Warszawa: ZTM zachęca do rozsądnego reagowania
Poniedziałek –23 czerwca –był pierwszym dniem trwania corocznej kampanii społecznej Zarządu Transportu Miejskiego „Nie toleruj, powiadom!”. Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa w Warszawie, ochrona mienia publicznego przed aktami wandalizmu oraz zachęcenie pasażerów do powiadamiania policji i Straży Miejskiej m.st. Warszawy o wykroczeniach i przestępstwach popełnianych w pojazdach i na przystankach komunikacji miejskiej. W 2013 roku na przystankach, stacjach metra oraz w taborze komunikacji miejskiej odnotowano ponad 23 tys. aktów wandalizmu. Wandale szczególnie „upodobali”sobie wyrywanie słupków przystankowych, niszczenie rozkładów jazdy, a w pojazdach –siedzeń i poręczy oraz „ozdabianie”stacji metra graffiti. ZTM oraz przewoźnicy wydali na naprawy zniszczonych elementów ponad 1,5 mln zł. Jest to kwota, którą można by przeznaczyć np. na zakup 60 nowych wiat przystankowych.ZTM Warszawa zachęca do rozsądnego reagowania na akty wandalizmu. –„Jeśli zdarzenie ma miejsce w pojeździe, wystarczy podejść do kierującego i poinformować o tym, co się dzieje. Pamiętajmy, że część pojazdów jest wyposażona w monitoring, co zdecydowanie ułatwia dotarcie do sprawców”–wyjaśniają asp. Marcin Szymański i mł. asp. Wioletta Szubska z Wydziału Wywiadowczo-Patrolowego Komendy Stołecznej Policji. –Możemy także wysiąść z pojazdu, zadzwonić pod numer 112 i zgłosić incydent. Ważne jest, aby zapamiętać miejsce zdarzenia, numer linii i numer boczny oraz kierunek, w którym jedzie pojazd. Idealnie byłoby, gdyby udało się opisać sprawców”–dodają.
Gdy zachodzi konieczność dyskretnego zgłoszenia aktów wandalizmu najlepszym rozwiązaniem jest SMS interwencyjny. Wystarczy wysłać wiadomość o treści POMOC pod numer 723 986 112. W odpowiedzi otrzymujemy szablon, który należy uzupełnić wpisując numer boczny pojazdu, numer linii, kierunek podróży, miejsce zdarzenia (np. nazwa przystanku, ulicy lub charakterystyczny budynek), rodzaj zagrożenia oraz liczbę sprawców. Uzupełniony szablon trzeba odesłać pod numer 723 986 112. Koszt SMS-a jest zgodny z taryfą operatora. Naklejki ze szczegółową instrukcją korzystania z SMS-a interwencyjnego są umieszczone we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej oraz na wybranych przystankach. W ramach kampanii, na wybranych przystankach, w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM oraz na monitorach w pojazdach komunikacji miejskiej są dostępne materiały promocyjne, zachęcające do powiadamia organów ścigania o aktach wandalizmu.
Od 9 do 13 czerwca na stronie www.ztm.waw.pl była dostępna sonda z pytaniem:- „Wyobraź sobie, że czekasz na przystanku na autobus, podchodzi grupa ludzi i wybija szyby w wiacie. Co robisz?”. Uczestnicy mieli do wyboru cztery odpowiedzi: „Zawiadamiam policję lub Straż Miejską”, „Zwracam wandalom uwagę”, „Odchodzę z miejsca zdarzenia”, „Nic nie robię”. A oto wyniki: 61 proc. osób, widząc grupę ludzi niszczących wiatę przystankową, zawiadomiłoby policję lub Straż Miejską, 26 proc. opuściłoby miejsce zdarzenia, 9 proc. nie zrobiłoby nic, a 4 proc. zwróciłoby wandalom uwagę. W sondzie wzięły udział 1374 osoby. Więcej informacji TUTAJ