Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: I just call to say – MAM BILET

infotrans
22.12.2008 20:11
Problemy z kupnem biletu doskwierają wielu pasażerom. W późnych godzinach wieczornych, w nocy czy też w dni wolne od pracy nie kupimy ich w kioskach. Co więc zrobić? Przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej starają się szukać ciągle to nowych rozwiązań, aby spełnić potrzeby klientów.
Bilet sms
Pierwszym sposobem na zapewnienie ciągłej sprzedaży biletów było uruchomienie nowego kanału ich dystrybucji –pasażerowie mogli zapłacić za przejazd bezpośrednio u kierowcy. Co było wyjściem w stronę podróżnego okazało się dużym problemem dla prowadzących pojazdy, gdyż ich podstawowym zadaniem jest przecież bezpieczne prowadzenie pojazdu i prawidłowa obsługa podróżnych. Dodatkowe zadania w postaci sprzedaży biletów skutecznie przeszkadzały im w pracy. Starając się osiągnąć kompromis przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej ograniczały rodzaje biletów dostępne u kierowców autobusów i motorniczych tramwajów (najczęściej do jednorazowych) oraz kształtowały ich cenę tak aby nie było konieczności wydawania skomplikowanej reszty. Co więcej, zastosowano również zapisy określające sytuacje, w których prowadzący pojazd ma prawo odmówić sprzedaży biletów. Tak na przykład było w Warszawie, gdzie w sytuacji gdy autobus czy tramwaj jest w ruchu lub jest opóźniony więcej niż 3 minuty nie zakupimy biletu. Dodatkową przeszkodą okazała się również ograniczona liczba biletów, jaką posiadali prowadzący pojazdy. Takie ograniczenie wynikało wprost z próby zapewnienia im bezpieczeństwa, mimo to zdarzały się napady i kradzieże! Wszystko to razem spowodowało konieczność szukania nowych rozwiązań w zakresie sprzedaży biletów.
Kolejnym pomysłem zapewniającym dostęp do biletów przez cały czas są automaty biletowe. Rozwiązanie, które sprawdza się na całym świecie coraz częściej wkracza na polskie ulice. Zielona Góra, Kraków czy Warszawa mają już takie urządzenia. W stolicy są one montowane przez dwie firmy: Mennicę Polską i ASEC i stawiane są na stacjach metra i w najważniejszych punktach przesiadkowych miasta. Automaty biletowe są kosztownym rozwiązaniem, technicznie skomplikowanym i mimo, że zapewniają dostępność biletów przez całą dobę to niestety nie są dostępne w każdym miejscu. Co prawda automaty w mniejszej i lżejszej wersji można montować w pojazdach, to jednak koszty tej operacji są tak wysokie, że nie wszystkie miasta decydują się na takie rozwiązanie (np. w samej tylko Warszawie jeździ około 1200 autobusów). Jak zatem znaleźć rozwiązanie zapewniające dostęp do biletów przez całą dobę w każdym miejscu no i jeszcze za rozsądną cenę? Odpowiedzi na te pytania przynoszą najnowocześniejsze rozwiązania teleinformatyczne. To co jest już popularne na całym świecie powoli, dość nieśmiało, wkracza i do Polski. Okazuje się, że bilety mona sprzedawać z wykorzystaniem Internetu czy telefonu komórkowego.
Jak to było w Polsce…
Prekursorem w wykorzystywaniu nowinek technicznych jest Poznań. To właśnie tam, po raz pierwszy w kraju, wprowadzono bilety SMS –tzw. moBILET. System pozwala na otrzymywanie i kasowanie elektronicznych biletów czasowych za przejazdy środkami komunikacji miejskiej, przy pomocą telefonu komórkowego. Dzięki tej usłudze bilety MPK będą dostępne 24 godziny na dobę, w każdym miejscu. Identyczne rozwiązanie działa z powodzeniem w Monachium i Frankfurcie nad Menem. System jest dostępny we wszystkich sieciach komórkowych, zarówno dla numerów z abonamentem jak i na kartę. Wszystko czego potrzebuje pasażer, to telefon komórkowy z obsługą aplikacji JAVA i dostępem do Internetu. Wymogi te spełnia zdecydowana większość obecnie używanych aparatów telefonicznych. Aby rozpocząć korzystanie z usługi moBILET, wystarczy bezpłatnie zarejestrować się na stronie www.mobilet.pl, pobrać specjalną aplikację Java na telefon oraz zasilić przydzielone konto. Środki wpłacone na konto pozwalają na kasowanie biletów telefonem, zgodnie z cennikiem MPK, aż do wyczerpania limitu. Nie trzeba kupować żadnych kart ani „zdrapek”, a wszystkie czynności możemy wykonać przez Internet, bez wychodzenia z domu. Zarejestrowany pasażer ma stały dostęp do swojego profilu na portalu użytkownika moBILET, dzięki czemu może na bieżąco kontrolować ilość dostępnych środków, drukować rachunki czy edytować swoje dane. Kasowanie wirtualnych biletów nie wymaga wysyłania SMS-ów ani wykonywania połączeń telefonicznych. Po wejściu do autobusu lub tramwaju uruchamiamy aplikację Java na telefonie, wybieramy rodzaj biletu i potwierdzamy zamiar jego skasowania. Aplikacja łączy się przez Internet z bazą danych i otrzymujemy potwierdzenie w formie elektronicznego biletu na określony czas. Bilet zostaje zapisany w pamięci aplikacji, tak abyśmy w razie potrzeby mogli okazać go kontrolerowi. Bilety elektroniczne w systemie moBILET posiadają szereg zabezpieczeń przed podrobieniem, m.in. graficzny kod 2-wymiarowy, który może zostać zeskanowany przez kontrolera. Zastosowane rozwiązania wykluczają też inne nadużycia ze strony pasażerów –np. zwlekanie ze skasowaniem biletu spowoduje automatyczne zamknięcie aplikacji i jej opóźniony start przy kolejnej próbie. Za bilety MPK w systemie moBILET nie pobiera się żadnych dodatkowych opłat. W zależności od taryfy operatora komórkowego użytkownik może ponosić jedynie dodatkowy koszt połączenia telefonu z Internetem – ok.10-15 gr.
Czas na Warszawę
Od 8 grudnia pasażerowie mogą kupować bilety przez telefon komórkowy. Stołeczna usługa jest jednak mocno ograniczona –dostępna jest tylko dla posiadaczy telefonów w sieci Plus oraz dla posiadaczy kont w banku Citi Handlowy. Co ważne, przez telefon komórkowy można kupić tylko bilety czasowe –ważne przez 20, 40, 60, 90 minut. Mimo to usługa cieszy się ona sporym zainteresowaniem, w pierwszych godzinach od wprowadzenia nowej usługi z jej możliwości skorzystały aż 53 osoby. Jak aktywować usługę? Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer *145# i zarejestrować konto w systemie mPay. Środki na zakup biletu będą pochodziły z tej elektronicznej portmonetki zasilanej przelewem bankowym. Można również przyjść do oddziału banku Citi Handlowy i aktywować usługę Płać komórką z Konta Osobistego. A jak kupić bilet? Należy wybrać w komórce bezpłatny numer- kod biletu na określony czas (20 minut – *145*220020#, 40 minut – *145*220040#, 60 minut – *145*220060#, 90 minut – *145*220090#). Ulgę na bilet ustawia się w telefonie wybierając numer: *145*0#. W menu wchodzi się w zakładkę „Profil’ i ustawia przysługujące ulgi, np. „Uczeń”. Raz ustawiona ulga pozostaje aktywna do czasu nowego ustawienia. Podczas kontroli biletów pasażer zobowiązany jest wybrać w komórce bezpłatny numer widoczny na identyfikatorze kontrolera.
Zarówno Poznań jak i Warszawa wprowadzają coraz to nowe rozwiązania techniczne w komunikacji miejskiej. To bardzo ważna wiadomość dla pasażerów, ciesząca sympatyków i użytkowników autobusów, tramwajów i pociągów. Należy pochwalić nieustanne zwiększanie dostępności biletów przez polskich organizatorów komunikacji miejskiej, jednakże należy mieć świadomość, że wciąż są oni w tyle za kolegami z Zachodu.
Z ostatniej chwili
Możliwość kupowania biletów czasowych komunikacji miejskiej w Warszawie przez komórkę, cieszy się coraz większym zainteresowaniem pasażerów. Od momentu uruchomienia usługi, czyli od 8 grudnia br. do 15 grudnia, bilet przez komórkę kupiło ponad 1,2 tys. osób. ZTM Warszawa liczy na to, że zainteresowanie tą nową formą płacenia za przejazdy będzie się zwiększało!