Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawskie Badanie Ruchu

infotrans
03.12.2015 13:46

Prawie 60 proc. warszawiaków jeżdżących po mieście wybierakomunikację publiczną, w drugiej kolejności samochód, w trzeciej rower.Warszawiacy są mobilni ? wykonują ponad 3,3 mln podróży w ciągu doby.

Są już wyniki Warszawskiego Badania Ruchu 2015. WarszawskieBadanie Ruchu 2015 ruszyło 8 kwietnia a zakończyło się 27 czerwca. Przez tenczas zebrane zostały informacje o sposobach podróżowania po mieście przezwarszawiaków a także dane o ruchu pojazdów (z uwzględnieniem podziału narowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy).Ankieterzy przepytali 17 tys. osób. Wykonane zostały także pomiary ruchupojazdów – pojazdy policzono w ponad 200 punktach na granicy aglomeracji, nagranicy Warszawy, w centrum miasta, na ulicach przecinających średnicową liniękolejową od Piastowa do Halinowa i na mostach.

Duży ruch w mieście

Warszawiacy wykonują 3 350 000 podróży w ciągu dniaroboczego. Statystyczny pracujący wykonuje 2,24 podróże dziennie, student ?2,14, uczeń ? 2,02. I to właśnie kierunek podróży dom-praca i praca-dom jestnajpopularniejszy – to ponad 20 proc. wszystkich podróży. Godziny szczytu przedpołudniem to okres pomiędzy godz. 7.00 a 8.00, przy czym wzrost liczby podróżyo tej porze jest skokowy; po południu największy ruch przypada na godzinępomiędzy 16.00 a 17.00 i po niej stopniowo spada ? szczyt popołudniowy jestdłuższy i bardziej równomierny.

Najpopularniejszym środkiem lokomocji jest niezmienniekomunikacja zbiorowa ? codziennie wykonywanych jest w ten sposób 56,9 proc.podróży. Na drugim miejscu jest transport indywidualny ? 38,6 proc. podróży,następnie rowerowy ? 3,8 proc. Jedna podróż w komunikacji miejskiej trwa 41min., samochodem 32 min., a na rowerze (przy czym mówimy tu o przemieszczaniusię w konkretnym celu, nie rekreacyjnie) ? 26 min. Podróże piesze trwają ok. 14min. Najwięcej podróży, blisko 60%, odbywa się w całości w lewobrzeżnej częścimiasta. Podróże na drugą stronę Wisły to 23%, tylko 17% to podróże mieszkańcówprawej strony miasta, nie przekraczających rzeki. Wskaźnik ruchliwościmieszkańców Pragi wynosi 1,9 a lewego brzegu Wisły ? 2,03.

W ciągu 16 godzin dnia (w godz. 6-22) granice Warszawyprzekracza ponad 1,3 mln aut ? ok. 690 tys. wjeżdża do miasta, wyjeżdża ok. 633tys. pojazdów. Do Śródmieścia oraz centralnych części Pragi, Woli i Ochotywjeżdża ponad 526 tys. pojazdów, a w tej grupie ponad połowa to lekkiesamochody ciężarowe. Wisłę przejeżdża ponad 482 tys. pojazdów dziennie ? ok.241 238 do centrum i ok. 241 107 z centrum.

Komputerowy model ruchu

Teraz na podstawie wyników badań, z wykorzystaniem danych zinnych badań (m.in. o podróżach mieszkańców województwa oraz ruchu napozawarszawskich odcinkach dróg krajowych i wojewódzkich) zbudowany zostanietzw. komputerowy model ruchu dla obszaru całej aglomeracji warszawskiej. Po razpierwszy przygotowany będzie także model ruchu rowerowego. Model ruchu będziegotowy do końca maja 2016 r.

Warszawskie Badanie Ruchu 2015 wykonuje wybrane w przetargukonsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy PBS, w skład którego wchodząponadto Politechniki Warszawska i Krakowska. Za WBR 2015 miasto zapłaci 1 806870 zł.