Warszawa usunie 200 barier architektonicznych

infotrans
09.07.2014 22:57

Do końca roku w Warszawie zostanie usuniętych 200 barier architektonicznych, takich jak zbyt wysokie krawężniki, nierówne chodniki – poinformowano w poniedziałek na konferencji prasowej. Rada Warszawy przeznaczyła na ten cel 1 mln zł. Przebudowa ma ułatwić poruszanie się po mieście osobom niepełnosprawnym, starszym, rowerzystom i rodzicom z dziećmi w wózkach. Prace będą polegać głównie na obniżeniu krawężników przy przejściach dla pieszych, wyrównaniu powierzchni chodników. Na chodnikach, m.in. w miejscach sąsiadujących z przejściami dla pieszych, zostaną też położone specjalne płytki z wypustkami, które mają ułatwić poruszanie się osobom niedowidzącym i niewidomym. Listę 1100 punktów do przebudowy wybrało Biuro Koordynacji Inwestycji Remontów w Pasie Drogowych Urzędu m.st. Warszawy we współpracy z twórcami Warszawskiej Mapy Barier, Zarządem Dróg Miejskich i dzielnicami. W tym roku zostanie zmodyfikowanych 200 pierwszych punktów. Najwięcej na Białołęce – 33 oraz na Mokotowie – 28. W grudniu 2013 r. Rada Warszawy przyznała na ten cel 1 mln zł. Przebudowane zostaną m.in. fragmenty ul. Narbutta na Mokotowie, ul. Ostródzkiej na Białołęce, ul. Zasadowej w Wawrze, ul. Opaczewskiej na Ochocie oraz ul. Rolanda na Targówku. Jak powiedział Jakub Turek z Biura Koordynacji Inwestycji Remontów w Pasie Drogowym Urzędu m.st. Warszawy, najwięcej miejsc zostanie przebudowanych na ul. Narbutta. 'Mieści się tam wiele instytucji publicznych – przychodnie zdrowia, wydziały Politechniki Warszawskiej, gimnazjum, akademiki i biblioteka. A naliczyliśmy tam aż 21 barier architektonicznych. Dzięki współpracy z władzami Mokotowa w tym roku oczyścimy tę ulicę z tych barier’ – powiedział. Projekt Warszawska Mapa Barier powstał w 2011 roku, został przygotowany przez stowarzyszenie SISKOM we współpracy m.in. z Niezależnym Stowarzyszeniem Studentów UW, Stowarzyszeniem Moja Białołęka, Towarzystwem Przyjaciół Szalonego Wózkowicza oraz Fundacją MaMa. -’Punkty z barierami architektonicznymi można do nas zgłaszać, jedziemy wówczas na wskazane miejsce, sprawdzamy i robimy dokumentacje fotograficzną. Każdy może się z nią zapoznać na stronie www.mapabarier.siskom.waw.pl’ – powiedział Adam Zając ze stowarzyszenia SISKOM. Prace na ulicach będzie przeprowadzać Zarząd Dróg Miejskich w porozumieniu z władzami dzielnic. Jak dodał Turek, bariery architektoniczne będą również usuwane przy nowych inwestycjach oraz podczas rutynowych prac remontowych. Dalsze informacje tutaj

Logo Warszawskiej Mapy Barier
Warto dodać, że ZTM Warszawa, we własnym zakresie, od lat usuwa bariery architektoniczne. W tym roku na stacjach metra Służew i Imielin zostaną zamontowane dodatkowe windy. To część modernizacji stacji projektowanych w latach, gdy udogodnienia dla niepełnosprawnych nie były powszechne. W istniejących już windach montowane są przyciski z oznaczeniami w alfabecie Braille’a. Dodatkowe oznakowanie umieszczono też na schodach. Z kolei na peronach, umieszczone są pasy „guzków”, które ostrzegają niewidomych przed krawędzią platformy. Na wszystkich stacjach i we wszystkich pociągach metra funkcjonują zapowiedzi głosowe. Po konsultacji z Polskim Związkiem Niewidomych i Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Laskach do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących został dostosowany Węzeł Komunikacyjny Młociny. Przyciski przywołujące windy zostały obramowane kolorem kontrastującym z otoczeniem. Schody w budynku przesiadkowym zostały oznakowano żółtymi pasami, a drzwi –pasem kontrastującym z kolorem klamki i kolorem ściany.
Do końca roku w Warszawie zostanie usuniętych 200 barier architektonicznych, takich jak zbyt wysokie krawężniki, nierówne chodniki
Wszystkie pociągi metra, Szybkiej Kolei Miejskiej i autobusy kursujące po Warszawie mają niską podłogę. Od 2007 r. Miejskie Zakłady Autobusowe kupiły 846 fabrycznie nowych pojazdów i planuje zakup kolejnych 85 sztuk. Nowe autobusy wyposażone są w żółte poręcze, widoczne dla osób z dysfunkcją wzroku, pochylnie wjazdowe i specjalne miejsca wewnątrz pojazdu dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Miejsca dla niepełnosprawnych, osób starszych, osób z małymi dziećmi i wózków dziecięcych oznaczone są specjalnymi, czytelnymi piktogramami. Kompleksowo modernizowane są tory i przystanki tramwajowe. Na platformach –m.in. na Trasie W-Z, w al. Zielenieckiej i ul. Targowej –budowane są rampy wjazdowe i układana nawierzchnia sygnalizująca zbliżanie się do krawędzi. Dziś ponad 40% przystanków dostosowanych jest do obsługi osób niepełnosprawnych, a ich wysokość została dostosowana do pojazdów niskopodłogowych. System Informacji Pasażerskiej na wybranych platformach może też, na żądanie, emitować komunikaty głosowe. Tramwaje Warszawskie kupują teraz tylko pojazdy niskopodłogowe –do 2022 r. TW chcą kupić jeszcze 120 tramwajów, co pozwoli na wycofanie z ruchu około 270 składów starego typu. Nowe wagony będą miały zmodyfikowaną konstrukcję pudła, dzięki czemu szczelina między peronem a wejściem do tramwaju będzie mniejsza niż dotychczas.
Plakat akcji Przyjacielu, ustąp miejsca
Kierowcy komunikacji miejskiej są szkoleni, by w razie potrzeby, pomóc osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Osoby niewidome i niepełnosprawne, chcąc zatrzymać autobus na przystanku „na żądanie”, nie muszą podnosić ręki –kierowca, widząc taką osobę, musi się bezwzględnie zatrzymać. ZTM przeprowadził też dwie kampanie społeczne. Akcja „Przyjacielu, ustąp miejsca”miała na celu uwrażliwienie pasażerów na potrzeby osób z niepełnosprawnością podczas podróży środkami transportu zbiorowego. „Warszawska Linia Edukacyjna”była skierowana do najmłodszych pasażerów –miała na celu wytworzenie bezpiecznych ale i prospołecznych zachowań w środkach komunikacji miejskiej.