Warszawa sprawdza, ile płacimy za komunikację w innych miastach
W przeciwieństwie do wielu miast, ceny za bilety komunikacji miejskiej czy parkowanie w Warszawie od wielu lat pozostają niezmienne.
Aczkolwiek niewiele brakowało, aby tydzień przeszłapropozycja prezydenta Trzaskowskiego o konieczności podwyższenia cen biletów.
Biletowe porównanie
Pandemia koronawirusa to ogromny cios dla wszystkichsamorządów. Koszty „życia” miasta stale rosną, a dochody drastycznie spadły. Mimoto Warszawa nie zdecydowała się na podwyżkę cen tak jak robiły to inne miasta.
Od 2013 roku bilet normalny 20-minutowy kosztuje 3,4 zł,czyli tyle samo co w Krakowie, w Poznaniu za bilet 15-minutowy zapłacimy 4 zł,a w Gdańsku za bilet jednoprzejazdowy zapłacimy nawet 4,6 zł.
Różnice są widoczne również, jeżeli porównany biletyokresowe – od 2014 roku za 30-dniowy bilet normalny w Warszawie zapłacimy 110,a posiadając Kartę Warszawiaka jedynie 98 zł – wtedy bilet długookresowy ważnyjest w obydwu strefach biletowych.
Dla porównania
-
w Gdańsku od 125 (w zależności od konfiguracji),
-
w Poznaniu 149 (119ze zniżką metropolitalną),
-
a w Krakowie od 121 do 158 zł (za bilet sieciowy, miastoKraków i aglomeracja).
Do tego w stolicy od wielu lat obowiązuje oferta WspólnyBilet ZTM-KM-WKD – wszyscy posiadacze biletów dobowych i dłuższych mogą jeździćpociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej w granicach strefbiletowych bez konieczności kupowania dodatkowych biletów. Dzięki temu siećpołączeń kolejowych stała się częścią komunikacji miejskiej. Nie zapominajmy, że Warszawa jako jedynemiasto w Polsce posiada stale rozwijającą się sieć metra, której rozbudowa iutrzymanie pochłania miliardy złotych.
Warszawska konkluzja
Każdy z samorządów sam podejmuje decyzję o wysokości taryf,biorąc pod uwagę potrzeby mieszkańców i swoje możliwości finansowe. Warszawa musimydodatkowo uwzględnić rekordowe w skali kraju inwestycje w transport publiczny -miasto buduje metro oraz realizuje największy w Polsce zakup zeroemisyjnegotaboru (autobusy elektryczne i tramwaje).
-„Te i wiele innych czynników pozwala na wszczęcie dyskusjint. realności cen za komunikację miejską i parkowanie w Warszawie. Będziemydokładnie analizować aktualną sytuację i podejmować decyzje. Naszym priorytetemjest zachowanie jak najwyższych standardów i ciągły rozwój miasta – deklaruje miasto.