Warszawa z komunikacyjnym rekordem: 1,2 mld pasażerów

infotrans
20.02.2020 13:30

Warszawski Transport Publiczny po raz kolejny zanotował wzrost liczby pasażerów. W 2019 r. wykonano ponad 1,201 mld przejazdów w Warszawie i stołecznej aglomeracji. To wzrost w porównaniu z 2018 r. aż o prawie 18 mln osób.

Warszawski Transport Publiczny cieszy się rosnącym zainteresowaniem mieszkańców stolicy i aglomeracji warszawskiej. Ogromne inwestycje w infrastrukturę i nowe pojazdy sprawiają, że każdego roku Zarząd Transportu Miejskiego notuje wzrost liczby pasażerów w pojazdach komunikacji publicznej. Coraz więcej osób wybiera tramwaje, autobusy, pociągi i metro dojeżdżając codziennie do pracy, szkoły czy na studia. Według szacunków ZTM, w zeszłym roku było ich 1 201 651 189.

Prawie 50% w autobusach

W 2019 r. aż 49,84 proc. pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego wybrało transport autobusowy – to ponad 598,9 mln przejazdów. Miejskie Zakłady Autobusowe oraz prywatni przewoźnicy wysyłali na ulice w godzinach szczytu ok. 1400 autobusów, jeżdżących na łącznie 302 liniach (zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnych i nocnych).

Z tramwajów w zeszłym roku skorzystało 24,7 proc. podróżnych (296,5 mln przejazdów). W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego na 26 liniach jeździ prawie 420 tramwajów i składów tramwajowych (w tym 311 wagonów niskopodłogowych).

Metrem wykonano natomiast 20,1 proc. przejazdów. Linie M1 i M2 łącznie przewiozły niemal 241,8 mln pasażerów. Podziemna kolej na obu liniach wykorzystuje 51 sześciowagonowych składów. Natomiast ze składów Szybkiej Kolei Miejskiej skorzystało ponad 22 mln pasażerów (19 składów w ruchu).

W statystykach WTP uwzględniono także inne kolejowe podróże w stołecznej aglomeracji, wykonane w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Było ich łącznie ponad 42,4 mln (ok. 3,5 proc. wszystkich przejazdów). W ramach wspomnianej oferty biletowej Koleje Mazowieckie przewiozły w 2019 r. ok. 37,2 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa – ponad 5,1 mln pasażerów.

Jak liczyć?

Szacując liczbę przejazdów środkami transportu zbiorowego w stolicy, warszawski Zarząd Transportu Miejskiego wykorzystuje dane dotyczące m.in. sprzedaży biletów, przyjętych tzw. współczynników przesiadkowości lub liczby podróży w dobie wraz z liczbą przejazdów, a także wykonanej pracy przewozowej. To skomplikowane i długotrwałe obliczenia.

Aby ich dokonać, statystycy pracujący w ZTM zakładają np., że na jednym bilecie 20-minutowym wykonywany jest jeden przejazd, na bilecie dobowym – średnio dwie podróże, a na bilecie 30-dniowym – średnio niecałe dwie podróże w dobie od poniedziałku do piątku.

W obliczeniach uwzględniane są także dane dotyczące udziału w przewozach osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów (seniorów, dzieci korzystających z Karty Ucznia) i gapowiczów. Analogiczna metoda szacowania liczby pasażerów wykorzystywana jest przez Główny Urząd Statystyczny.

Finansowy wkład

I na koniec kilka słów o finansach – czyli ile to wszystko kosztowało.

W 2019 r. na zakup usług przewozowych miasto wydało ponad 2,5 mld zł. Wpływy ze sprzedaży biletów i umów przewozowych zawartych z samorządami aglomeracji warszawskiej pokryły 37,27 proc. kosztów funkcjonowania Warszawskiego Transportu Publicznego, reszta pochodziła z budżetu miasta.

Przewoźnicy wykonali pracę przewozową na poziomie 231,3 mln wozokilometrów, w tym:

  • Miejskie Zakłady Autobusowe (88,93 mln wzkm za 831,4 mln zł).

  • Tramwaje Warszawskie (ponad 54 mln wzkm za 673,2 mln zł),

  • prywatni przewoźnicy autobusowi (29,9 mln wzkm za 233,4 mln zł),

  • Metro Warszawskie (37,2 mln wzkm za 486,8 mln zł),

  • Szybka Kolej Miejska (prawie 15 mln wzkm za 150,3 mln zł)

  • oraz Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa (łącznie 6,3 mln pockm w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD za 191,2 mln zł).