Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa w drodze do „wizji zero”. Tragiczny rok 2020

infotrans
03.03.2021 19:00

Od lat Warszawa dąży do realizacji „wizji zero” i redukuje liczbę ofiar w wypadkach.

Choć trudno sobie to dziś wyobrazić, jeszcze w 2013 roku śmierć w wypadkach poniosły aż 74 osoby. Od tego czasu tragiczną statystykę nieustannie udawało się zmniejszać. Do zeszłego roku

Rok 2020

Poprawa bezpieczeństwa to priorytet przy inwestycjach drogowych. Dobra infrastruktura nie zastąpi jednak zdrowego rozsądku i odpowiedzialności za kierownicą. Dążąc do realizacji „wizji zero”, czyli sytuacji, w której nikt nie będzie ginąć w wypadkach drogowych, ruszamy z kolejną kampanią społeczną.

-„Ze względu na trwającą pandemię w minionym roku zauważalnie spadło natężenie ruchu na stołecznych ulicach. Tym bardziej alarmujące jest, że po raz pierwszy od lat wzrosła liczba osób, które poniosły śmierć w wypadkach drogowych. Warszawa nie pozostaje obojętna. Poprawa bezpieczeństwa to główny priorytet przy wszystkich inwestycjach drogowych. Wiele zależy jednak od samych uczestników ruchu. Dlatego wraz z początkiem marca inaugurujemy nową kampanię społeczną – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

W 2019 roku wypadków śmiertelnych było już tylko 35, czyli najmniej w historii Warszawy i aż o 53 proc. mniej niż w 2013 r. W minionym, 2020 r., po raz pierwszy od 7 lat ten pozytywny trend został zatrzymany. Śmierć poniosły aż 44 osoby. Tym samym liczba ofiar wróciła dokładnie do poziomu z 2018 roku.

Potwierdzają to zeszłoroczne pomiary przeprowadzone w ponad 65 punktach na próbie 1,37 mln pojazdów.

-„Zarejestrowaliśmy ponad 857 tys. przekroczeń prędkości dopuszczalnej, co oznacza aż 62 proc. wszystkich zarejestrowanych pojazdów. Blisko 530 tys. dotyczyło przekroczenia o ponad 10 km/h (38 proc. wszystkich pojazdów). Ponad 8 tys. kierowców (0,59 proc. wszystkich pomiarów) przekroczyło prędkość o więcej niż 50 km/h, czyli powinno stracić prawo jazdy. Ten odsetek był aż o jedną czwartą wyższy niż rok wcześniej (0,47 proc.). Wyniki pomiarów zostały przekazane policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego, które są uprawnione do kontroli wykroczeń i egzekwowania odpowiednich kar – informuje ZDM Warszawa.

Wykres Ofiary Wypadkow 2
Wykres Ofiary Wypadkow 2

Nowa kampania na autobusach

Biorąc pod uwagę zeszłoroczne wyniki, Warszawa wraz z początkiem marca rozpoczynamy kilkutygodniową akcję pod nazwą “Śmierć to nie statystyka”. Skierowana jest w pierwszej kolejności do kierowców samochodów jako do najliczniejszej grupy użytkowników pojazdów na stołecznych drogach oraz jednocześnie głównych sprawców wypadków. Kampania prezentowana jest na kilkudziesięciu autobusach miejskich. To bardzo dobry nośnik informacji pozwalający na skuteczne dotarcie do wybranej grupy docelowej.

Ludzkie błędy nie negują jednak sensu inwestowania w bezpieczną infrastrukturę. Ronda, azyle dla pieszych, sygnalizacje świetlne, doświetlenia przejść czy też progi zwalniające minimalizują ryzyko wynikające z „czynnika ludzkiego”, choć oczywiście nie zdejmują odpowiedzialności z uczestników ruchu.

Warszawa zakończyła już kompleksowy audyt ponad 4 tysięcy przejść dla pieszych bez sygnalizacji na głównych ulicach miasta, we wszystkich dzielnicach. Jego zalecenia są konsekwentnie wcielane w życie. W zeszłym roku przebudowę przeszło ponad 100 przejść, na 2021 rok plany obejmują co najmniej drugie tyle.

Dobiega też końca realizowany dynamicznie od lat program doświetlania przejść dla pieszych. Zarząd Dróg Miejskich poprawił już widoczność w 1,5 tys. miejsc. Na ten rok planowanych jest kolejnych 267 doświetleń.

Latem, zgodnie z obietnicą prezydenta m.st. Warszawy, Rafała Trzaskowskiego, na moście Poniatowskiego stanie 6 fotoradarów. W ostatnich latach doszło tam do blisko 30 wypadków, w tym 3 śmiertelnych oraz kilkudziesięciu kolizji. Prowadzone pomiary prędkości wykazały, że 84 proc. kierowców nie stosuje się do ograniczeń. Rekordzista pędził 180 km/h.

W przygotowaniu jest też projekt przebudowy ulicy Sokratesa. Ruch zostanie uspokojony poprzez budowę rond oraz zwężenie jezdni wraz z wyznaczeniem nowych miejsc parkingowych. Wprowadzenie zmian planowane jest jeszcze w tym roku.