Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Wspólny bilet zagrożony

infotrans
27.11.2008 15:08

Niepewny los rozszerzenia strefy wspólnego biletu na pociągi podmiejskie. Koleje Mazowieckie zażądały większych dopłat. Nie wiadomo, czy samorządy będzie na to stać – pisze Gazeta Wyborcza. Ze wspólnego biletu mogą się cieszyć podróżujący koleją w granicach Warszawy, do Ząbek i Opaczy (na linii WKD), a od dziesięciu dni także do Sulejówka i Pruszkowa. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz wspólnie z marszałkiem Mazowsza Adamem Struzikiem obiecali niedawno szybkie rozszerzenie jego zasięgu o kolejne podstołeczne miejscowości. Na niektórych trasach wspólny bilet miał się pojawić już 1 stycznia. Teraz szanse na to są coraz mniejsze. Gminy dostały właśnie propozycje dwa razy wyższych dopłat niż te, które planowano. – Zarząd Transportu Miejskiego proponował, byśmy rocznie dopłacali do wspólnego biletu 1 mln 100 tys. zł. Taką sumę wstępnie planowaliśmy w przyszłorocznym budżecie. Teraz chce, żebyśmy przeznaczyli na to 2,3 mln. Nie wiemy, czy tyle znajdziemy – mówi Radosław Wasilewski, wiceburmistrz Wołomina.
Podobny dylemat mają władze Ząbek. – Po 1 stycznia wspólny bilet będzie u nas na pewno nadal obowiązywał, ale nie wiadomo co później. Być może wystarczy nam pieniędzy na jego finansowanie tylko do połowy roku – przewiduje Robert Świątkiewicz, sekretarz urzędu miasta. Podwyższenie dopłaty zaskoczyło też władze Piaseczna.
ZTM twierdzi, że to Koleje Mazowieckie zaproponowały wyższą stawkę za przejazd jednego kilometra przez pociąg. – Rozszerzenie wspólnego biletu o miejscowości podwarszawskie będzie oznaczać ogromny spadek wpływów do naszych kas. Po prostu mniej osób będzie kupować nasze bilety. Nawet jeśli wspólny bilet będzie obowiązywał do Wołomina, to mniej na bilety kolejowe będą wydawać też mieszkańcy Małkini koło Ostrowi Maz., którzy wykupią nasz miesięczny na krótszy odcinek. Nie możemy stracić na tej operacji – zaznacza Grzegorz Kuciński z zarządu Kolei Mazowieckich.
Igor Krajnow, rzecznik ZTM, uważa jednak, że stawka dopłat zaproponowana przez kolejarzy jest zbyt wysoka: – Będziemy jeszcze negocjować, by ją obniżyli. W przyszłym tygodniu władze gmin położonych wzdłuż linii do Wołomina mają przyjąć wspólne stanowisko w sprawie współfinansowania biletu. Potem czekają ich rozmowy z kolejarzami i ZTM.