Warszawa: Aktywne przejścia poprawiły bezpieczeństwo pieszych
Aktywne przejściapoprawiły bezpieczeństwo pieszych – tak pokazują przeprowadzone dla ZDMpomiary. W tym roku zaplanowano montaż kilkunastu kolejnych takich”zebr”.
Aktywne przejście dla pieszych to zestaw rozwiązań, któremają podnieść ostrożność kierowców na przejściu, poprawić dostrzegalnośćpieszego i ułatwić mu przejście przez jezdnię. Głównym elementem jestpulsacyjne żółte światło, uruchamiane za pomocą czujnika ruchu. Wykrywa onpieszych zbliżających się do „zebry” i uruchamia sygnał ostrzegawczy dlakierowców. Dodatkowo, przejście jest wyposażone w punktowe elementy typu LED,również pulsujące po wykryciu pieszego. Samo przejście jest dodatkowo oznakowane(m.in. czerwonym malowaniem), zaś na odcinku dojazdowym nawierzchnia jestbardziej szorstka, aby ułatwić hamowanie. Przejście jest też odpowiedniodoświetlone po zmroku.
W 2017 r. aktywne przejścia pojawiły się w 20 miejscach wWarszawie – na dużych, ruchliwych ulicach, gdzie nie można zastosować środkówuspokojenia ruchu. Aktywne przejścia dla pieszych są rozwiązaniem ok.10-krotnie tańszym od sygnalizacji świetlnej, dzięki czemu pozwalają doraźniepoprawić bezpieczeństwo w wielu miejscach.
Aby sprawdzić jak to nowe rozwiązanie wpływa na zachowaniana drogach, przeprowadzono odpowiednie pomiary ruchu i obserwacje zachowańużytkowników. Badania były przeprowadzone przed i po wprowadzeniu aktywnychprzejść, a następnie zostały powtórzone po kilku tygodniach, aby sprawdzić czyefekt utrzymuje się w dłuższej perspektywie.
Aktywne przejściadziałają
Wyniki pomiarów pokazują, że wprowadzenie aktywnych przejśćzmieniło zachowania kierowców i wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa i komfortupieszych.
Na zbadanych przejściach kierowcy dwukrotnie częściejprzepuszczali pieszych oczekujących na przejście przez jezdnię. Przedwprowadzeniem zmian na niektórych przejściach tylko 2-5% kierowców zwalniałolub zatrzymywało się, aby pozwolić pieszemu przejść na drugą stronę. Średnia w8 badanach lokalizacjach wynosiła 19%. Po wyznaczeniu aktywnych przejść tenwskaźnik wzrósł średnio dwukrotnie – do 37% – zaś na niektórych przejściachprzekroczył 50%. Najniższy wynik stwierdzono w al. Waszyngtona (11%) – jest toprawdopodobnie spowodowane tym, że pieszy oczekuje na przejście dalej odkrawędzi jezdni, za torowiskiem tramwajowym. Ta sytuacja poprawi się wraz zprzebudową torowiska planowaną przez Tramwaje Warszawskie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zmierzono również, jak długo piesi muszą oczekiwać na przejścieprzez jezdnię. Długi czas oczekiwania był problemem zwłaszcza na przejściachprzez kilkupasmowe arterie: np. na ul. Modlińskiej przeciętnie trzeba byłoczekać ponad 12 sekund. Po wyznaczeniu aktywnego przejścia ten czas spadł oblisko połowę (do niecałych 7 sekund). Poprawę widać we wszystkich badanychpunktach: średnio z ponad 4 sekund do ok. 2,5 sekundy.
Ważnym parametrem pokazującym poprawę bezpieczeństwa jestwskaźnik sytuacji konfliktowych – czyli takich, gdy pieszy lub kierowca jestzmuszony zareagować, by uniknąć zderzenia. Na podstawie 900 godzin nagrańzidentyfikowano ponad 14 tys. takich interakcji, co pozwala na analizęstatystyczną. Wyliczony w ten sposób wskaźnik po wprowadzeniu aktywnych przejśćzmniejszył się przeciętnie o 10%. Spadła również prędkość pojazdów naprzejściach – średnio o 4 km/h.
Pomiary zostały powtórzone po upływie kilku tygodni odwprowadzenia aktywnych przejść, aby zweryfikować czy efekt poprawybezpieczeństwa jest długotrwały. Badane wskaźniki pokazują, że w perspektywiekilku tygodni nastąpiła dalsza poprawa w zakresie liczby sytuacjikonfliktowych, czasu oczekiwania na przejście i odsetka kierowcówprzepuszczających pieszych. Takie badania będą prowadzone dalej po to, aby wpełni poznać efekty tego rozwiązania w dłuższej perspektywie.
Wyniki analiz wskazują nam, w jakich miejscach aktywneprzejścia dają najlepsze efekty. Dużą poprawę widać na takich ulicach jak ul.Mickiewicza, Popiełuszki, Grzybowska, Powstańców Śląskich. Na badanychprzejściach w al. KEN i ul. Modlińskiej również odnotowano poprawę, jednak byłaona dwukrotnie mniejsza niż w pozostałych lokalizacjach. To za mało, byzaakceptować aktywne przejście jako optymalne rozwiązanie w dłuższejperspektywie. W związku z tym, docelowo na tych ulicach zastosowana będziesygnalizacja świetlna. Do czasu jej budowy aktywne przejścia będą funkcjonowaćjako doraźna poprawa bezpieczeństwa pieszych, zaś potem ich elementy zostanąprzeniesione w inną lokalizację. Jednocześnie, w tym roku planujemy takżebudowę kolejnych kilkunastu aktywnych przejść.
„