W Tychach płatność za bilety kartą
W pojazdachkomunikacji miejskiej w Tychach i okolicy za bilet można płacić kartązbliżeniową – poinformowała w środę rzeczniczka Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii Kamila Rożnowska. Najwcześniej w połowie 2021 r. ma to być teżmożliwe w całej Metropolii.
Jak poinformowała Rożnowska, płatności kartą zbliżeniową sąjuż możliwe we wszystkich ok. 160 autobusach i trolejbusach w obrębie dawnegotyskiego porozumienia komunikacyjnego. Z początkiem 2019 r. tamtejsze samorządypowierzyły organizację komunikacji miejskiej Metropolii, wykorzystującej ŚląskąKartę Usług Publicznych jako nośnik biletów elektronicznych.
„System ŚKUP tam nie występował, a po integracji transportupublicznego pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego, trzeba było gorozszerzyć właśnie o gminy podregionu tyskiego. Dlatego też opcja ta pojawi sięw pierwszej kolejności w Tychach i okolicach” – wskazała Rożnowska. Dodała, żezamawiając nowe kasowniki dla systemu ŚKUP, zapewniono możliwość wykorzystaniakart bankowych.
Docelowo opcja ta ma się pojawić we wszystkich pozostałychautobusach i tramwajach ZTM. „Chcemy, żeby to był standard w komunikacji,dlatego pracujemy nad tym rozwiązaniem w związku z planowaną i globalnąmodernizacją systemu ŚKUP. W pierwszej połowie tego roku chcemy ogłosićprzetarg na jego modyfikację” – powiedział cytowany przez Rożnowską członekzarządu GZM Jacek Brzezinka.
Rzeczniczka Metropolii objaśniła, że aby kupić bilet zapomocą karty płatniczej, należy na ekranie głównym kasownika wybrać kolejno:rodzaj biletu (strefowo-czasowy lub w taryfie odległościowej), bilet normalnylub ulgowy oraz liczbę biletów (wszystkie zostaną wykorzystane od razu). Potemnależy przyłożyć kartę do kasownika, a płatność potwierdzi informacja nawyświetlaczu.
Kasownik nie wydrukuje potwierdzenia płatności ani biletu.Podczas kontroli należy okazać kartę, za pomocą której kupiono bilet.Kontrolerzy – wyposażeni w odpowiednie terminale – zidentyfikują transakcję zapomocą unikalnego tokena, nie widząc danych karty. Zbliżeniowy sposób płatnościw tyskich autobusach zrealizowano w standardzie MTT, którego bezpieczeństwopotwierdzają m.in. certyfikaty międzynarodowych organizacji płatniczych Visa iMastercard.
Według wcześniejszych informacji zarząd GZM chce wprowadzićzbliżeniowe płatności w komunikacji miejskiej na całym swym terenie wraz zunowocześnieniem lub modyfikacją systemu ŚKUP. Będzie to możliwe po zakończeniutzw. okresu trwałości unijnego projektu, który dofinansował wdrożenie ŚKUP,czyli po czerwcu 2021 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wdrożony w 2015 r., z kilkuletnim opóźnieniem, system ŚKUPkrytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. Systemdziała off-line. Umożliwia to np. natychmiastowe kasowanie kartą biletu wkasowniku (bez łączenia z siecią), ale też wiąże się często z wielogodzinnymprzekazywaniem na kartę kupionych przez portal ŚKUP biletów czy długimuruchamianiem systemu po każdym wyruszeniu pojazdu na trasę.
GZM od 1 stycznia 2019 r. przejęła – poprzez własny ZarządTransportu Metropolitalnego (ZTM) – organizację komunikacji miejskiej na swoimterenie od trzech dotychczasowych organizatorów, w tym największego KZK GOP,który koordynował wdrażanie systemu ŚKUP. Przejmując prawa i obowiązkiorganizatorów Metropolia przejęła nadzór nad ŚKUP, sygnalizując przygotowaniado wprowadzenia poprawek systemu.
Metropolia określiła założenia nowych rozwiązań – m.in.pracę systemu on-line, zmianę funkcji karty ŚKUP z nośnika danych naidentyfikator klienta w systemie, z możliwością wykorzystania innychidentyfikatorów, a także możliwość zapłaty środkami z systemu, kartą płatniczą,przelewem czy innymi formami płatności.
Umowę na dostarczenie i wdrożenie ŚKUP KZK GOP podpisał zkonsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecniemBank) w styczniu 2012 r. Finansowany m.in. unijnymi środkami system miałzacząć działać w 2013 r. Wdrażany stopniowo w drugiej połowie 2015 r., ruszył wlistopadzie 2015 r.
„