Warszawa przyjęła budżet 2022. Bez podwyżki cen biletów
16 grudnia stołeczni radni uchwalili budżet miasta na 2022 rok i Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2022-2050.
Przyszłoroczne finanse Warszawy to mniejsze dochody i cięcie kosztów. Mimo to miasto nie rezygnuje z inwestycji ogólnomiejskich i dzielnicowych.
Ciężki rok
Na budżet Warszawy ogromny wpływ ma galopująca inflacja i drożyzna, szczególnie drastycznie rosnące ceny energii elektrycznej i gazu. Poza tym bezprecedensowy kryzys i długofalowe skutki powoduje pandemia. Dodatkowo rośnie wpłata tzw. Janosikowego do budżetu państwa, po wprowadzeniu ustaw Polskiego Ładu o 100 mln zł.
-„To bardzo trudny budżet, rząd coraz głębiej sięga do kieszeni samorządów, tzw. Polski Ład wydrenuje pieniądze samorządów. Pieniądze z podatków płaconych przez warszawskich podatników powinny pozostać w Warszawie, a nie rozdzielana w rządowych funduszach według uznania jakiegoś ministra – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Mimo racjonalnej i odpowiedzialnej polityki budżetowej, która dawała nam pewne bezpieczeństwo, w tej chwili dochodzimy do ściany. Musimy jednak zabezpieczyć usługi dla mieszkańców i realizację naszych projektów – mówił prezydent Trzaskowski.
Dorota Lutomirska, przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Rady m.st. Warszawy stwierdziła, że projekt budżetu m.st. Warszawy jest po raz pierwszy w historii po stronie dochodów, jak i wydatków budżetowych, niższy niż w roku poprzednim.
Warszawski budżet w 2022 roku:
- planowane dochody - 19 210 mld zł
- planowane wydatki - 21,419 mld zł
- planowany deficyt na poziomie – 2, 208 mld zł (dwa razy większy niż rok wcześniej)
- wydatki bieżące – 18, 569 mld zł.
Transportowe inwestycje
"Jeśli chodzi o transport to dzisiaj prawie 80 proc dopłaca miasto do komunikacji, bo tylko 21 proc. dochodu jest ze sprzedaży biletów" – podkreślił prezydent WarsZAwy. Ogólnie wydatki będą mniejsze o 669 milionów zł.
"Nie zgadzam się z filozofią, gdy zabierane są pieniądze warszawiakom, bo one powinny być wydawane tu, w Warszawie" - podkreślił prezydent Warszawy.
Wśród zaplanowanych w budżecie wydatków jest wiele inwestycji dla lokalnego transportu publicznego jak dokończenie budowy II linii metra, budowa linii tramwajowej na Tarchomin czy budowa parkingu strategicznego "Parkuj i Jedź" (P+R) "Żerań PKP". Inne plany to w zakresie dróg publicznych np. przebudowa ul. Sokratesa, a w ochronie zdrowia II etap rozbudowy Szpitala Wolskiego.
Poniżej szczegóły:
RAZEM TRANSPORT | 1 055 384 990 |
Komunikacja zbiorowa | 683 909 576 |
Budowa linii tramwajowej na Tarchomin i układu drogowego ul. Światowida i Projektowanej - prace przygotowawcze i pozyskanie nieruchomości oraz budowa układu drogowego | 22 346 264 |
Celem inwestycji jest rozwój i poprawa jakości komunikacji miejskiej w Dzielnicy Białołęka oraz poprawienie skomunikowania tej dzielnicy z dzielnicami lewobrzeżnymi. Miasto finansuje przedsięwzięcie w części obejmującej wykonanie prac projektowych, pozyskanie nieruchomości niezbędnych do realizacji inwestycji oraz budowę ul. Projektowanej i drugiej jezdni ul. Światowida wraz z jej połączeniem z ul. Modlińską. W 2022 r. planuje się rozpoczęcie budowy ostatniego odcinka układu drogowego, łączącego projektowaną jezdnię z ul. Modlińską oraz kontynuację regulacji stanu prawnego nieruchomości. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
Dostosowanie I linii metra dla potrzeb osób niepełnosprawnych | 4 872 243 |
Celem inwestycji jest ułatwienie korzystania z I linii metra osobom niepełnosprawnym. W 2022 r. planuje się budowę dodatkowych wind na stacji "Pole Mokotowskie". | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
System pobierania opłat na parkingach strategicznych "Parkuj i Jedź (P+R)" | 908 931 |
Inwestycja ma na celu automatyzację obsługi parkingów. Wykonany zostanie bezobsługowy system pobierania opłat za parkowanie, system informacji o zajętości miejsc postojowych oraz system zdalnej obsługi i nadzoru nad parkingami wraz z adaptacją i wyposażeniem pomieszczeń przeznaczonych na centrum zarządzania parkingami. W 2022 r. planuje się kontynuację zadania. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60021 | |
Płatność z tytułu refundacji wydatków na zakup taboru na potrzeby projektu "Budowa II linii metra, wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru - etap II" | 98 000 000 |
Za pośrednictwem budżetu miasta będzie realizowany transfer środków do Metra Warszawskiego Sp. z o.o. z tytułu refundacji przez Unię Europejską wydatków poniesionych na zakup taboru metra w ramach projektu: "Budowa II linii metra, wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru - etap II". | |
Dysponent: Biuro Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
Przebudowa i budowa przystanków, zatok oraz pętli autobusowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą | 4 700 000 |
Celem inwestycji jest poprawa dostępności komunikacji publicznej dla mieszkańców. W 2022 r. planuje się kontynuację prac projektowych i robót budowlanych dla wybranych lokalizacji, w tym rozliczenie umowy z wykonawcą pętli autobusowej przy ul. Ostroroga. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60020 | |
Budowa parkingu strategicznego "Parkuj i Jedź" (P+R) "Żerań PKP" | 4 111 265 |
Celem przedsięwzięcia jest zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Warszawy i poprawa jakości powietrza. Planuje się budowę naziemnego parkingu z około 220 miejscami postojowymi dla samochodów osobowych, w tym 9 miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych oraz około 110 miejsc postojowych dla rowerów. Parking zostanie wyposażony w system pobierania opłat. Wybudowany zostanie również budynek socjalno-techniczny. W 2022 r. planuje się zakończenie robót budowlanych. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60021 | |
Budowa punktów ładowania pojazdów na parkingach P+R | 450 000 |
Celem inwestycji jest promowanie indywidualnego transportu niskoemisyjnego poprzez ułatwienie korzystania z samochodów z napędem elektrycznym na terenie miasta. Zakres rzeczowy obejmuje zaprojektowanie i wykonanie punktów ładowania na wybranych parkingach P+R. W 2022 r. planuje się kontynuację zadania. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
Rozbudowa sieci linii metra - prace przygotowawcze etap I | 9 765 516 |
Zakres rzeczowy obejmuje opracowanie analiz studialnych i dokumentacji wstępnej do projektowania związanej z rozbudową sieci metra w Warszawie. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
Inżynier Kontraktu - budowa ogólnodostępnego parkingu podziemnego pod pl. Powstańców Warszawy | 493 419 |
Zaplanowane wydatki przeznacza się na finansowanie działań Zarządu Transportu Miejskiego w zakresie nadzoru merytorycznego i finansowego przy opracowywaniu dokumentacji projektowej i budowie parkingu podziemnego pod pl. Powstańców Warszawy, w ramach umowy koncesyjnej. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60019 | |
Modernizacja parkingu P+R Połczyńska | 2 696 635 |
Zakres rzeczowy obejmuje budowę systemu elektroenergetycznego obejmującego montaż ogniw fotowoltaicznych wytwarzających energię elektryczną, gruntowej pompy ciepła do celów ogrzewania obiektu, zbiornika retencyjnego do odzyskiwania wody deszczowej oraz wykonanie 4 punktów ładowania pojazdów elektrycznych wraz z przygotowaniem infrastruktury do stworzenia kolejnych 44 punktów. Inwestycja będzie służyć również edukacji młodzieży szkolnej w ramach promocji wykorzystywania odnawialnych źródeł energii. W 2022 r. planuje się zakończenie prac projektowych i rozpoczęcie robót budowlanych. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60021 | |
Budowa parkingu strategicznego "Parkuj i Jedź" (P+R) "Jeziorki PKP" | 6 631 213 |
Inwestycja ma na celu zmniejszenie ruchu drogowego w centrum Warszawy, poprawę jakości powietrza oraz integrację komunikacji zbiorowej z komunikacją indywidualną. Planuje się budowę naziemnego parkingu z około 140 miejscami postojowymi dla samochodów osobowych (w tym wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych) oraz około 40 miejscami postojowymi dla rowerów. Wybudowany zostanie również budynek socjalno-techniczny. W 2022 r. planuje się zakończenie robót budowlanych. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60021 | |
Modernizacja I linii metra - etap I | 8 601 860 |
Zakres rzeczowy obejmuje modernizację stacji i tuneli I linii metra oraz obiektów na Stacji Techniczno-Postojowej "Kabaty". W 2022 r. planuje się kontynuację prac. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
Budowa III linii metra - etap I Praga (prace przygotowawcze) | 19 888 407 |
Zakres rzeczowy obejmuje realizację prac przedprojektowych na odcinku od stacji "Stadion Narodowy" na osiedle Gocław, w tym m.in. dokumentacji hydrologicznej i geologiczno – inżynierskiej, programu funkcjonalno – użytkowego oraz studium wykonalności dla budowy III linii metra. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
Modernizacja ostatniej kondygnacji parkingu P+R Metro Młociny - prace przygotowawcze | 432 000 |
Celem inwestycji jest poprawa warunków eksploatacji obiektu w zakresie trwałości konstrukcji, poprawa bezpieczeństwa użytkowania ostatniej kondygnacji oraz ograniczenie kosztów ponoszonych z tytułu zużycia energii elektrycznej. W 2022 r. planuje się rozpoczęcie prac projektowych. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60021 | |
Stop smog! Posadźmy drzewa i krzewy wzdłuż najważniejszych dróg na Białołęce, stwórzmy zielone aorty dzielnicy | 498 114 |
Zaplanowane środki zostaną przeznaczone na budowę przystanków autobusowych "Poetów 02", "Dąbrówka Szlachecka 02" oraz "Klasyków 02" na terenie Dzielnicy Białołęka. Zadanie zostało wybrane do realizacji w procedurze budżetu obywatelskiego. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60020 | |
Zielone przystanki Metro Wilanowska | 45 000 |
Zaplanowany zakres rzeczowy obejmuje zazielenienie przystanków Metro Wilanowska 13, 14, 15, 16, 17, 18. Zadanie zostało wybrane do realizacji w procedurze budżetu obywatelskiego. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60020 | |
Budowa tramwaju na Wilanów - nabycie nieruchomości | 3 000 000 |
Zaplanowane środki przeznacza się na wypłatę odszkodowań za nieruchomości pozyskane pod inwestycję. | |
Dysponent: Biuro Ładu Korporacyjnego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
Projekt i budowa II linii metra | 496 468 709 |
Celem inwestycji jest rozbudowa sieci podziemnego, kolejowego transportu miejskiego jako bezkolizyjnego i najszybszego środka komunikacji. Wybudowane zostaną 3 kolejne odcinki II metra (2 w lewobrzeżnej i 1 w prawobrzeżnej części miasta) o łącznej długości ok. 9,5 km oraz stacja techniczno - postojowa. | |
w tym: | |
odcinek zachodni: od szlaku za stacją "Rondo Daszyńskiego" do stacji "Księcia Janusza" | 9 621 914 |
Zaplanowane środki zostaną przeznaczone na regulację stanu prawnego nieruchomości oraz niezakończone rozliczenia z wykonawcą. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
odcinek wschodni - północny: od szlaku za stacją "Dworzec Wileński" do stacji "Targówek 2" | 3 980 054 |
Zaplanowane środki zostaną przeznaczone na regulację stanu prawnego nieruchomości oraz niezakończone rozliczenia z wykonawcą. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
dokończenie budowy odcinka wschodniego - północnego II linii metra (do stacji "Bródno") | 161 364 860 |
Wybudowany zostanie odcinek II linii metra na trasie od torów odstawczych za stacją "Trocka" (w rejonie skrzyżowania ul. Trockiej i ul. Pratulińskiej) do końca torów odstawczych za stacją "Bródno" (rejon skrzyżowania ul. Kondratowicza z ul. Rembielińską). Powstanie odcinek o długości ok. 3,9 km z 3 stacjami: "Zacisze", "Kondratowicza" i "Bródno". W 2022 r. planuje się zakończenie robót budowlanych. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
kontynuacja budowy odcinka zachodniego od szlaku za stacją "Księcia Janusza" do stacji "Powstańców Śląskich" | 191 093 978 |
Wybudowany zostanie odcinek II linii metra wzdłuż ulicy Górczewskiej od torów odstawczych za stacją "Księcia Janusza" do końca torów odstawczych za stacją "Powstańców Śląskich". Powstanie odcinek o długości ok. 1,7 km z 2 stacjami: "Ulrychów" i "Powstańców Śląskich". W 2022 r. planuje się zakończenie robót budowlanych. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego | |
Klasyfikacja: rozdział 60004 | |
dokończenie budowy odcinka zachodniego od szlaku za stacją "Powstańców Śląskich" do stacji "Połczyńska" wraz ze Stacją Techniczno - Postojową "Mory" | 130 407 903 |
W ramach zadania zaplanowano budowę odcinka II linii metra o długości ok. 3,9 km (stacje: "Lazurowa", "Chrzanów", "Karolin") oraz drugiej Stacji Techniczno - Postojowej ("Mory") na zachodnim krańcu linii. | |
Dysponent: Zarząd Transportu Miejskiego |