Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Przybędzie parkingów P+R

infotrans
25.03.2009 16:19

Rozpoczęły się prace przy budowie parkingu Parkuj i Jedź w Aninie. W ciągu kilku najbliższych dni ruszy także budowa parkingu przy stacji metra Ursynów. Oba obiekty gotowe będą już jesienią.
Kontrakt na budowę obu parkingów, wygrała ta sama firma – FAL-BRUK. Rozpoczęła już przygotowania do wycinki drzew na terenie przyszłego parkingu w Aninie. W ciągu kilku najbliższych dni podpisana zostanie także umowa na realizację postoju na Ursynowie. Roboty ruszą niedługo po podpisaniu umowy.
Naziemny, jednopoziomowy parking w Aninie powstanie przy przystanku kolejowym. Kierowcy będą mieli do swojej dyspozycji 80 miejsc (w tym 3 dla osób niepełnosprawnych). Znajdzie się tam również miejsce dla 70 rowerów. Koszt inwestycji wyniesie ok. 2 mln zł brutto.
Parking przy stacji metra Ursynów również będzie naziemny i jednopoziomowy. Powstanie pomiędzy ulicami Komisji Edukacji Narodowej i Beli Bartoka. Zmieści się na nim 166 samochodów (w tym siedem miejsc dla niepełnosprawnych) i 70 rowerów. Całkowity koszt budowy to ok. 2,4 mln zł brutto.
W Warszawie funkcjonuje obecnie pięć parkingów Parkuj i Jedź –przy stacjach metra: Stokłosy, Wilanowska, Marymont, Młociny oraz przy ul. Połczyńskiej. Do 2012 ZTM zamierza uruchomić również parkingi w Al. Krakowskiej, przy stacji metra Kabaty, oraz parkingi przy przystankach kolejowych w Rembertowie, Jeziorkach i Falenicy. Najbardziej zaawansowane są obecnie przygotowania do budowy parkingu w Wawrze przy ul. Widocznej, który pomieści 150 samochodów i 150 rowerów. Prace projektowe powinny się zakończyć jeszcze w I połowie br. Docelowo cały system ma liczyć 27-30 parkingów.
II etap budowy parkingów Parkuj i Jedź zostanie dofinansowany z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007 –2013.
Dr inż. Andrzej Szarata, wykładowca Politechniki Krakowskiej, ekspert od systemu Parkuj i Jedź. Zagadnienia związane z funkcjonowaniem parkingów przesiadkowych były przedmiotem jego pracy doktorskiej:
System parkingów „Parkuj i Jedź”jest ważnym elementem realizowanej w Warszawie polityki zrównoważonego rozwoju. Podstawową zaletą parkingów przesiadkowych jest to, że dzięki nim zwiększa się dostępność centrum miasta. Szybszy i łatwiejszy dojazd komunikacją miejską wpływa na zmniejszenie natężenia ruchu w tym rejonie. Warunkiem skuteczności systemu jest lokalizowanie parkingów wzdłuż korytarzy szybkiego transportu – metra, linii tramwajowych czy kolejowych. Ważne też, by powstawały w tych miejscach, gdzie na trasach dojazdowych do centrum zaczynają się pojawiać utrudnienia w ruchu. W przypadku wyboru lokalizacji właśnie to, a nie np. odległość pomiędzy poszczególnymi obiektami, ma kluczowe znaczenie.