Warszawa rezygnuje z koncesjonowania carsharingu
Carsharing, czylikrótkoterminowe wypożyczanie samochodu, zyskuje w Warszawie coraz większąpopularność. Warszawiacy mogą już dziś korzystać z ponad tysiąca aut kilkufirm, a kolejne planują start w przyszłym roku.
Rynek ten nie potrzebuje już wsparcia publicznego, dlatego warszawskiZDM zdecydował się zrezygnować z koncesjonowania działalności carsharingowej.
Carsharing to usługa polegająca na bezobsługowym,krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzebazarejestrować w systemie i znaleźć lub zarezerwować wolny pojazd. Korzystanie zauta jest płatne (według taryfy jego operatora), ale nie trzeba ponosić innychkosztów: paliwa, napraw, ubezpieczenia, parkowania. Dla osób korzystających zauta sporadycznie, wypożyczenie samochodu może więc być dobrą alternatywą.
Korzyści z działania wypożyczalni odczuwają też wszyscymieszkańcy. Podstawowym efektem wprowadzenia publicznych aut jestparadoksalnie… zmniejszenie liczby samochodów w centrum miasta. Dlaczego taksię dzieje? Możliwość wypożyczenia samochodu na przystępnych warunkach możezachęcić osoby korzystające z auta sporadycznie do pozbycia się auta. Jedensamochód carsharingowy może zastąpić dziesięć prywatnych aut – tak stało się wwielu miastach Europy.
Liczba samochodów w Warszawie z roku na rok rośnie, za toruch samochodowy (zwłaszcza w centrum) pozostaje na zbliżonym poziomie. Tooznacza, że coraz więcej aut jest używanych rzadko – na co dzień zajmują one zato miejsca postojowe na ulicach. Jeżeli część właścicieli zdecyduje się nawymianę własnego auta na współdzielone – pozostali łatwiej znajdą wolne miejscedo parkowania.
Carsharing bezkoncesji
Do dyspozycji warszawiaków jest kilka systemów carsharingu,a już dziś wiadomo że kolejni operatorzy planują uruchomienie następnych (w tymwyposażonych w auta elektryczne) w pierwszej połowie przyszłego roku. Jednakjeszcze 2,5 roku temu w stolicy nie było ani jednego takiego systemu. Dlatego w2016 r. Zarząd Dróg Miejskich zdecydował się zainicjować powstanie publicznejwypożyczalni aut. Po wstępnej analizie zasadności i wymianie doświadczeń zinnymi miastami ogłosiliśmy postępowanie koncesyjne na prowadzenie publicznejwypożyczalni aut. Chcieliśmy w ten sposób zachęcić firmy do wejścia na warszawskirynek i zaoferowania tej usługi mieszkańcom. Korzyścią dla firm miała byćpromocja usługi przez miasto i preferencyjne stawki opłat za parkowanie wcentrum.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do negocjacji zgłosiło się kilkanaście firm, w tym znaneświatowe marki prowadzące takie usługi w wielu miastach na świecie. Ostateczniejednak ofertę złożyła tylko jedna firma, która w okresie związania ofertą niebyła w stanie udowodnić wymaganego doświadczenia. Dlatego postępowaniemusieliśmy unieważnić z przyczyn formalnych. Postępowanie zostało ogłoszoneponownie, w nieco zmienionej formule. Jednak także tym razem wpłynęła tylkojedna oferta, która nie była atrakcyjniejsza cenowo niż stawki dostępne narynku komercyjnym.
Dlatego zdecydowaliśmy się unieważnić postępowanie izrezygnować z modelu, w którym jedna z firm podpisuje umowę koncesji z miastemna świadczenie usługi. Cel postępowania koncesyjnego pośrednio zostałosiągnięty – w czasie jego trwania Warszawa z „carsharingowej pustyni” stałasię jednym z liderów tej usługi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, z ponad1300 samochodami kilku operatorów. W tej sytuacji, udzielenie koncesji tylkojednej z wielu działających na rynku firm nie dałoby miastu ani użytkownikomżadnej korzyści. Szybki rozwój rynku współdzielonych aut wskazuje zaś, że możesię on dobrze rozwijać bez dodatkowego wsparcia ze strony miasta. Istotnymczynnikiem zmieniającym okoliczności było też zwolnienie z opłat parkingowychsamochodów elektrycznych, wprowadzone ustawą o elektromobilności na początku2018 r. Liczymy na to, że dalszy rozwój systemów carsharingowych odbywać siębędzie w oparciu o pojazdy elektryczne i korzyści wynikające z ustawowegozwolnienia takich aut z opłat. Życzymy powodzenia wszystkim operatoromfunkcjonującym na rynku warszawskim, a mieszkańców zachęcamy do korzystania ztej formy transportu.
„