Warszawski Most Poniatowskiego z pomiarem prędkości. Podejście drugie

infotrans
05.11.2019 07:15

Zwiększeniebezpieczeństwa to jedno z priorytetowych zadań m. st. Warszawy. W czerwcu tegoroku ZDM ogłosił przetarg na montaż urządzeń mierzących prędkość na mościePoniatowskiego, jednak postępowania nie udało się rozstrzygnąć.

Przed ogłoszeniem kolejnego ZDM zweryfikował założenia,dzięki czemu odcinkowy pomiar prędkości ma szanse pojawić się na przeprawielatem przyszłego roku.

Montaż odcinkowego pomiaru prędkości na mościePoniatowskiego to skomplikowane zadanie. Tego typu urządzenia oferująpojedyncze firmy. Do tej pory w kraju nie ma tego typu rozwiązania w centrummiasta ani na obiekcie mostowym. Dodatkowo niewątpliwym utrudnieniem jest fakt,że urządzenia mają być montowane na obiekcie zabytkowym. Po unieważnieniupoprzedniego postępowania ZDM skupił się na ustaleniu przyczyn, dla których nieudało się pozyskać żadnej oferty i wprowadzono korekty w zakresie zamówienia.

Ze względu na wcześniej wspominaną specyfikę obiektu, ZDMwystąpił o opinię i uzgodnienie do konserwatora zabytków. Udostępnił takżemożliwość zasilania systemu z sieci ZDM. Dodatkowo termin dostawy zostałwydłużony, o co wnioskowali potencjalni wykonawcy. Jeżeli postępowanie uda sięrozstrzygnąć, to odcinkowy pomiar prędkości na moście Poniatowskiego powinienpojawić się w wakacje przyszłego roku.

Dlaczego to ważne?

Po sukcesie Bulwarów Wiślanych, Stadionu PGE Narodowego iplaży „Poniatówka”, most Poniatowskiego cieszy się dużą popularnością wśródpieszych i rowerzystów, dla których infrastruktura ze względów historycznychnie jest przyjazna. To dlatego tak ważne jest, by nie przekraczać dozwolonejprędkości.

W ubiegłych latach wielokrotnie dochodziło tutaj do zdarzeńdrogowych, w tym wypadków śmiertelnych. Most Poniatowskiego jest jedną znajstarszych istniejących przepraw w Warszawie. Codziennie w obie strony pokonujego 55 tys. pojazdów, co dla ponad 100-letniej konstrukcji jest wynikiemkilkukrotnie wyższym, niż zakładano podczas jego budowy. Jak wynika zprowadzonych przez nas pomiarów prędkości, prawie 80% kierowców jadących wstronę ronda de Gaulle'a i ponad 89% w stronę ronda Waszyngtona przekraczaustalone limity prędkości. Codziennie kilkuset kierowców przekracza prędkość oponad 50 km/h. Dodatkowo ponad 30% kierowców nie zachowuje bezpiecznychodległości między pojazdami.

Pomiary wykonane w 2018 r. w 42 lokalizacjach na próbie 3,5mln przejazdów pokazują, że przekraczanie dopuszczalnej prędkości jestzjawiskiem nagminnym. Stwierdzono ponad 2,1 mln przekroczeń prędkościdopuszczalnej, z czego 800 tys. to przekroczenia o ponad 10 km/h. 28 tys. razyodnotowano przekroczenie o ponad 50 km/h, zagrożone utratą prawa jazdy. Naniektórych ulicach udział kierowców przestrzegających przepisów był niższy niż10 proc. zaś 15 proc. przekraczało 100 km/h.

Jeszcze w 2018 r. dane z pomiarów zostały przekazane służbomkontrolnym celem wykorzystania do prowadzonych działań. M.st. Warszawa w miaręmożliwości finansowych przekazuje dotacje dla Komendy Stołecznej Policji zprzeznaczeniem na dodatkowe patrole drogowe. Nie ma jednak wątpliwości, żetylko system fotoradarów uzupełniony regularnymi kontrolami mobilnymi możeprzynieść znaczącą poprawę sytuacji.

Działania doraźne

Wychodząc doraźnie naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców,miasto finansuje dodatkowe patrole, dzięki którym obecność policji na mościestała się powszechna. Policja w ciągu ostatnich miesięcy wystawiła łączniekilkaset mandatów karnych, wielu kierowców straciło również uprawnienia dokierowania pojazdów. Potrzeba monitorowania jest jednak większa niż możliwości”drogówki”, dlatego ZDM zdecydował się wprowadzić na moście Poniatowskiegoodcinkowy pomiar prędkości, tak by standardy bezpieczeństwa zostały zachowane24 godziny na dobę. Generalna Inspekcja Transportu Drogowego nie była w staniezadeklarować zakupu urządzeń, ale zgodziła się na przejęcie ich obsługi posfinansowaniu przez miasto. Finalnie więc urządzenia zostaną przekazane doużytkowania do systemu GITD, która odpowiada za wszystkie urządzenia mierząceprędkość na terenie całego kraju.

Jak to będziedziałać?

Most i wiadukt zostanie podzielony na cztery odcinki (po dwadla każdego kierunku), dla których będą prowadzone pomiary prędkości. Dziękitemu system obejmie także pojazdy, które korzystają z węzła przy Wisłostradzie.Pomiary będą prowadzone w pełni automatycznie, a dane, które będą zbieraneprzez urządzenia trafią bezpośrednio do Systemu Centralnego CentrumAutomatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, która odpowiada za wszystkieurządzenia mierzące prędkość na terenie całego kraju.

Jednym z kryteriów stawianych instalowanym urządzeniombędzie również możliwość ustawiania osobnych progów prędkości dla wszystkichkategorii pojazdów i dla różnych zakresów czasu.

Przetarg i kolejnedziałania

Dokumentacja przetargowa została przesłana do opublikowaniaw Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, od dzisiaj postępowanie w sprawieodcinkowego pomiaru prędkości znajduje się także na naszej stronieinternetowej. Oferty można składać do 10 grudnia br.

Jednocześnie, zgodnie z deklaracją prezydenta RafałaTrzaskowskiego zwrócimy się z wnioskiem o umożliwienie samorządom prowadzeniakontroli za pomocą fotoradarów. Środki finansowe, które pochodziłyby z urządzeńmiałyby być przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, a nie takjak do tej pory na budowę i rozbudowę dróg. Fotoradary te byłyby stosowanewyłącznie w miejscach, w których występuje duże natężenie ruchu i znaczneprzekroczenia prędkości. Ustawienie tych urządzeń byłoby poprzedzone stosownąanalizą, a montaż następowałby w uzgodnieniu z policją i administracjąpaństwową odpowiedzialną za bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

W Warszawie od 1 stycznia 2016 r. przestała działać częśćfotoradarów, które dotychczas znacznie podnosiły bezpieczeństwo. Niestety,wyłączenie urządzeń sprawiło, że większość kierowców wróciła do starych, złychnawyków. W niektórych lokalizacjach dozwolonej prędkości przestrzegało tylko 15proc. kierowców, zaś rekordowe odczyty na przejściach dla pieszych bezsygnalizacji świetlnych wynosiły ponad 150 km/h. W miejscach, w których fotoradarywciąż funkcjonują, kierowcy popełniają znacznie mniej wykroczeń.