Warszawa szkoli się w Turynie i Wiedniu

infotrans
18.05.2012 10:32
W najnowszym wydaniu magazynu ZTM Warszawa „IZTM 5/2012”został opublikowany ciekawy wywiad z Haliną Rakowską, eurokoordynatorem w ZTM i koordynatorem projektu „Nowa kultura mobilności w Warszawie”, realizowanego w ramach programu Leonardo da Vinci. Dzięki niemu 12 pracowników ZTM odbyło staż w Turynie i Wiedniu w ramach projektu „Nowa kultura mobilności w Warszawie”. Publikujemy ten ciekawy materiał:
IZTM: Jaki był cel tego projektu?
Halina Rakowska, eurokoordynator ZTM Warszawa: Głównym celem projektu jest zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z organizacją i funkcjonowaniem systemów transportu miejskiego. Obejmuje on m.in. efektywne zarządzanie komunikacją i jej wizerunkiem, wprowadzenie innowacyjnych technologii oraz edukowanie pasażerów. Brakuje na wewnętrznym rynku takich wzorców, a mówimy o praktycznej wiedzy, więc to nie jest wiedza, którą można zdobyć na uczelni.
IZTM: Dlaczego wybrano Wiedeń i Turyn na miejsca stażu?
Halina Rakowska: Do współpracy zaprosiliśmy działające w Wiedniu przedsiębiorstwo Wiener Linien oraz AMMT Agencje Mobilności Metropolitalnej w Turynie. Wiener Linien to największe komunalne przedsiębiorstwo komunikacyjne w Austrii i jedno z największych takich przedsiębiorstw w Europie. W najnowszym badaniu komunikacji miejskiej, przeprowadzonym przez niemiecki klub samochodowy ADAC w 23 europejskich stolicach, Wiedeń znalazł się na 3. miejscu, z jednym z najnowocześniejszych i najczęściej używanych systemów transportowych w Europie.
Drugi partner, Agenzia Mobilita Metropolitana Torino (AMMT, Agencja Mobilności Metropolitalnej w Turynie) , odpowiada za zarządzanie transportem publicznym w regionie piemonckim (1,5 mln mieszkańców). Turyn jest czwartym co do wielkości miastem Włoch, stolicą Piemontu. Ponadto Turyn może poszczycić się zaawansowaną integracją transportu miejskiego i kolejowego. No i to, co najważniejsze –Turyn to pionier nowoczesnych technologii w zakresie telematyki transportowej. Jako pierwszy w Europie zbudował zintegrowany system informatyczny pod nazwą 5T. I takich rozwiązań można pozazdrościć.
Halina Rakowska, eurokoordynator ZTM WarszawaKomunikacja miejska w Turynie Komunikacja miejska w Turynie Komunikacja miejska w Turynie
IZTM: Warszawska komunikacja jest jedną z najnowocześniejszy w Polsce. Co jest jeszcze do unowocześnienia?
Halina Rakowska: W skali Polski jesteśmy w czołówce, a chcemy dążyć do standardów europejskich i być także w czołówce Europy. Stąd pojawiły się staże i współpraca międzynarodowa w trzech europejskich miastach –wcześniej w Berlinie, a teraz w Turynie i Wiedniu. ZTM jest również członkiem stowarzyszenia EMTA, gdzie dwa razy w roku na spotkaniach w trakcie Walnych Zgromadzeń wymieniamy się doświadczeniami w zarządzaniu, dobrymi praktykami i to jest również miejsce pozyskiwania wiedzy praktycznej. Jeśli jakieś nowe rozwiązania są gdzieś w Europie wdrażane, to informacja o nich pojawia się na forum EMTA.
IZTM: Główny akcent tego projektu –jak nazwa wskazuje –został postawiony na przemieszczanie się pasażerów. Z jednej strony mamy rozwiązania stawiające na jakość przemieszczania się, z drugiej nowe rozwiązania, także te inwestycyjne. Które mają szanse na realizację w pierwszej kolejności?
Halina Rakowska: Jakość usług jest bardzo ważna i wreszcie to zauważono. To pasażer jest najważniejszy i wdrażane rozwiązania są z myślą o poprawie jakości usług, nie o ZTM-ie. Jednak efektów takiego stażu nie można oczekiwać od razu. To są propozycje, które wymagają czasu, przeanalizowania. Dotyczy to również rozwiązań, które nie są wysokonakładowe czy inwestycyjne. Dyrektora ZTM zainteresowało rozwiązanie z Turynu, czyli firma 5T. To projekt na wielką skalę w zakresie telematyki transportowej. 5T jest skrótem od Telematic Technologies for Transport and Traffic in Turin. Projekt obejmuje kilka podsystemów, m.in.: sterowanie ruchem miejskim, zarządzanie transportem publicznym, ograniczanie wpływu na środowisko, zarządzanie parkingami, sterowanie mediami informacyjnymi, najwyższe priorytety, wyznaczanie tras oraz ogólny miejski system nadzoru, który łączy działania wszystkich innych podsystemów w generalną strategię transportu / ochrony środowiska. Najważniejsza w tym przypadku jest możliwość efektywnego i spójnego monitoringu stanu systemu ruchu drogowego i transportu oraz wykorzystania jego wyników przy sterowaniu ruchem, informacji, zarządzania popytem i projektowaniem sieci. Innym rozwiązaniem są tzw. wiedeńskie przystanki. Pierwszy ma szansę powstać przy ul. Kawęczyńskiej. Będziemy postulować, by podobne umieszczono przy trasie W-Z. Interesujące są również rozwiązania skierowane do osób niepełnosprawnych (oznakowanie, prowadnice dla osób niedowidzących, wypukłe napisy z naklejkami na poręczach). Rozwiązaniem wartym rozważenia są również zintegrowane węzły przesiadkowe zlokalizowane pod ziemią. Pierwsze takie są planowane przy rondzie Kometa przy ulicy Płowieckiej i Marsa oraz przy rondzie Wiatraczna.
Komunikacja miejska w Wiedniu Komunikacja miejska w Wiedniu Komunikacja miejska w Wiedniu Komunikacja miejska w Wiedniu
IZTM: Był Berlin, Wiedeń i Turyn. Jakie kolejne miasta europejskie mogą być miejscem staży?
Halina Rakowska: Kolejną edycję staży planujemy przeprowadzić w którymś z miast skandynawskich. Zarówno Szwedzi, Norwegowie, jak i Finowie mają bardzo interesujące rozwiązania w komunikacji miejskiej.