Warszawskie autobusy i tramwaje coraz punktualniejsze
W 2016 r. ponad 94% kursów autobusowych i prawie 92% tramwajowych zostało zrealizowanych zgodnie z rozkładem jazdy. W ciągu ostatnich 10 lat liczba punktualnych kursów autobusowych wzrosła o 11% a tramwajowych ? o ponad 4%.
W ubiegłym roku 94,06% kursów zrealizowanych przez autobusy i 91,98% kursów tramwajowych było punktualnych.
W porównaniu z dwoma wcześniejszymi latami, regularnie wzrasta liczba punktualnych kursów autobusowych, a w przypadku tramwajów, po niewielkim spadku w 2015 r., ponownie odnotowano wzrost liczby kursów zrealizowanych zgodnie z rozkładem jazdy. W 2014 r. autobusy wykonały punktualnie 90,18% kursów, a rok później ? 93,28% Tramwaje w 2014 r. podjeżdżały punktualnie na przystanki w 93,55% przypadków, a w 2015 r. ? w 90,3%.
Poprawę punktualności najwyraźniej widać w dłuższym przedziale czasowym. 10 lat temu dla autobusów odnotowano 83,04% punktualnych kursów, a dla tramwajów ? 87,67% W porównaniu z ubiegłym rokiem, oznacza to 11% wzrost dla autobusów i ponad 4% dla tramwajów.
Na zdecydowany wzrost punktualności komunikacji autobusowej miały wpływ m.in. regularne kontrole prowadzone przez ZTM oraz zwiększenie długości buspasów (w 2006 r. były wytyczone na ok. 14 km dróg, a w 2016 r. ? na prawie 50 km). Dodatkowo, od kilku lat linie o długich trasach są zastępowane kilkoma kursującymi na krótszych dystansach, co ogranicza wpływ utrudnień drogowych na regularność i punktualność kursów.
Sposób kontroli punktualności komunikacji miejskiej zależy od rodzaju pojazdu. W przypadku tramwajów pomiary punktualności wykonywane są automatycznie za pomocą systemów informatycznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Punktualność autobusów sprawdzają pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego. Kontrolują oni czas odjazdu autobusów z wybranych przystanków. Często ? ze względu na duże natężenie ruchu ? są to przystanki zlokalizowane w centrum Warszawy oraz przystanki wybierane na podstawie zgłoszeń pasażerów.
Za punktualny uznaje się kurs, gdy pojazd odjeżdża z przystanku w przedziale czasowym od jednej minuty przed czasem rozkładowym do trzech minut po czasie rozkładowym. Zarząd Transportu Miejskiego nalicza przewoźnikom kary finansowe za kursy niepunktualne z ich winy.
„