Warszawa transportowo podsumowuje EURO 2012
infotrans
06.07.2012 10:58
Warszawa transportowo podsumowuje EURO 2012
8 mln zł kosztowało zorganizowanie dodatkowych przejazdów autobusami, tramwajami i metrem podczas mistrzostw Euro 2012. Strategia obsługi stadionu i Strefy Kibica transportem zbiorowym sprawdziła się – ocenili w środę uczestnicy konferencji w stołecznym ratuszu.
W konferencji wzięli udział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, członek zarządu PKP PLK Andrzej Pawłowski, dyrektor Lotniska Chopina Michał Marzec, dyr. stołecznego biura Drogownictwa i Komunikacji Mieczysław Reksnis, dyrektor ZTM Leszek Ruta, dyr. Zarządu Dróg Miejskich Grażyna Lendzion. Wojciechowicz ocenił, że organizacja transportu podczas mistrzostw sprawdziła się. –„90 proc. osób korzystających z komunikacji podczas turnieju było z niej zadowolonych – podkreślił wiceprezydent Jacek Wojciechowicz –Komunikacja sprawdziła się. Dlatego chciałbym wszystkim instytucjom i osobom podziękować za zaangażowanie. Jeżeli chodzi o komunikację w dni meczowe, to z naszych danych wynika że największy udział w przewozach miały koleje, nie tylko PKP, ale także SKM i Koleje Mazowieckie.”
Autobusy w trakcie EURO2012 przejechały dodatkowo 300 tys. kilometrów, natomiast tramwaje 130 tys. kilometrów. –„Ze specjalnych autobusowych linii F skorzystało 25 tys. osób. –podkreślił Leszek Ruta, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego – Łącznie koszty uruchomienia specjalnej organizacji komunikacji miejskiej na czas UEFA EURO 2012 wyniosły 8 mln zł”–dodał. –„Rolą Zarządu Dróg Miejskich było to, żeby wcześniej przygotować drogi to tego, aby można było się nimi poruszać. Wymieniono 185.000 m2 nawierzchni bitumicznej jezdni, m.in. na Trasie Łazienkowskiej, rondzie Waszyngtona, al. księcia Józefa Poniatowskiego”–zaznaczyła Grażyna Lendzion, dyrektor ZDM. Ponadto Zarząd Dróg Miejskich zamontował m.in. 850 tablic z logo UEFA EURO 2012 i 300 sztuk podświetlanych punktów informacyjnych MSI, 2500 znaków drogowych i tablic kierunkowych –co ułatwiało poruszanie się kibicom podczas turnieju.
4,5 kilometra autobusów
Gdyby wszystkie dodatkowe autobusy, którymi kibice mogli wrócić do domów po meczach, rozgrywanych w Warszawie w ramach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, ustawić jeden za drugim –zajęłyby one odcinek Alej Jerozolimskich i mostu Poniatowskiego od placu Zawiszy do ronda Waszyngtona. Podczas UEFA EURO 2012™, autobusy przejechały dodatkowo ponad 300 tys. kilometrów, tramwaje ok. 130 tys. kilometrów, a metro ok. 17 tys. kilometrów. Na czas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził specjalną organizację komunikacji miejskiej. W dni meczowe 8, 12, 16, 21 i 28 czerwca uruchamiano 20 linii specjalnych, metro oraz wybrane linie autobusowe i tramwajowe kursowały przez całą noc, a na tory wyjeżdżały dodatkowe pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Autobusy nocne kursowały częściej, średnio co 15 minut.
Czym kibice dojeżdżali na mecze?
Kibice, którzy w dniu meczu chcieli dostać się na Stadion Narodowy komunikacją miejską, mieli do dyspozycji pociągi jadące w kierunku przystanku kolejowego Warszawa Stadion (kursujące co 4 –5 minut), tramwaje (kursujące co minutę) i autobusy (kursujące co 2 –3 minuty), jadące przez most Poniatowskiego. Największym zainteresowaniem cieszyły się pociągi i tramwaje. Spośród linii tramwajowych kibice najczęściej korzystali z linii 77, uruchamianej w dni meczowe na trasie PL. NARUTOWICZA –WIATRACZNA. Podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej skorzystało z niej prawie 20 tys. pasażerów. Ze środków komunikacji miejskiej, jadącej w kierunku Stadionu Narodowego, najwięcej osób –prawie 60 tys. –skorzystało 21 czerwca, w dniu meczu Czechy –Portugalia.
Czym kibice wracali do domów?
Głównym środkiem transportu po meczach były pociągi, jadące z przystanku kolejowego Warszawa Stadion w kierunku centrum miasta i Lotniska Chopina. Pociągi odjeżdżały średnio co 5 –6 minut. W ciągu 50 minut po zakończeniu meczu, z transportu kolejowego korzystało średnio 4 –4,7 tys. kibiców. Największym zainteresowaniem pociągi cieszyły się 12 czerwca, po meczu Polska –Rosja. W ciągu dwóch godzin po zakończeniu meczu, na przystanku Warszawa Stadion do pociągów wsiadło około 8 tys. pasażerów. Osoby, które przyjechały na mecz samochodem, mogły zostawić auto na jednym z dziewięciu tymczasowych parkingów Parkuj i Jedź. Przed meczem, na odcinkach parkingi P+R –Stadion Narodowy, a po meczu, na odcinkach Stadion Narodowy –parkingi P+R kursowały specjalne linie autobusowe, oznaczone literą P. Kibice najchętniej korzystali z linii P-1, obsługującej parkingi zlokalizowane przy ulicy Jagiellońskiej. Najwięcej osób –około 1500 –skorzystało z linii P w dniu meczu Polska –Rosja. Z myślą o osobach bawiących się w Strefie Kibica, przez cały czas trwania Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, uruchamiane były linie autobusowe oznaczone literą F. Autobusy kursowały pomiędzy centrum miasta a Wilanowem, Białołęką, Witolinem i Bemowem. Największym zainteresowaniem cieszyła się linia F31, która wyruszała z ulicy Marszałkowskiej i dojeżdżała do Wilanowa. W noce po meczach skorzystało z niej około 10 tys. pasażerów. Łącznie, w dni meczowe, linie F przewiozły ok. 25 tys. kibiców.
Lotem bliżej
Z kolei lotnisko Chopina w czerwcu obsłużyło 1 mln 77 tys. pasażerów. Jak podkreślił Michał Marzec, to najlepszy wynik miesięczny w historii portu. Wiceprezydent Warszawy powiedział także, że rozwiązanie polegające na częściowym zamykaniu mostu Poniatowskiego przed meczem i całkowitym zamykaniu przeprawy po meczu będzie stosowane podczas kolejnych imprez na Stadionie Narodowym. 'Rozważyć należy, czy konieczne jest częściowe zamykanie mostu już na cztery godz. przed imprezą. Podczas EURO to był wymóg UEFA, do którego się dostosowaliśmy’ – zaznaczył. Podkreślił także, że to organizatorzy imprez odpowiadają za organizację transportu. 'Jesteśmy otwarci na współpracę’ – dodał.