Warszawa kontynuuje buspasową ofensywę. Dolina Służewiecka

infotrans
12.11.2021 16:00
Warszawa intensywnie pracuje nad rozwojem sieci buspasów.

Zgodnie zapowiedzią w stolicy powstanie jeszcze 38 km nowych wydzielonych pasów. Z najnowszej interpelacji jednej z radnych, wiemy, że aktualnie prace projektowe prowadzone są na 11 odcinkach.

Dolina Służewiecka

Obecnie trwają intensywne prace projektowe dla wyznaczenia wydzielonych pasów autobusowych na 11 odcinkach ulic w tym na ul. Dolina Służewiecka – napisał sekretarz miasta Włodzimierz Karpiński w odpowiedzi na interpelację radnej Renaty Królak.

-„Z uwagi na planową łączną długość projektowanych wydzielonych pasów autobusowych (ok. 31 500 mb w tym liczne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną), zakres niezbędnych uzgodnień oraz koordynacji z innymi realizowanymi projektami (w przypadku ul. Dolina Służewiecka to przebudowa skrzyżowania ul. Dolina Służewiecka z ul. Pory), a także konieczność dochowania reżimu technologicznego przy prowadzeniu prac związanych z fizycznym wyznaczeniem wydzielonych pasów autobusowych w terenie (odpowiedni zakres temperatur oraz sucha nawierzchnia) w chwili obecnej nie jest możliwe wskazanie dokładnego terminu wdrożenia poszczególnych pasów” – tłumaczy sekretarz.

W sierpniu ZDM w Warszawie zapowiedział, że następne pasy dla autobusów o łącznej długości około 38 km pojawią się w kolejnych 9 lokalizacjach. Są to zarówno stałe buspasy, jak i takie, które usprawnią podróże podczas remontu estakad Trasy Łazienkowskiej.

-„Wytyczenie nowych buspasów znacznie poprawi płynność ruchu pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego na Białołęce, Mokotowie, Ochocie i Ursynowie oraz we Włochach. Skorzystają także pasażerowie z Legionowa, Jabłonny i Piaseczna – informował wówczas Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Wówczas buspasowi plan obejmował ulice:

  • Modlińską – na odcinku od ulicy Aluzyjnej do Światowida, w jednym kierunku, o długości ok. 4 km;
  • Czerniakowską – na odcinku od al. W. Witosa do ulicy Łazienkowskiej, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 5 km;
  • Dolinę Służewiecką i al. gen. W. Sikorskiego – na odcinku od ulicy Nowoursynowskiej do  Jana III Sobieskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 4 km;
  • Puławską – na odcinku od ulicy Dolina Służewiecka do granic miasta, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 15 km;
  • Łopuszańską – na odcinku od torów WKD do ulicy Orzechowej, w obu kierunkach, o długości ok. 2 km;
  • Marynarską – od węzła Marynarska do ronda Unii Europejskiej – w jednym kierunku, o długości ok. 2,5 km.
Buspas Na Ul. Bitwy Warszawskiej 1920 R. Fot. 3
Buspas Na Ul. Bitwy Warszawskiej 1920 R. Fot. 3 1

Co zrobiono?

W sierpniu br. ZDM Warszawa wyznaczył wydzielony pas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., między ulicami Szczęśliwicką a Grójecką (o łącznej długości 1,3 km). Po jego wyznaczeniu zmieniła się organizacja ruchu i zlikwidowane zostały trzy lewoskręty. Z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. nie można już skręcić w lewo w Białobrzeską (dopuszczony jest tylko lewoskręt dla autobusów od strony ulicy Grójeckiej, trasa linii  521 się nie zmieniła), a także w Szczęśliwicką, od strony Grójeckiej. Lewoskręt w ulicę Szczęśliwicką został tu zachowany tylko dla jadących od strony Alej Jerozolimskich.

W Warszawie jest obecnie ponad 68,5 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. Górczewska na odcinku Grodkowska – Krępowieckiego czy Św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty - Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów (łącznie ponad 2,6 km). Ponadto autobusy na niektórych fragmentach poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym - tak jest w al. Solidarności i na ulicy 11 Listopada (łącznie 5,7 km).

Wraz z rozwojem sieci warszawskich buspasów zwiększyła się także liczba pojazdów, które mogą z nich korzystać. Do ubiegłego roku były to pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Od 2020 roku mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych, choć docelowo będzie to dotyczyło wszystkich).

Buspas Na Ul. Bitwy Warszawskiej 1920 R. Fot. 2
Buspas Na Ul. Bitwy Warszawskiej 1920 R. Fot. 2 1