Warszawa: 6 chętnych na parkingi
7 stycznia, upłynął termin składania wniosków o zawarcie umowy koncesji na zaprojektowanie, budowę i eksploatację ogólnodostępnych parkingów podziemnych w Warszawie. Łącznie do stołecznego ratusza zgłosiło się 6 inwestorów.
O dopuszczenie do następnego etapu postępowania, w którym odbędą się negocjacje z zainteresowanymi podmiotami, wystąpiło 6 inwestorów, czyli: IMMO PARK WARSZAWA Sp. z o.o., VIA Motorway Sp. z o.o., Kronia Sp. z o.o., Mostostal Concession Sp. z o.o. „w organizacji”, Nuvola Investments Sp. z o.o., Strabag Drogi Wojewódzkie Sp. z o.o. (kolejność zgodna z wpływaniem wniosków).
Obecnie wnioski zostaną ocenione pod kątem poprawności i zgodności z wymaganiami stawianymi w ogłoszeniu. Oferenci, których wnioski przejdą ocenę pozytywnie, będą zaproszeni do negocjacji, w trakcie których uszczegółowione zostaną różne elementy projektu, np. zakres zadań koncesjonariusza. Na podstawie wyników negocjacji miasto przygotuje szczegółowy Opis Warunków Koncesji.
Zgodnie z planami miasta, wybrany inwestor zaprojektuje, wybuduje i będzie eksploatował od jednego do sześciu parkingów podziemnych. Miasto proponuje 8 lokalizacji, z których inwestorzy wybiorą maksymalnie sześć. Są to:
1. pod placem Powstańców Warszawy –od 300 do 420 miejsc parkingowych,
2. pod placem Trzech Krzyży –od 300 do 460 miejsc parkingowych,
3. w okolicach placu Wilsona –pod ulicą Słowackiego –od 120 do 150 miejsc parkingowych,
4. pod ulicą Emilii Plater –od 200 do 740 miejsc parkingowych,
5. przy ulicy Wybrzeże Gdańskie pomiędzy ulicą Bugaj i ulicą Mostową –od 250 do 400 miejsc parkingowych,
6. pod placem Konstytucji –od 400 do 1000 miejsc parkingowych,
7. pod placem Bankowym –od 250 do 900 miejsc parkingowych,
8. pod Rynkiem Mariensztackim –od 200 do 256 miejsc parkingowych.
Każdy z parkingów będzie posiadał od 200 do 1000 miejsc parkingowych. Dzięki realizacji tej inwestycji, w Warszawie może powstać łącznie nawet 2500 nowych podziemnych miejsc parkingowych. Wartość przedsięwzięcia szacowana jest nawet na 400 mln zł.
Po wybudowaniu parkingów, podmiot prywatny będzie zarządzać nimi przez cały okres trwania umowy koncesji. Jego wynagrodzeniem będzie prawo do czerpania korzyści z działalności parkingowej oraz dopuszczanej działalności usługowej w wybudowanych obiektach. Całe przedsięwzięcie finansowane będzie ze środków koncesjonariusza, a miasto nie dołoży do niego z własnego budżetu.
Ostateczny zakres umowy zawartej między miastem a podmiotem prywatnym zostanie sprecyzowany w Opisie Warunków Koncesji. Dokument ten powstanie po negocjacjach z inwestorami, którzy obecnie zgłosili się do stołecznego Ratusza i będzie dla nich podstawą do przygotowania ostatecznych ofert. Zaproszenie do składania ostatecznych ofert otrzymają tylko te firmy, które odpowiedzą na dzisiejsze ogłoszenie i złożą poprawne wnioski o zawarcie umowy koncesji. Spośród wszystkich oferentów wybrany zostanie tylko jeden podmiot, z którym podpisana będzie umowa koncesji. Postępowanie prowadzone będzie w trybie Ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Głównym celem budowy parkingów podziemnych w Warszawie jest poprawa walorów estetycznych miasta dzięki uwolnieniu przestrzeni publicznej z istniejących parkingów naziemnych i parkowanych na nich pojazdów. Ponadto, usprawnią i poprawią one warunki parkowania w centrum stolicy oraz wzrośnie bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Dzięki nowym parkingom zmniejszy się także emisja spalin oraz koszty eksploatacji pojazdów poprzez ograniczenie zbędnego ruchu samochodów w poszukiwaniu miejsca parkingowego.
W ramach prowadzonego postępowania wyłoniony zostanie jeden koncesjonariusz, którego oferta zdobędzie największą liczbę punktów. Inwestorzy oceniani będą pod kątem okresu obowiązywania koncesji, liczby miejsc parkingowych, liczby lokalizacji parkingowych objętych treścią oferty oraz terminu wykonania przedmiotu koncesji (czyli terminu wybudowania parkingów).