Liczba stołecznych przejazdów transportem publicznym w 2013 roku utrzymała się na wysokim –porównywalnym do 2012 roku –poziomie. W 2013 roku spadała liczba sprzedanych biletów, ale wzrosło zainteresowanie biletami długookresowymi. Co ważne w ubiegłym roku odnotowano większe wpływy ze sprzedaży biletów i to o ponad 47 mln zł netto więcej. Szacunkowa liczba przejazdów komunikacją miejską w okresie grudzień 2012 roku –listopad 2013 roku przekroczyła miliard (ok. 1,056 mld). Na przestrzeni 12 miesięcy poprzedzających ten okres, liczbę przejazdów oszacowano także na bardzo zbliżonym poziomie (ok. 1,061 mld). Oznacza to, że popularność komunikacji miejskiej w 2013 roku utrzymała się na równie wysokim poziomie, a niewielkie różnice mieszczą się w granicach błędu statystycznego.
Popularność biletów 90-dniowych
Liczna grupa pasażerów skorzystała z możliwości zakupu biletów długookresowych w grudniu 2012 roku, czyli przed wprowadzeniem w życie nowej taryfy biletowej. Sprzedaż biletów 90-dniowych wzrosła o ponad 400 proc. W grudniu 2011 roku pasażerowie kupili łącznie 81 979 biletów 90-dniowych (normalne i ulgowe, ważne w 1. strefie biletowej oraz w 1. i 2. strefie biletowej), a w grudniu 2012 roku 326 789. Oznacza to, że przez kolejne pół roku około 150-200 tys. osób nie kupowało już biletów na komunikację miejską.
Szczegółowa analiza liczby sprzedanych biletów 90-dniowych w dwóch okresach 12-miesięcznych, zaczynając od grudnia 2011 roku i kończąc na listopadzie 2013 roku potwierdza wzrost zainteresowania biletami długookresowymi. Od grudnia 2011 roku do listopada 2012 roku sprzedano 1 231 169 biletów 90-dniowych, natomiast w okresie grudzień 2012 roku –listopad 2013 roku –1 355 801. Jest to trend zgodny z polityką transportową m.st. Warszawy i jednocześnie potwierdzający zmianę zwyczajów podróżowania osób korzystających ze stołecznej komunikacji miejskiej. Ale również mieszkańców stolicy w ogóle, którzy po prostu chcą zostawić swoje samochody na rzecz transportu zbiorowego. Komunikacja publiczna staje się dla nich coraz bardziej atrakcyjna a także, jeśli brać pod uwagę stale rosnące ceny paliw, tania.
Skuteczne egzekwowanie opłat
W 2013 roku –w porównaniu do roku 2012 –zwiększyły się wpływy ze sprzedaży biletów. W ubiegłym roku wyniosły 764 360 323 zł (w tym 22 067 460,21 zł z opłat za jazdę bez ważnego biletu). Tak więc wpływy netto ze sprzedaży biletów i opłat dodatkowych wzrosły w ubiegłym roku o ponad 47 mln zł. Warto podkreślić, że w 2013 roku poziom ściągalności opłat za jazdę bez ważnego biletu –w porównaniu do roku 2012 –wzrósł z 57,77 proc. do 59,29 proc.
Na wzrost wpływów ze sprzedaży biletów w 2013 roku wpływ miał także wzrost sprzedaży Biletów Seniora. W 2013 roku ich sprzedaż wzrosła o 3 593 szt. do 76 299 szt., co ma prawdopodobnie związek ze zwiększającą się od 2010 roku liczbą mieszkańców Warszawy powyżej 65. roku życia. W 2012 roku w stolicy mieszkało 84 709 osób w wieku 65-69 lat, czyli o 4,94 proc. więcej niż w roku 2011. Za Bilet Seniora trzeba zapłacić 50 zł rocznie.