Warszawa walczy o czyste powietrze
10 grudni warszawscy radni procedowali uchwałę w sprawie?Planu gospodarki niskoemisyjnej dla m.st. Warszawy?. To skuteczne narzędzie wwalce o redukcję emisji dwutlenku węgla, wzrostu efektywności w zużyciu energiioraz poprawę jakości powietrza.
? Walkę o czyste powietrze prowadzimy na trzechpłaszczyznach. Po pierwsze niskoemisyjny transport. Dzięki zakupom nowoczesnegotaboru już dziś większość stołecznych autobusów to pojazdy spełniającerygorystyczne normy Euro4 i wyższe. Po drugie nowoczesna infrastrukturaenergetyczna. Blisko 80% mieszkańców znajduje się w zasięgu centralnej sieciciepłowniczej. Co roku przybywa jej ponad 12 kilometrów. Mamy nadzieję, żewkrótce pokryje całą Warszawę redukując liczbę źródeł niskiej emisji. Ostatnimdziałaniem jest edukacja mieszkańców. Jestem przekonany, że dzięki promocjiekologicznych zachowań wkrótce wszyscy warszawiacy będę pomagać nam w dbaniu oekosystem stolicy ? mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy.
Rola planu
?Plan gospodarki niskoemisyjnej m.st. Warszawy? pozadążeniem do zapewnienia redukcji emisji dwutlenku węgla oraz wzrostu efektywnościenergetycznej, skierowany jest na problematykę poprawy jakości powietrza wstolicy.
W dalszym ciągu realizowane będą przedsięwzięcia w zakresiezrównoważonego rozwoju transportu m.in. rozbudowy sieci dróg rowerowych,parkingów Park & Ride, uprzywilejowania ruchu pieszego, zakupu kolejnychautobusów elektrycznych. Kontynuowana będzie rozbudowa II linii metra, a takżewybudowane zostaną linie tramwajowe do Wilanowa oraz na Gocław. Przymodernizacji i budowie dróg stosowane będą technologie ograniczające emisjępyłów.
W zakresie ograniczenia emisji liniowej (komunikacyjnej) przewidujesię :
1. kierowanieruchu tranzytowego poza miasto lub jego części centralnych,
2. organizacjęsystemu bezpiecznych parkingów na obrzeżach miasta łącznie z systememtransportu zbiorowego centrum miasta ? system Park & Ride,
3. tworzeniesystemu ścieżek rowerowych,
4. wprowadzenienowych niskoemisyjnych paliw i technologii, szczególnie w systemie transportupublicznego i służb miejskich,
5. rozwój i zwiększenieefektywności systemu transportu publicznego.
Finansowanie
Dotychczas określone na potrzeby Planu zadania miejskie conajmniej do roku 2020 przewidują nakłady w kwocie ok. 6,2 mld zł. Składają sięna nie inwestycje posiadające zapewnienie finansowania z budżetu miasta wwysokości 2,3 mld zł (bez kosztów budowy metra) oraz inwestycje perspektywicznezgłoszone przez dzielnice, biura i jednostki miejskie na kwotę ok. 3,9 mld zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Warszawa do 2020 roku zobowiązała się do zmniejszenia o conajmniej 20% emisji dwutlenku węgla oraz redukcji o tę samą wartość zużyciaenergii przez odbiorców. Powyższe zapewnienie jest wynikiem przystąpienia wroku 2009 do inicjatywy Komisji Europejskiej ?Porozumienie międzyBurmistrzami?, a takżę przyjęcia w 2011 roku ?Planu działań na rzeczzrównoważonego zużycia energii w perspektywie do 2020 roku?.
Dotychczasowe działania prowadzone przez różne podmioty,również miały na celu ochronę klimatu i przeciwdziałanie jego zmianom. Terazjednak dzięki wprowadzeniu ?Planu gospodarki niskoemisyjnej m.st. Warszawy?działania te zostaną skoordynowane i połączone w jednym dokumencie w ciągrównolegle realizowanych przez te instytucje projektów.
Narzędzie w terenie
Konieczność podjęcia działań na rzecz ochrony środowiskaoraz wykorzystanie możliwości straży miejskiej, w tym elastyczność jejstruktur, pozwoliła na powołanie Oddziału Ochrony Środowiska Straży Miejskiejm.st. Warszawy. W nowo powstałym Oddziale pracować będzie ok. 120 osób.Funkcjonariusze będą realizować zadania w ramach trzech wyodrębnionychreferatów wyspecjalizowanych wokreślonych obszarach działania:
? Referat ds.Ekologicznych,
? Referat ds.Pojazdów,
? Referat ds.Kontroli Środowiska.
Strażnicy miejscy skierowani do pracy w Referacie ds.Kontroli Środowiska przejdą odpowiednieszkolenia. Skuteczność podejmowanych działań, ze względu na specyfikękontrolowanych obszarów, zapewnić ma wyposażenie referatu w specjalistycznysprzęt, w tym radiowozy wyposażone m.in. w zdalne kamery, które ułatwiąprowadzenie czynności w stosunku do osób zaśmiecających tereny miejskie, czyteż dodatkowe lampy pozwalające na prowadzenie czynności w terenienieoświetlonym w godzinach wieczornych, a także sprzęt umożliwiający dostęp doniezbędnych baz danych w trakcie działań prowadzonych na miejscu zdarzenia. Planowany jest równieżzakup tzw. fotopułapek, które ułatwią prowadzenie czynności chociażby wprzypadku ujawnienia nielegalnych wysypisk śmieci. Patrole zostaną wyposażonerównież w sprzęt pomiarowy, m.in.: przenośne detektory wielogazowe z transmisjąbezprzewodową, analizatory stężenia aerozoli, monitory pyłu zawieszonego wpowietrzu oraz analizatory wody. Urządzenia te w trakcie prowadzonych kontrolizasygnalizują odstępstwa od przyjętych norm w zakresie ochrony środowiska.
W ramach posiadanych kompetencji strażnicy będą mogli żądaćokazania dokumentów i udostępniania niezbędnych danych mających związek zproblematyką kontroli, żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania iprzesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego.Funkcjonariusze otrzymają pisemne upoważnienia Prezydenta m.st. Warszawy doprowadzenia kontroli. Zgodnie z art. 397 ustawy Prawo ochrony środowiskaprezydent miasta może bowiem upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych zzakresu przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska pracownikówpodległych urzędów lub funkcjonariuszy straży gminnych.