Warszawa: jeszcze dwie transportowe umowy z POIiŚ
W ostatnich dwóch tygodniach grudnia 2014 roku zostały zawarte umowy o dofinansowanie dla projektów: „Budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich oraz modernizacja zaplecza wraz z wymianą sprzętu’ oraz „Zakup taboru kolejowego przewożącego pasażerów do obszarów Aglomeracji Warszawskiej’. Budowa trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich oraz modernizacja zaplecza wraz z wymianą sprzętu to kolejna inwestycja realizowana przez Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. przy wsparciu funduszy UE. Umowę dla tego projektu, na który przeznaczono 207,3 mln zł, w tym ponad 99,5 mln zł unijnego dofinansowania, zawarto 16 grudnia 2014 r. W ramach tej inwestycji zostanie zaprojektowana i wybudowana trasa tramwajowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ciągu ul. Powstańców Śląskich w Warszawie. Ponadto Beneficjent zakupi sprzęt, w tym m.in. dźwigi tramwajowe, pojazd do holowania wagonów tramwajowych czy 6 tramwajów technicznych wyposażonych w energooszczędny napęd zbudowany na bazie silników asynchronicznych, który charakteryzuje się wysoką sprawnością i możliwością zwrotu energii do sieci (rekuperacji) w całym zakresie hamowania. Część środków zostanie również przeznaczona na wyremontowanie Zakładów Realizacji Przewozów: R1 „Wola’. R2 „Praga’, R3 „Mokotów’ oraz R4 „Żoliborz’.Drugi projekt to Zakup taboru kolejowego przewożącego pasażerów do obszarów Aglomeracji Warszawskiej, dla którego umowę podpisano 24 grudnia 2014 r. Celem projektu, realizowanym przez Koleje Mazowieckie – KM Sp. z o.o., jest poprawa życia oraz bezpieczeństwa mieszkańców aglomeracji warszawskiej poprzez zakup 12 sztuk pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. Realizacja inwestycji przyczyni się do usprawnienia transportu publicznego w aglomeracji warszawskiej i regionie, a tym samym do zachęcenia mieszkańców do większego korzystania z niego. Przewidywany wzrost liczby przewiezionych pasażerów szacowany jest na około 1,4 mln osób. Całe przedsięwzięcie, które poza zakupem nowych pociągów, obejmuje także działania informacyjno-promocyjne, będzie kosztowało blisko 257,3 mln zł. Dofinansowanie unijne w ramach działania 7.3 – Transport miejski w obszarach metropolitarnych Programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie 82 mln zł. Zakupione w ramach projektu zespoły trakcyjne będą eksploatowane wyłącznie na odcinku linii kolejowej Warszawa-Skierniewice.