Warszawa likwiduje bariery architektoniczne

infotrans
18.02.2020 14:15

Likwidacja barierarchitektonicznych jest jednym z elementów poprawy bezpieczeństwa nawarszawskich drogach. Zmodernizowanych zostanie blisko 200 miejsc, któredotychczas utrudniały poruszanie się po stolicy.

Jeszcze w tym roku będą dostępne dla osób z ograniczonąmobilnością.

Most Poniatowskiego zwindami

Przestrzeń miejska powinna być wygodna i dostępna dlawszystkich, dlatego Warszawa koncentruje się na usuwaniu barierarchitektonicznych. Stołeczni drogowcy z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowychogłosili właśnie przetarg na budowę wind przy moście księcia JózefaPoniatowskiego.

Poprawa bezpieczeństwa i wygody przemieszczania się poprzeprawie jest szczególnie ważna z punktu widzenia osób starszych, zniepełnosprawnościami oraz rodziców prowadzących wózki, rowerzystów, ale takżepieszych. Dotychczas most oraz znajdujące się na wiadukcie przystankiautobusowe i tramwajowe pozostawały niedostępne dla osób mających trudności zporuszaniem się. ZMID ogłosił właśnie przetarg na budowę ośmiu wind naprzeprawę. Dwie z nich zlokalizowane będą w istniejących wieżycach w rejoniedworca PKP Powiśle, a dwie w wieżycach przy ul. Solec. Pierwsze ułatwią drogęna stację kolejową, a drugie umożliwią dostanie się z ul. Solec na poziomwiaduktu mostu. Cztery kolejne windy wybudowane zostaną w rejonie ul. WybrzeżeKościuszkowskie: po jednej na przystankach tramwajowych i chodnikach po obustronach jezdni. Wszystkie będą łączyły się na poziomie przejścia dla pieszychpod jezdnią i pozwolą dostać się na przystanki z obydwu stron ulicy. Oferty wprzetargu można zgłaszać do 3 marca. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy naukończenie prac.

Działania ZarząduDróg Miejskich

Obniżanie krawężników, montaż płyt ostrzegawczych czy pasówprowadzących – to tylko niektóre z działań poprawiających komfort życiamieszkańców miasta. Kolejne bariery dla pieszych i rowerzystów zlikwidowanezostaną na rondzie Czterdziestolatka. W ostatnich dniach ogłoszony zostałprzetarg na budowę naziemnych przejść dla pieszych w samym sercu Warszawy.

Usuwanie barier architektonicznych trwa jednak przez całyrok. Udogodnienia wprowadzane są w pojedynczych miejscach, ale także podczaswiększych remontów – nawierzchni jezdni, chodników, ścieżek rowerowych czyprzystanków komunikacji miejskiej. W efekcie każdego roku z ulic znikakilkadziesiąt barier. W 2019 roku pracownicy Zarządu Dróg Miejskich działali w130 lokalizacjach i przeznaczyli na ten cel 1,8 mln zł. W tym roku budżet jestpodobny – ZDM ogłosił już przetarg na wykonanie prac, a na oferty będzie czekałdo 28 lutego.

Bariery usuwają takżedzielnice

Bariery z ulic usuwają także dzielnice. Projekt powstałkilka lat temu we współpracy twórców Warszawskiej Mapy Barier i stołecznegoBiura Infrastruktury z zarządcami dróg. Program trwa już od siedmiu lat, a napoprawę dostępności wydano ponad 7 mln złotych. Inicjatywa ta pozwoliła zmienićna lepsze 1000 miejsc w całej Warszawie. W tym roku w ramach siódmej edycji napoprawę funkcjonalności ulic dzielnice wydadzą 1,4 mln zł, co pozwolizlikwidować kolejnych 61 barier.

Nad działaniami warszawskich drogowców czuwa PełnomocnikPrezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności, a standard prac wyznaczają miejskiedokumenty – „Standardy dostępności” i „Standardy projektowania i wykonywaniadróg dla pieszych”.