Warszawa: „Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?”
Do sprawniejszej realizacji programu budowy dróg krajowych potrzebujemy zmian organizacyjnych oraz nowoczesnego zarządzania projektami w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) –powiedział Podsekretarz Stanu Zbigniew Rapciak na konferencji „Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?”, która odbyła się 30 września br. w Warszawie. –Z problemami prawnymi udało nam się uporać. ”Specustawa drogowa”już obowiązuje, a ustawy „środowiskowe”są na ostatnim etapie legislacji w parlamencie –dodał Wiceminister.
– Kluczem do lepszego działania GDDKiA jest decentralizacja w procesie realizacji inwestycji drogowych, bo trudno jest prowadzić ponad 1200 inwestycji z Warszawy –podkreślił w swoim wystąpieniu Wiceminister Z. Rapciak. –Istotne jest również właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi, czyli odpowiednie motywowanie i wspieranie pracowników – dodał.
– Na początku roku rozpoczęło się w resorcie środowiska „pospolite ruszenie”, aby dostosować polskie prawo do wymogów unijnych –powiedział podczas konferencji Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Maciej Trzeciak. –Nasze prawo musi być zgodne z prawem UE, ale jednocześnie dostosowane do naszych warunków, tak aby przyrodę zachować, ale też budować –dodał Wiceminister M. Trzeciak. –Dzięki powstającej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, czas potrzebny na uzyskanie wszystkich decyzji środowiskowych zostanie skrócony z obecnych 300 dni do 105. To jest nasz zarobek, bo czas jest bezcenny –podkreślił.
Obecny na konferencji p.o. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki zapowiedział decentralizację zarządzanej przez siebie instytucji. –Centrala będzie wspierać i monitorować stan realizacji programu budowy dróg. Mobilne zespoły będą pracowały w terenie –dodał.
– W PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) mamy osiem oddziałów regionalnych. Stosujemy zarządzanie liniowe i projektowe –powiedział podczas konferencji Prezes PKP PLK Krzysztof Celiński. –Dyrektor projektu jest jednocześnie zastępcą szefa oddziału i nadzoruje pracę poszczególnych kierowników kontraktu, których przy modernizacji linii kolejowej
o długości 200 km jest kilku –dodał.
Prezes Fundacji Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Jerzy Kwieciński zwrócił uwagę na znaczenie stabilności instytucji w procesie realizacji inwestycji oraz na sprawne zarządzanie projektami. –Nasz kraj ma niespotykaną szansę na szybki rozwój. Realizujemy największe przedsięwzięcie infrastrukturalne od kilkuset lat i tej szansy jako kraj nie możemy zmarnować –dodał.
Konferencja „Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?”została zorganizowana przez Fundację Europejskie Centrum Przedsiębiorczości oraz Zespół Doradców Gospodarczych TOR.