Warszawa kontynuuje buspasową ofensywę. Dolina Służewiecka
Warszawa intensywnie pracuje nad rozwojem sieci buspasów.
Zgodnie zapowiedzią w stolicy powstanie jeszcze 38 km nowych wydzielonych pasów. Z najnowszej interpelacji jednej z radnych, wiemy, że aktualnie prace projektowe prowadzone są na 11 odcinkach.
Dolina Służewiecka
Obecnie trwają intensywne prace projektowe dla wyznaczenia wydzielonych pasów autobusowych na 11 odcinkach ulic w tym na ul. Dolina Służewiecka – napisał sekretarz miasta Włodzimierz Karpiński w odpowiedzi na interpelację radnej Renaty Królak.
-„Z uwagi na planową łączną długość projektowanych wydzielonych pasów autobusowych (ok. 31 500 mb w tym liczne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną), zakres niezbędnych uzgodnień oraz koordynacji z innymi realizowanymi projektami (w przypadku ul. Dolina Służewiecka to przebudowa skrzyżowania ul. Dolina Służewiecka z ul. Pory), a także konieczność dochowania reżimu technologicznego przy prowadzeniu prac związanych z fizycznym wyznaczeniem wydzielonych pasów autobusowych w terenie (odpowiedni zakres temperatur oraz sucha nawierzchnia) w chwili obecnej nie jest możliwe wskazanie dokładnego terminu wdrożenia poszczególnych pasów” – tłumaczy sekretarz.
W sierpniu ZDM w Warszawie zapowiedział, że następne pasy dla autobusów o łącznej długości około 38 km pojawią się w kolejnych 9 lokalizacjach. Są to zarówno stałe buspasy, jak i takie, które usprawnią podróże podczas remontu estakad Trasy Łazienkowskiej.
-„Wytyczenie nowych buspasów znacznie poprawi płynność ruchu pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego na Białołęce, Mokotowie, Ochocie i Ursynowie oraz we Włochach. Skorzystają także pasażerowie z Legionowa, Jabłonny i Piaseczna – informował wówczas Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Wówczas buspasowi plan obejmował ulice:
- Modlińską – na odcinku od ulicy Aluzyjnej do Światowida, w jednym kierunku, o długości ok. 4 km;
- Czerniakowską – na odcinku od al. W. Witosa do ulicy Łazienkowskiej, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 5 km;
- Dolinę Służewiecką i al. gen. W. Sikorskiego – na odcinku od ulicy Nowoursynowskiej do Jana III Sobieskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 4 km;
- Puławską – na odcinku od ulicy Dolina Służewiecka do granic miasta, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 15 km;
- Łopuszańską – na odcinku od torów WKD do ulicy Orzechowej, w obu kierunkach, o długości ok. 2 km;
- Marynarską – od węzła Marynarska do ronda Unii Europejskiej – w jednym kierunku, o długości ok. 2,5 km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co zrobiono?
W sierpniu br. ZDM Warszawa wyznaczył wydzielony pas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., między ulicami Szczęśliwicką a Grójecką (o łącznej długości 1,3 km). Po jego wyznaczeniu zmieniła się organizacja ruchu i zlikwidowane zostały trzy lewoskręty. Z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. nie można już skręcić w lewo w Białobrzeską (dopuszczony jest tylko lewoskręt dla autobusów od strony ulicy Grójeckiej, trasa linii 521 się nie zmieniła), a także w Szczęśliwicką, od strony Grójeckiej. Lewoskręt w ulicę Szczęśliwicką został tu zachowany tylko dla jadących od strony Alej Jerozolimskich.
W Warszawie jest obecnie ponad 68,5 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. Górczewska na odcinku Grodkowska – Krępowieckiego czy Św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty - Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów (łącznie ponad 2,6 km). Ponadto autobusy na niektórych fragmentach poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym - tak jest w al. Solidarności i na ulicy 11 Listopada (łącznie 5,7 km).
Wraz z rozwojem sieci warszawskich buspasów zwiększyła się także liczba pojazdów, które mogą z nich korzystać. Do ubiegłego roku były to pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Od 2020 roku mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych, choć docelowo będzie to dotyczyło wszystkich).