W Warszawie ze smogiem walczyć będą … chodniki
Wkrótce w Warszawierozpocznie się remont pięciu ciągów pieszych, na których pojawią się chodnikioczyszczające powietrze. Miasto rozstrzygnęło już przetarg. To pierwsza wEuropie budowa antysmogowych trotuarów realizowana w tak dużej skali.
Warszawa jako jedno zpierwszych miast w Polsce i Europie będzie stosowała tę innowacyjną technologięna tak dużą skalę. To oczywiste, że chodniki antysmogowe nie rozwiążą za nasproblemu zanieczyszczeń powietrza i niskiej emisji, ale mogą skutecznieprzyczynić się do eliminacji niebezpiecznych substancji pochodzących z ruchudrogowego. Ich efektywność została potwierdzona badaniami – mówi RafałTrzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy. Wierzę,że bycie pionierem się opłaca. Jednocześnie projekt ten pokazuje, jak miasto ijego jednostki mogą dobrze współpracować ze środowiskiem naukowym, przedsiębiorcami,w tym deweloperami – dodaje.
Jako radni podejmujemyszereg inicjatyw mających przysłużyć się poprawie jakości powietrza w stolicy.Są to działania na różnych płaszczyznach. Smog nie jest jednak tylko problemWarszawy. Zmagają się z nim setki miast w Polsce. Dziś jednak stolica staje siętechnologicznym liderem w tej walce. Jestem przekonana, że warszawskim śladembudowy antysmogowych chodników już wkrótce podążą następne miasta – mówiAleksandra Gajewska, radna i przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska Radym.st. Warszawy.
Stolica intensyfikuje walkę ze smogiem. Jedną z innowacjiograniczających zanieczyszczenie powietrza są chodniki pochłaniające szkodliwezwiązki, m.in. dwutlenek azotu. Pozytywne wyniki badań skuteczności nawierzchniskłoniły warszawskich drogowców z Zarządu Dróg Miejskich do wykorzystanianowoczesnej technologii przy najbliższych remontach. Już wkrótce modernizacjęprzejdą:
al. Lotników na odcinku od al. Wilanowskiej do ul.Puławskiej (ponad 5300 mkw.),
al. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Popiełuszki do pl.Inwalidów (6 tys. mkw.),
al. Solidarności na odcinku od ul. Bielańskiej do NowyPrzejazd (450 mkw.)
ciągu ulic Czecha – Sejmikowa na odcinku od ul. Kajki do ul.Wydawniczej (ponad 2000 mkw.),
ul. Zawodzie na odcinku od ul. Augustówka do ul.Kobylańskiej (1500 mkw.).
Wartość budowy nowych trotuarów to ponad 5 mln zł, a pracewykona firma „Adrog”.
Więcej nowych chodników
Pierwszy antysmogowy chodnik powstał w ramach eksperymentuprzy rondzie Daszyńskiego. Wybudował go inwestor sąsiedniego biurowca, firmaSkanska, przy współpracy z Zarządem Dróg Miejskich, partnerami naukowymi iproducentem betonu – firmą Górażdże Cement SA. Teraz miasto wykorzystanowoczesną metodę, a warszawiacy zyskają równe chodniki i czystsze powietrze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jeszcze w tym roku antysmogowy chodnik może pojawić się naul. Górczewskiej może pojawić się na odcinku od ul. Syreny do ul. Młynarskiej(5300 mkw.). Podobny remont planowany jest w Al. Jerozolimskich na odcinku odul. Lindleya do al. Jana Pawła II (4700 mkw.), ul. Idzikowskiego na odcinku odul. Puławskiej do ul. Sobieskiego (4800 mkw.), a także al. Reymonta na odcinkuod ul. Kochanowskiego do ul. Broniewskiego (5100 mkw.).
Jak to działa?
Beton, z którego wykonane są antysmogowe płyty chodnikowe,ma właściwości fotokatalityczne. W ich produkcji wykorzystywany jest cement zdodatkiem nanometrycznego dwutlenku tytanu. Na dobrze nasłonecznionej powierzchnipłyty redukują się związki zagrażające zdrowiu, takie jak dwutlenku azotu.Rozkładane substancje stają się nieszkodliwe (podobne związki stosuje się donawożenia roślin) i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane są do gleby.Atutem samego betonu są właściwości samooczyszczenia się.
Koszty wykonania antysmogowego betonu są niewiele wyższe odstandardowego – zaledwie o kilkanaście procent. Nowoczesne płyty chodnikowezachowują swoje oczyszczające właściwości przez cały okres użytkowania i są taksamo trwałe jak tradycyjne płyty betonowe.
Projekt zielonegobetonu jest świetnym przykładem na wzajemną otwartość władz miasta, partnerównaukowych i prywatnych firm do współpracy w zakresie poprawiania jakości życiaw mieście. Punktowe działanie jakie zapoczątkowaliśmy przy projekcie GenerationPark, może być teraz zastosowane na szeroką skalę. Planując nasze inwestycjebiurowe zawsze analizujemy jakie innowacje możemy wprowadzić w danym projekcieoraz przyglądamy się co możemy zmienić lub zaoferować najbliższej okolicy. Smogjest wyzwaniem dużych aglomeracji, więc jako świadomy inwestor, jeśli możemyprzyczynić się do polepszenia jakości powietrza, będziemy to robić – mówiKrzysztof Wilczek, dyrektor regionalny w spółce biurowej Skanska.
Badania i analizy
Strategicznymi partnerami naukowymi projektu badawczegozostali eksperci z Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, WydziałuInżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Geofizyki PAN.Badacze przeprowadzili serię testów laboratoryjnych potwierdzającychdeklarowane parametry użytkowe płyt sprawdzenie właściwości tlenków tytanu itrwałość betonowej mieszanki. Wyniki badań były pozytywne- średni poziomredukcji szkodliwych tlenków w warunkach laboratoryjnych dochodził do 70 proc.Potem naukowcy sprawdzali technologię w przestrzeni miejskiej, gdzie uśrednionepomiary wskazywały ok. 30 proc. redukcji. Do wykonania próbnego odcinkawykorzystali płyty fotokatalityczne i tradycyjne. Redukcję badali dobowo, naróżnych wysokościach, przez kilka miesięcy. Największy poziom redukcji był napoziomie ok. 50 cm od powierzchni terenu, ale beton skutecznie oczyszczałpowietrze także na większej wysokości.
W tym roku z pomocą nowoczesnych technologii warszawscydrogowcy chcą zapewnić mieszkańcom i turystom nie tylko komfort i bezpieczeństwo,ale również czyste powietrze, na kolejnych dziesiątkach tysięcy mkw. dróg. Antysmogowy beton ma szansę stać sięstandardem podczas prac ZDM. Będzie to kolejny z elementów działań stolicymających na celu poprawę jakości powietrza w mieście.
Ubiegły rok był rekordowy pod względem remontów i budowynowych chodników. W sumie warszawiacy zyskali 156 tys. mkw. nowych, równychtrotuarów. Jest to niemal tyle co w latach 2015-2017 łącznie.
„