w 2006 roku było ich 39). Biletomaty znajdują się w pobliżu stacji metra, przystanków kolejowych i głównych węzłów przesiadkowych. Oprócz automatów stacjonarnych, w pojazdach komunikacji miejskiej montowane są również mobilne. W każdym pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej, wszystkich tramwajach typu Swing oraz 108 autobusach zainstalowane są automaty, w których można kupić bilety kartonikowe (jednorazowe, czasowe i krótkookresowe), zapłatę uiszczając w monetach. W 2012 roku w pojazdach Miejskich Zakładów Autobusowych zaczęto ponadto instalować urządzenia nowego typu – biletomaty pojazdowe, sprzedające bilet jednorazowy pojazdowy. Od automatów mobilnych automaty pojazdowe różnią się tym, że za bilet można zapłacić tylko kartą płatniczą. Po dokonaniu zakupu otrzymujemy specjalny wydruk, który jest dowodem opłaty za przejazd. Bilet uprawnia do przejazdu tylko tym autobusem, w którym został kupiony i nie trzeba go już kasować. W automatach pojazdowych można też zakodować bilet 30- lub 90-dniowy na karcie miejskiej. Do końca 2012 roku zostało zamontowanych 349 urządzeń.