Warszawa podsumowuje komunikację w 2013 roku
2650 rowerów, bilet za 99 zł, bilet jednorazowy przesiadkowy, stacja przy Uniwersytecie Medycznym, łącznik pomiędzy I i II linią metra, ostatni Ikarus, Karta Warszawiaka –to najważniejsze hasła chrakteryzujące zeszły, komunikacyjny rok w Warszawie. Publikujemy za najnowszym wydaniem iZTM (1/2013) – miesięcznikiem Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie artykuł podsumowujący ważne, czasem przyjemne, czasem trudne wydarzenia w stołecznej komunikacji miejskiej w 2013 roku. Oto one w chronologicznej kolejności:
1 stycznia 2013 roku zaczęła obowiązywać nowa taryfa biletowa. Zmieniły się ceny wszystkich biletów. Bilety w zeszłym roku kosztowały: jednorazowy –4,40 zł (ważny w 1. strefie biletowej) i 7 zł (ważny w 1. i 2. strefie biletowej), 20-minutowy –3,60 zł (ważny w 1. i 2. strefie biletowej), dobowy –15 zł (ważny w 1. strefie biletowej) i 24 zł (ważny w 1. i 2. strefie biletowej), 30-dniowy –100 zł (ważny 1. strefie biletowej) i 196 zł (ważny w 1. i 2. strefie biletowej).
21 stycznia 2013 roku uruchomiono pierwszy odcinek trasy tramwajowej łączącej Białołękę z Młocinami przez most Marii Skłodowskiej-Curie. Linia nr 2 połączyła pętlę Metro Młociny z tymczasową pętlą Stare Świdry. Przystanek końcowy na terenie pętli Metro Młociny został zlokalizowany w takim miejscu, aby pasażerowie mogli szybko i wygodnie przesiadać się do metra. W drugim etapie inwestycji linia tramwajowa zostanie przedłużona do pętli Mehoffera, a następnie do Winnicy. Obecnie Tramwaje Warszawskie są w trakcie przeprowadzania procedury przetargowej na budowę odcinka do pętli Mehoffera.
Systemu Roweru Publicznego Veturilo od 9 kwietnia 2013 roku. Nowe stacje pojawiły się nie tylko w dzielnicach, w których system „zadebiutował”rok wcześniej, czyli na Bielanach i Ursynowie oraz w Śródmieściu i Wilanowie, ale także na Pradze Północ, Pradze Południe, Targówku, Białołęce, Ochocie, Woli, Mokotowie, Żoliborzu i we Włochach. W efekcie, w 2013 roku w Warszawie rowerzyści mieli do dyspozycji 173 stacje Veturilo i Bemowo Bike (kompatybilny z Veturilo system wypożyczalni rowerów dostępny na Bemowie) z 2650 rowerami. Ogromną popularność rowerów, zarówno wśród warszawiaków, jak i turystów dostrzegli także prywatni inwestorzy (CH Arkadia, Galeria Mokotów, kompleks biurowy Poleczki Business Park), którzy sfinansowali ustawienie ośmiu stacji. Na koniec sezonu (listopad 2013 roku) w systemie było zarejestrowanych 149 674 użytkowników, którzy –łącznie z systemem Bemowo Bike –dokonali 1 849 763 wypożyczeń. Dodatkowo, w lipcu 2013 roku –na terenie węzła przesiadkowego Młociny –uruchomiono wypożyczalnię rowerków dla dzieci w wieku 7-9 lat. Zorganizowane grupy mogły wypożyczyć jednorazowo 35 rowerów dziecięcych i trzy rowery dla dorosłych opiekunów.
Wgrywanie fałszywych kontraktów na Warszawskie Karty Miejskie i Elektroniczne Legitymacje Studenckie w 2013 roku stało się poważnym problemem. Na początku kwietnia Zarząd Transportu Miejskiego zintensyfikował działania mające doprowadzić do wyeliminowania procederu okradania miasta i pasażerów kupujących bilety w autoryzowanych punktach ZTM. We wrześniu 2013 roku –po kilku miesiącach dokładnego sprawdzania autentyczności kontraktów oraz ścisłej współpracy z policją, ZTM skierował do prokuratury prawie tysiąc zawiadomień. W wyniku przeprowadzonego postępowania czterem osobom postawiono zarzut popełnienia przestępstwa z art. 287 par. 1 Kodeksu karnego („Kto w celu osiągnięcia korzyści materialnej lub wyrządzenia innej osobie szkody, bez upoważnienia, wpływa na automatyczne przetwarzanie lub przekazywanie danych informatycznych lub zmienia, usuwa albo wprowadza nowe zapisy danych informatycznych podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”). Dodatkowo, osobom korzystającym z nielegalnie zakodowanych biletów, mogą zostać postawione zarzuty umyślnego lub nieumyślnego paserstwa. Zarząd Transportu Miejskiego nadal regularnie sprawdza autentyczność kontraktów, i w razie jakichkolwiek wątpliwości zgłasza je do prokuratury.
Maj –tradycyjnie już od pięciu lat –był pierwszym miesiącem kursowania Warszawskich Linii Turystycznych. W 2013 roku –od początku maja do pierwszego tygodnia września –po Wiśle pływały: tramwaj wodny „Wars”, statek do Serocka „Zefir”oraz bezpłatne promy „Pliszka”, „Słonka”, „Turkawka”i „Wilga”. Z pokładu „Warsa”można było podziwiać panoramę Starego Miasta z Zamkiem Królewskim, Grubą Kaśkę, Stadion Narodowy i Centrum Nauki Kopernik. Statek „Zefir”zabierał na całodzienny rejs po Wiśle i Kanale Żerańskim do Serocka. Promy łączyły brzegi Wisły na wysokości Cypla Czerniakowskiego i Saskiej Kępy, mostu Poniatowskiego i Stadionu Narodowego, Podzamcza Fontanny i ZOO oraz Nowodworów i Łomianek. Był to rekordowy sezon Warszawskich Linii Turystycznych –z tramwaju wodnego, statku do Serocka i promów skorzystało 153 988 osób, czyli o ponad 31 tys. osób więcej niż w roku 2012.
W połowie roku –po kilku miesiącach konsultacji z pasażerami, władzami dzielnic oraz radnymi i osobami niepełnosprawnymi –wprowadzono zmiany w organizacji komunikacji miejskiej. Zmiany –spowodowane zmniejszeniem dochodów miasta, a tym samym brakiem możliwości przeznaczenia większych środków na komunikację miejską –były konieczne. Zarząd Transportu Miejskiego, przygotowując się do ich wdrożenia, kierował się kilkoma podstawowymi zasadami. Przede wszystkim linie cieszące się największą popularnością nie zostały zmienione. Ofertę ograniczono jedynie na liniach, których trasy pokrywały się z komunikacją szynową oraz na najmniej popularnych. W efekcie, w czerwca 2013 roku zmieniono trasy 18 linii autobusowych, dla ośmiu linii wprowadzono nowe zasady kursowania, 11 linii zlikwidowano oraz uruchomiono jedną nową.
W czerwcu 2013 roku Warszawa zyskała nowy przystanek kolejowy Warszawa Zacisze-Wilno. Fakt jest tym bardziej wart odnotowania, że stacja powstała w ramach współpracy sektora prywatnego z sektorem publicznym. Firma Dom Development wybudowała stację w sąsiedztwie osiedla „Wilno”, zapewniając mieszkańcom szybką podróż do Dworca Wileńskiego, przy którym można przesiąść się do tramwajów i autobusów często kursujących do centrum. Wkrótce będzie można skorzystać tam z metra. Przystanek kolejowy Warszawa Zacisze-Wilno jest przystankiem granicznym pomiędzy pierwszą i drugą strefa biletową, co oznacza, że wsiadający na nim pasażerowie mogą podróżować pociągami Kolei Mazowieckich na podstawie Wspólnego Biletu.
Dodatkowo, we wrześniu uruchomiono nową pętlę autobusową PKP Zacisze-Wilno, którą obsługują autobusy linii 170. Mieszkańcy osiedla i znajdujących się w sąsiedztwie domów mogą dojechać komunikację miejską do przystanku kolejowego i wygodnie przesiąść się do pociągu.
Wakacje w 2013 roku były poważnym sprawdzianem dla komunikacji miejskiej. 29 czerwca –w związku z budową łącznika pomiędzy I i II linią metra –zamknięto stacje metra Centrum i Świętokrzyska, a PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły remont podmiejskiej linii średnicowej.
We wrześniu, w całej Europie jest obchodzony Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. W Warszawie, tradycyjnie na jego zakończenie, organizowane są Dni Transportu Publicznego –cykliczna impreza Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej i Stowarzyszenia Sympatyków Komunikacji Szynowej. W 2013 roku miejski dzień DTP zorganizowano na terenie zajezdni autobusowej i tramwajowej Woronicza. Dla uczestników imprezy przygotowano mnóstwo atrakcji m.in.odrestaurowany autobus Chausson, przejażdżki zabytkowymi autobusami i tramwajami oraz możliwość zwiedzania Stacji Techniczno-Postojowej metra oraz budowanych stacji Rondo ONZ i Stadion Narodowy. 22 września –podczas Europejskiego Dnia bez Samochodu –już po raz drugi wszyscy mogli bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej.
W październiku 2013 roku rozpoczęto realizację inwestycji, która ucieszyła wszystkich zmotoryzowanych chętnie przesiadających się do komunikacji miejskiej –rozbudowę parkingu Parkuj i Jedź przy stacji metra Stokłosy. Wcześniej parking mógł pomieścić tylko 100 samochodów. Po zakończeniu prac, do dyspozycji pasażerów zostanie oddany Podczas remontu linii średnicowej pociągi SKM S10 kursowały na trasie skróconej Warszawa Wschodnia –Otwock czteropoziomowy obiekt z 394 miejscami parkingowymi (w tym sześcioma dla osób niepełnosprawnych) i stojakami do przypięcia 20 rowerów. Otwarcie parkingu jest planowane w połowie 2015 roku. Koszt inwestycji –łącznie z projektem –wynosi około 16,5 mln zł.
Listopad jest miesiącem, w którym są finalizowane wielomiesięczne przygotowania do Akcji Znicz. W 2013 roku specjalna komunikacja cmentarna (25 linii autobusowych i dwie linie tramwajowe „C”) kursowała przez trzy dni –od 1 do 3 listopada, zapewniając dojazd do największych stołecznych nekropolii. Tradycyjnie linie autobusowe wyruszały m.in. z ulicy Królewskiej, z pl. Narutowicza, z pl. Trzech Krzyży, z Węzła Przesiadkowego Młociny, z Dworca Wschodniego i z ronda Wiatraczna. Część linii miała charakter międzycmentarny, czyli łączyła największe cmentarze. We Wszystkich Świętych wyjechało dodatkowo 646 autobusów (w tym 530 na liniach cmentarnych), 81 składów tramwajów (w tym 34 na liniach cmentarnych) i sześć pociągów metra.
2 grudnia 2013 roku był pierwszym dniem powszednim w historii stołecznej komunikacji miejskiej, podczas którego na stołeczne ulice wyjechały tylko autobusy niskopodłogowe. W ciągu kilku miesięcy poprzedzających tę datę niskopodłogowce stanowiły 100 proc. taboru obsługującego linie autobusowe w dni wolne. W dni powszednie oraz w nocy zdarzało się jeszcze spotkać ikarusa. Autobusy niskopodłogowe –z funkcją przyklęku i platformami ułatwiającymi wprowadzenie do pojazdu wózka inwalidzkiego –zapewniają większy komfort podróży wszystkim pasażerom, ale przede wszystkim zdecydowanie ułatwiają poruszanie się po mieście osobom niepełnosprawnym, seniorom i rodzicom podróżującym z dziećmi w wózkach.
Karta dla warszawiaka. Od 3 grudnia 2013 roku osoby korzystające z warszawskiej komunikacji miejskiej mogły wyrabiać Kartę Warszawiaka i Kartę Młodego Warszawiaka, stanowiące zapowiedź nowej taryfy biletowej, która zaczęła obowiązywać 1 stycznia 2014 roku. Najistotniejsze nowości w taryfie to wprowadzenie dodatkowych ulg na komunikację miejską dla osób mieszkających w Warszawie i rozliczających podatek dochodowy od osób fizycznych w stołecznych urzędach skarbowych oraz jej uproszczenie. Osoby, które mieszkają w Warszawie i płacą tu podatki –po złożeniu odpowiedniego wniosku i jego weryfikacji –otrzymują Kartę Warszawiaka (a dokładnie hologram do naklejenia na nośnik biletów okresowych). Karta upoważnia m.in. do zakupu biletu 30-dniowego, ważnego w 1. strefie biletowej w cenie 98 zł. Pozostałe osoby płacą za taki sam bilet 110 zł. Zniżki przysługują także dzieciom osób mieszkających w Warszawie i tu rozliczających podatki. Dla dzieci, do ukończenia 20. roku życia oraz dla studentów studiów licencjackich, inżynierskich i magisterskich do ukończenia 26. roku życia, którzy rozliczają podatki w stolicy lub są na utrzymaniu rodziców lub opiekunów płacących podatki w Warszawie można wyrobić Kartę Młodego Warszawiaka. Dodatkowo wprowadzono specjalny system ulg dla dzieci z rodzin mających troje dzieci i rozliczających podatek dochodowy od osób fizycznych w Warszawie. Dla każdego dziecka rodzice mogą kupić bilet za 99 zł, który jest ważny rok i uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w 1. i 2. strefie biletowej. Uproszenie taryfy polegało przede wszystkim na likwidacji najmniej popularnych biletów: 40- i 60-minutowego oraz zastąpieniu biletu jednorazowego biletem jednorazowym przesiadkowym. Bilet ten jest ważny przez 75 minut (w 1. strefie biletowej) lub przez 90 minut (w 1. i 2. strefie biletowej) i uprawnia do korzystania z kilku środków komunikacji miejskiej. Cena biletu jednorazowego przesiadkowego pozostała taka sama, jak dotychczasowego biletu jednorazowego, czyli 4,40 zł za bilet ważny w 1. strefie biletowej i 7 zł za bilet ważny w 1. i 2. strefie biletowej. Nowością jest także bilet weekendowy, ważny od piątku, od godziny 19.00 do poniedziałku, do godziny 8.00. Bilet kosztuje 24 zł i obowiązuje w 1. i 2. strefie biletowej. Grupy zorganizowane (do 5 osób) będą chętnie korzystały z biletu weekendowego grupowego, na podstawie którego można podróżować w 1. i 2. strefie biletowej. Weekendowy bilet grupowy kosztuje 40 zł.