Warszawa, Wrocław i Łódź na czele elektromobilnego rankingu

infotrans
28.09.2021 08:00
Najnowszy ranking elektromobilności opracowała Polityka Insight we współpracy z Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych.

W zakresie transportu publicznego jego wyniki są dość zaskakujące. O ile rola Warszawa jako e-lidera w Polsce nie podlega dyskusji, tak obecność Wrocławia i Łodzi skalania do refleksji…

Transport Publiczny

Ranking powstał na podstawie danych liczbowych dotyczących różnych rodzajów kwantyfikowalnych aspektów działań samorządów w 50 największych populacyjnie polskich miastach na prawach powiatu. Informacje te oparto na korespondencji z urzędami miast, statystyce publicznej oraz danych organów centralnych. Tak pozyskane liczby poddano analizie i przeliczono na wskaźniki cząstkowe w pięciu ocenianych kategoriach. Jedna z nich to transport publiczny.

W kategorii transportu zbiorowego główne wyróżnienie otrzymała Warszawa, która wyraźnie wyprzedziła swoich konkurentów. Na tle pozostałych miast stolicę wyróżnia najbardziej rozbudowana komunikacja miejska. W 2020 r. na każdego mieszkańca przypadło aż 150 wozokilometrów, co jest wynikiem dwukrotnie lepszym od zajmującej drugie miejsce Łodzi. Duża w tym zasługa powierzchni miasta, a także osób przyjezdnych, które korzystają z przewozów, ale nie są wliczane do liczby mieszkańców. Istotną rolę odegrał także największy udział wydatków na transport zbiorowy w budżecie miasta – 19,7 proc. – ponad trzykrotnie więcej niż średnia (6,1 proc.). Nie bez znaczenia pozostają tutaj dwie linie metra, które wymagają nakładów na rozbudowę oraz na bieżące utrzymanie. Władze wspierają także komunikację naziemną. Autobusy w Warszawie mogą korzystać z 3,4 km buspasów na 100 km dróg (5. miejsce), a transport uzupełniają tramwaje oraz kolej służąca do przemieszczania się także w obrębie miasta.

Screenshot 2021 09 27 At 17 42 35 Ranking Elektromobilnych Miast Edycja 2021 Pdf
Screenshot 2021 09 27 At 17 42 35 Ranking Elektromobilnych Miast Edycja 2021 Pdf

Drugie i trzecie miejsce

Na podium znalazły się też Wrocław i Łódź, które osiągnęły niemal identyczne wyniki w większości mierników. Na każdego mieszkańca stolicy Dolnego Śląska przypadły średnio 74 km przejechane rocznie przez pojazdy komunikacji miejskiej, co dało mu 3. miejsce (Łódź była druga z 77,3 km). Oba miasta zaliczały się także do grona dziewięciu powiatów, w których w czasie pandemii MPK zwiększyły liczbę przejechanych kilometrów – w Łodzi o 8 proc. (2. miejsce), we Wrocławiu o 5 proc. (3. miejsce). Dodatkowo władze wyznaczyły nieco ponad 3 km buspasów na 100 km dróg publicznych (Łódź – 6. miejsce, Wrocław – 7.) oraz przeznaczyły 9,2 proc. budżetu na transport zbiorowy (Łódź – 11. miejsce, Wrocław – 12.). O wyższym miejscu stolicy Dolnego Śląska zadecydował odsetek autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi – w tej kategorii Wrocław zajął 8. miejsce (32,5 proc.), podczas gdy Łódź zajęła dopiero 45. lokatę (5,9 proc.).

Sprawnie działający transport zbiorowy to domena dużych metropolii, którym przynosi on największe korzyści, m.in. zmniejszając ruch uliczny w godzinach szczytu. Jest to też widoczne w zestawieniu. W pierwszej dziesiątce znalazły się tylko dwa miasta, których liczba mieszkańców nie przekroczyła 200 tys. – Olsztyn (6. miejsce) i Sosnowiec (9.). Z kolei wśród najmniejszych powiatów (poniżej 100 tys.) najlepiej wypadł Grudziądz, który zajął dopiero 19. lokatę.

Screenshot 2021 09 27 At 17 42 25 Ranking Elektromobilnych Miast Edycja 2021 Pdf
Screenshot 2021 09 27 At 17 42 25 Ranking Elektromobilnych Miast Edycja 2021 Pdf 1

Specjalne wyróżnienie

Lublin otrzymał specjalne wyróżnienie od Polityki Insight i Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych za wdrażanie rozwiązań przyjaznych dla elektromobilności i zrównoważonego transportu.

-„Lublin już od 68 lat stawia na stały rozwój transportu zbiorowego, ukierunkowany na elektromobilność i ekologię, tworząc w ten sposób alternatywę dla transportu indywidualnego. Wieloletni rozwój zrównoważonej i ekologicznej komunikacji oraz inwestycje w nowoczesny tabor sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 30 proc. próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Stawiamy sobie bardzo wysokie cele dotyczące rozwoju transportu elektrycznego, czego najlepszym przykładem jest przyjęta pod koniec lutego 2021 r. strategia rozwoju elektromobilności oraz realizowane inwestycje w tym zakresie. Działania, za które Lublin otrzymał wyróżnienie pokazują, że to kierunek jak najbardziej słuszny i oczekiwany przez Lublinian oraz w dzisiejszych czasach konieczny – tak skomentował to wyróżnienie Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Za początki elektromobilności w Lublinie należy uznać datę 21 lipca 1953 r. Wówczas na ulice miasta wyjechał pierwszy trolejbus, a trakcja liczyła 7 km. Obecnie Lublin posiada 138 trolejbusów, a całkowita długość eksploatowanej sieci trakcyjnej w Lublinie wynosi ponad 76 km. Trakcja trolejbusowa zasilana jest z 14 stacji prostownikowych. Dodajmy, że MPK Lublin wspólnie z Politechniką Lubelską i sektorem prywatnym prowadzą obecnie prace nad budową magazynów energii, które wykorzystają m.in. na potrzeby przewozów trolejbusowych.

W 2015 r. Lublin dołączył do grona polskich miast, w których eksploatowane są autobusy elektryczne. Od czerwca 2015 r. pasażerowie komunikacji miejskiej korzystają z linii obsługiwanych elektrycznym autobusem Ekovolt. Pojazd to efekt współpracy spółki Ursus z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Sp. z o.o. – Lublin oraz Politechniką Lubelską w ramach Konsorcjum – Autobus Elektryczny. Zasilanie elektrycznego silnika zapewniają litowo-żelazowo-fosforowe baterie.

URSUS Elektrowolt, stał się bazą do badań przygotowawczych dla systemu autobusu elektrycznego. W najbliższym czasie takich pojazdów w Lublinie będzie więcej. Aktualnie już trwają odbiory techniczne 20 „elektryków”. W ramach postępowań do Lublina trafi łącznie 39 autobusów elektrycznych w tym 7 przegubowych. Na potrzeby nowych pojazdów instalowana jest także infrastruktura służąca do uzupełnienia energii.

Kolejnym krokiem w rozwoju lubelskiej komunikacji miejskiej jest ogłoszenie przetargu na dostawę autobusu wodorowego. List intencyjny w sprawie zapewnienia ciągłości dostaw wodoru został podpisany w czerwcu 2021 r. przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie oraz Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin. Pojazd wyjedzie na ulice Lublina prawdopodobnie w 2023 r., a szacowana wartość jego zakupu to ok. 3,5 mln zł netto.

II edycją raportu „Ranking elektromobilnych miast. Jak polskie samorządy wprowadzają rewolucję w transporcie?” można pobrać TUTAJ