Warszawa wprowadza e-parkowanie
Kierowcy będą mogliszybciej znaleźć miejsce do zaparkowania w centrum Warszawy. Drogowcy ogłosilidialog konkurencyjny na wprowadzenie systemu informacji parkingowej.
Mobilna aplikacja obejmie aż 30 tys. miejsc postojowych ibędzie jednym z pierwszych takich systemów na świecie.
Wprowadzamyrozwiązania smart city, które usprawniają transport w mieście. W ubiegłym rokurozpoczęliśmy modernizację Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, któryzapewnia płynność i bezpieczeństwo ruchu na stu newralgicznych skrzyżowaniach wcałym mieście. Kolejną innowacją będzie e-parkowanie, które realizujemy w ramachWirtualnego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – mówi Robert Soszyński,wiceprezydent stolicy.
E-parkowaniezmniejszy korki i smog
W systemie znajdzie się mapa wolnych miejsc postojowych wStrefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Specjalne czujniki lubkamery będą na żywo sprawdzać, czy w danym punkcie stoi już auto. Kierowcy zapomocą mobilnej aplikacji szybko sprawdzą najlepszą trasę do celu oraz zapłacąza parkowanie.
Dzięki dynamicznej informacji parkingowej użytkownicyzaoszczędzą czas i paliwo (według szacunków nawet 1,5 tys. zł rocznie). Spadnieteż emisja dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji. E-parkowanie marównież poprawić sytuację komunikacyjną w centrum. Kierowcy, zamiast jeździćwokół budynku tracąc minuty na poszukiwanie miejsca postojowego, mogąskorzystać np. z sąsiedniej ulicy. Pozwoli to na równomierne wykorzystaniemiejsc w SPPN i ograniczenie liczby samochodów. Dziś auta krążące stanowiąnawet 20-30% ruchu w centrum stolicy.
Projekt będzie realizowany dzięki dofinansowaniu z UniiEuropejskiej w ramach Wirtualnego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Dosystemu dołączy też Legionowo, Marki, Pruszków, Radzymin, Ząbki. Stolicadostała 17 mln zł dotacji unijnej na uruchomienie i obsługę systemu w latach2020-2026. Choć dofinansowanie zakłada ok. 10 tys. miejsc w systemie, decyzjąRady m.st. Warszawy projekt ma objąć łącznie 30 tys. punktów postojowych(pozostałe środki są uwzględnione w budżecie miasta na kolejne lata).
Pionierski projekt
Dla kierowcy cały projekt może się wydawać prosty –aplikacja sprawdza dostępność miejsc i wskazuje które z nich są wolne. Nie jestto jednak tak proste, jak w przypadku garaży kubaturowych, gdzie zajętośćmiejsc może weryfikować szlaban na wjeździe. Aby system mógł objąć np. strefępłatnego parkowania, konieczne jest zmapowanie wszystkich ulic i wyposażenieich w urządzenia monitorujące. Wyzwaniem będzie zapewnienie bieżącejaktualizacji danych przekazywanych mieszkańcom. W ciągu roku w samym centrumorganizacja ruchu zmienia się kilkaset razy, czasowo bądź na stałe, dlategowraz z systemem powstanie cyfrowa baza danych, aktualizowana w czasierzeczywistym. W aplikacji uwzględnione zostaną remonty i czasowo zamknięteulice.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Założenia projektu są pionierskie – jak dotąd tylko kilkamiast na świecie może się pochwalić podobną innowacją, większość systemówinformacji parkingowej w miastach skupia się wyłącznie na prowadzeniu ruchu dopublicznych garaży podziemnych. W Warszawie taka opcja również będzie możliwa,jednak podstawę systemu stanowią miejsca przyuliczne. Wdrożenie tak dużego ipionierskiego systemu wymaga czasu i odpowiedniego przygotowania. Testyczujników w miejskich warunkach były prowadzone w latach 2016-2017 ipotwierdziły skuteczność urządzeń. Warszawscy drogowcy przeprowadzili następniedialog techniczny z potencjalnymi dostawcami sprzętu. Na tej podstawie miastowystąpiło o przyznanie dotacji unijnej na realizację projektu.
Mamy zapewnionefinansowanie, dlatego rozpoczynamy kolejny etap prac. Ogłosiliśmy właśnie tzw.dialog konkurencyjny, który poprzedzi wybór dostawcy i operatora systemu. Firmybędą mogły zgłosić swoje uwagi do szczegółów zamówienia – mówi Robert Soszyński,wiceprezydent stolicy.
Na podstawie sugestii przedsiębiorców zostanie opracowanyostateczny zakres projektu. Następnie wykonawcy zostaną zaproszeni do składaniaofert. W planach firma będzie wyłoniona pod koniec tego roku. Realizacjaprojektu, obejmująca zaprojektowanie i aplikacji, przygotowanie bazy danychoraz zakup i montaż sprzętu w całej strefie, może potrwać około dwa lata.
Liczymy, że takiinnowacyjny projekt zainteresuje potencjalnych wykonawców, którzy wraz z namiwprowadziliby tą potrzebną, ale i nowatorską usługę – mówi ŁukaszPuchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich m.st. Warszawy.
Zdalna kontrola
E-parkowanie to niejedyny nowatorski projekt usprawniającypostój w centrum miasta. Warszawscy drogowcy w poniedziałek, 15 kwietnia,otworzyli oferty w postępowaniu na wykonawcę systemu zdalnej kontroli opłat zaparkowanie. Zgłosiły się 4 firmy. Wkrótce wybrany wykonawca dostarczy dwasamochody elektryczne, wyposażone w system kamer sprawdzających czy kierowcazapłacił za parkowanie. Dzięki temu spadnie liczba kierowców unikających opłat,dzięki czemu łatwiej będzie znaleźć wolne miejsce parkingowe. Zakup systemubędzie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.
„