Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawscy miłośnicy pomagają MZK Ostrowiec. Z informacją pasażerską

infotrans
10.04.2021 19:00

W marcu Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie zorganizował wyjazd do Ostrowca Świętokrzyskiego, gdzie dokonał modernizacji systemu informacji pasażerskiej.

To kolejny budujący przykład, że miłośnicy nie tylko dbają o zabytkowy tabor, ale również potrafią pomóc tym, którzy tej pomocy potrzebują na co dzień.

Autobusowe transfer  

Dzięki aktywności Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej na przełomie 2019 i 2020 roku doszło do zakupienia przez MZK w Ostrowcu Świętokrzyskim pięciu wycofanych z MZA Jelczy Mastero. W krótkim czasie zakup rozszerzono o dwa kolejne autobusy, a w rok później jeszcze o kolejne dwa. W ten sposób autobusy Jelcz M121I stały się najliczniejszą serią w taborze ostrowieckiego przewoźnika. Ze względu na pozostawienie w nich warszawskiego wyposażenia, wśród członków KMKM zrodził się pomysł uruchomienia głosowej informacji pasażerskiej.

Spotykając się z przychylnością kierownictwa MZK w Ostrowcu Świętokrzyskim członkowie Klubu Paweł Sitek i Mateusz Kurowski zaproponowali opracowanie i wdrożenie całego systemu mając za wzór ten funkcjonujący w Warszawie. Na potrzeby zapowiedzi przystanków głosu udzielił Piotr Michalski – aktor warszawskiego Teatru Baj, a profesjonalną sesję nagraniową zrealizował Paweł Zadrożny.

Jeden z komunikatów przygotowanych dla MZK Ostrowiec

Poszukiwana kompatybilność

Dzięki obecności osprzętu systemu informacji liniowej w dziewięciu Jelczach Mastero możliwe było praktycznie bezproblemowe uruchomienie zapowiedzi głosowych. Wymagało to wgrania rozkładu jazdy na autokomputery, które to na podstawie przejechanej drogi wygłaszają komunikaty o aktualnym i następnym przystanku na trasie oraz plików dźwiękowych na urządzenie zapowiadające. Nieco więcej pracy wymagał Solaris o numerze 207. Autobus ten pochodzi z Białegostoku, gdzie pracował z systemem Pixel, niekompatybilnym z resztą floty w MZK. Podjęta została decyzja o wymianie systemu na R&G pochodzący z demontażu kasowanych warszawskich autobusów.

-”W chwili obecnej przygotowano już zapowiedzi w 10 autobusach. W dalszej kolejności wyposażone będą kolejne pojazdy, w tym pokrakowskie Solarisy. Uruchomienie całego zapowiadania wymaga jednak dokładnego sprawdzenia systemu, dołożenia wyposażenia i wyeliminowania wszystkich pojawiających się usterek. Z tego powodu jeden z pojazdów wykorzystaliśmy jako autobus pomiarowy” – informuje Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie.