Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W województwie śląskim rozpoczęła działalność rada ds. elektromobilności

infotrans
23.01.2018 06:51

We wdrażaniuczekającej na podpis prezydenta ustawy o elektromobilności i paliwachalternatywnych pomagać ma w woj. śląskim rada ds. elektromobilności. Wponiedziałek rada, która ma pełnić funkcję opiniodawczo-doradczą dla zarząduwojewództwa, zebrała się pierwszy raz.

Jak powiedział PAP wicemarszałek woj. śląskiego MichałGramatyka, radę utworzyła grupa kilkunastu osób, których zadaniem jest możliwieszerokie spojrzenie na temat elektromobilności lub szerzej – transportubezemisyjnego – w możliwie długim horyzoncie.

„Chodzi o to, żeby ludzie, którzy znają się na rzeczy, dlaktórych te tematy są z jednej strony tematem zainteresowań naukowych, z drugiejstrony obszarem zainteresowań biznesowych, byli w stanie wypowiedzieć się natemat obowiązków, które spoczywają na samorządach w ramach planowanej ustawy oelektromobilności” – wyjaśnił Gramatyka.

„Generalnie ma to być centralny punktinformacyjno-zarządczy, który będzie koordynował wdrażanie rozwiązań opisanychprzez ustawodawców” – uściślił.

Celem pracy rady ma być ujednolicanie – w skali regionu –działań i rozwiązań związanych z elektromobilością (jak np. rozmieszczeniestacji ładowania), a także inspirowanie samorządów niższych szczebli dokorzystania i wspierania transportu bezemisyjnego.

Współpomysłodawcą utworzenia na szczeblu wojewódzkim radyds. elektromobilności był Kazimierz Karolczak – b. członek zarządu woj.śląskiego, a obecnie przewodniczący zarządu Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii (GZM), która mocą specjalnej ustawy zrzesza 41 miast i gmincentralnej części regionu.

Jak powiedział PAP – zasiadający obok Karolczaka w radziedyrektor departamentu rozwoju społeczno-gospodarczego i współpracy GZM JakubStęchły, Metropolia widzi wartość w centralizacji pewnych działań, związanych zmobilnością i elektromobilnością – chociażby wobec potrzeby chwili wynikającejz wejścia w życie ustawy o elektromobilności i obowiązków, które nakłada ona nagminy.

„Pewne działania w tym obszarze są uzasadnione na poziomieMetropolii – dla lepszego wsparcia tych procesów, które będą konieczne dorealizacji w związku z ustawą o elektromobilności. Centralizacja działań jesttutaj wskazana, ponieważ problemy z którymi mogą borykać się poszczególne gminy– mogą być podobne do tych skali kraju. Wiąże się to także z zadaniami, którezostały postawione przed metropolią, jeśli chodzi o transport publiczny” -wyjaśnił przedstawiciel GZM.

Nawiązał przy tym do podpisania pod koniec ub. roku umowyGZM z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju – w ramach partnerstwa innowacyjnego -ws. dostawy 300 bezemisyjnych autobusów dla Metropolii. Podkreśliłjednocześnie, że GZM musi całościowo patrzeć na zagadnienia transportupublicznego oraz mobilności.

„Mamy świadomość, że aby skłonić mieszkańców do przesiadki zprywatnych samochodów do transportu publicznego czy do tego, co nazywamy nowymiformami mobilności (np. carsharing czy rowery miejskie – PAP), musi powstaćzachęcająca do tego oferta” – zaznaczył Stęchły.

„Staramy się przy tym patrzeć na elektromobilność nie wwąskim rozumieniu środków transportu, ale całego systemu, który jest wartościądla mieszkańców i jednocześnie jest umiejscowiony w kontekście lokalnym” -zapewnił, wskazując na możliwości wynikające np. z rozwiniętego w regionieprzemysłu motoryzacyjnego, działalności uczelni technicznych czy szanswiążących się z ponaddwumilionowym rynkiem konsumentów.

Samorządy z woj. śląskiego przypominają, że część z nich -zainteresowana rozwojem elektromobilności na swoim terenie – wprowadzarozwiązania promujące pojazdy elektryczne, jak np. zwolnienia lub obniżenieopłat za parkowanie. Kupowane lub testowane są autobusy elektryczne i samochodyosobowe. Testowane są też technologie ładowania.

Rada ds. elektromobilności ma m.in. przygotowywać samorządomrekomendacje związane z promocją i wprowadzaniem w życie ideielektromobilności, proponować rozwiązania koordynacji działań w tym zakresieczy inspirować przedsięwzięcia promujące elektromobilność.

W skład rady weszli m.in. przedstawiciele samorządu woj.śląskiego, GZM, NCBR, Polskiego Funduszu Rozwoju, uczelni i placówekbadawczych, organizacji przedsiębiorców oraz firm branży energetycznej.

Przyjęta przez parlament ustawa o elektromobilności ipaliwach alternatywnych przewiduje m.in. system zachęt, np. zniesienie akcyzyna samochody elektryczne i hybrydy plug-in, zwolnienie ich z opłat zaparkowanie czy większe odpisy amortyzacyjne dla firm. Zakłada budowę siecibazowej infrastruktury dla paliw alternatywnych oraz możliwość tworzenia przezsamorządy stref czystego transportu.

Ustawa wprowadza też do polskiego prawa przepisyeuropejskiej dyrektywy ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Rząd wtrakcie prac parlamentarnych podkreślał, że aby uniknąć ryzyka kar zanieterminowe wdrożenie tej dyrektywy, ustawa powinna wejść w życie przed 1lutego. Po przyjęciu ustawy przez Senat (19 stycznia br.), ustawa trafiła doprezydenta.