Warszawskie Badanie Ruchu
Prawie 60 proc. warszawiaków jeżdżących po mieście wybierakomunikację publiczną, w drugiej kolejności samochód, w trzeciej rower.Warszawiacy są mobilni ? wykonują ponad 3,3 mln podróży w ciągu doby.
Są już wyniki Warszawskiego Badania Ruchu 2015. WarszawskieBadanie Ruchu 2015 ruszyło 8 kwietnia a zakończyło się 27 czerwca. Przez tenczas zebrane zostały informacje o sposobach podróżowania po mieście przezwarszawiaków a także dane o ruchu pojazdów (z uwzględnieniem podziału narowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy).Ankieterzy przepytali 17 tys. osób. Wykonane zostały także pomiary ruchupojazdów – pojazdy policzono w ponad 200 punktach na granicy aglomeracji, nagranicy Warszawy, w centrum miasta, na ulicach przecinających średnicową liniękolejową od Piastowa do Halinowa i na mostach.
Duży ruch w mieście
Warszawiacy wykonują 3 350 000 podróży w ciągu dniaroboczego. Statystyczny pracujący wykonuje 2,24 podróże dziennie, student ?2,14, uczeń ? 2,02. I to właśnie kierunek podróży dom-praca i praca-dom jestnajpopularniejszy – to ponad 20 proc. wszystkich podróży. Godziny szczytu przedpołudniem to okres pomiędzy godz. 7.00 a 8.00, przy czym wzrost liczby podróżyo tej porze jest skokowy; po południu największy ruch przypada na godzinępomiędzy 16.00 a 17.00 i po niej stopniowo spada ? szczyt popołudniowy jestdłuższy i bardziej równomierny.
Najpopularniejszym środkiem lokomocji jest niezmienniekomunikacja zbiorowa ? codziennie wykonywanych jest w ten sposób 56,9 proc.podróży. Na drugim miejscu jest transport indywidualny ? 38,6 proc. podróży,następnie rowerowy ? 3,8 proc. Jedna podróż w komunikacji miejskiej trwa 41min., samochodem 32 min., a na rowerze (przy czym mówimy tu o przemieszczaniusię w konkretnym celu, nie rekreacyjnie) ? 26 min. Podróże piesze trwają ok. 14min. Najwięcej podróży, blisko 60%, odbywa się w całości w lewobrzeżnej częścimiasta. Podróże na drugą stronę Wisły to 23%, tylko 17% to podróże mieszkańcówprawej strony miasta, nie przekraczających rzeki. Wskaźnik ruchliwościmieszkańców Pragi wynosi 1,9 a lewego brzegu Wisły ? 2,03.
W ciągu 16 godzin dnia (w godz. 6-22) granice Warszawyprzekracza ponad 1,3 mln aut ? ok. 690 tys. wjeżdża do miasta, wyjeżdża ok. 633tys. pojazdów. Do Śródmieścia oraz centralnych części Pragi, Woli i Ochotywjeżdża ponad 526 tys. pojazdów, a w tej grupie ponad połowa to lekkiesamochody ciężarowe. Wisłę przejeżdża ponad 482 tys. pojazdów dziennie ? ok.241 238 do centrum i ok. 241 107 z centrum.
Komputerowy model ruchu
Teraz na podstawie wyników badań, z wykorzystaniem danych zinnych badań (m.in. o podróżach mieszkańców województwa oraz ruchu napozawarszawskich odcinkach dróg krajowych i wojewódzkich) zbudowany zostanietzw. komputerowy model ruchu dla obszaru całej aglomeracji warszawskiej. Po razpierwszy przygotowany będzie także model ruchu rowerowego. Model ruchu będziegotowy do końca maja 2016 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Warszawskie Badanie Ruchu 2015 wykonuje wybrane w przetargukonsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy PBS, w skład którego wchodząponadto Politechniki Warszawska i Krakowska. Za WBR 2015 miasto zapłaci 1 806870 zł.
„