W krakowskim ZTP rozpoczęło funkcjonowanie Centrum Zarządzania Ruchem
Od dziś (12 lipca 2023 roku) Centrum Zarządzania Ruchem (CZR) będące częścią Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie (ZTP) rozpoczyna funkcjonowanie.
Oznacza to pełny nadzór nad Komunikacją Miejską w Krakowie (KMK), buspasami, kontrolą biletów, parkingami P+R oraz miejskimi rowerami.
Co się zmieni?
Aktualnie zakończono ostatnie prace tj. kalibrację platformy zarządzającej kontrolą nad buspasami, była to ostatnia ważna pozycja z listy do wykonania, aby działać w pełnym zakresie.
W CZR dzięki funkcjonującego w czasie rzeczywistym podglądowi pracownicy ZTP mogą zobaczyć wszystkie pojazdy Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Dodatkowo został uruchomiony system kamerowy na wybranych buspasach, który pozwoli na bezpośrednie i automatyczne kontrolowanie pojazdów, które się po nim poruszają. W pierwszych dniach będą zbierane informacje gdzie potencjalnie jest najwięcej wykroczeń. Po zebraniu tych danych, wspólnie z policją rozpocznie się współpraca, która podejmie działania prewencyjne. Kamery pozwolą na automatyczną weryfikację kursujących pojazdów KMK w nawet 90%. System będzie w przyszłości rozbudowywany o kolejne kamery.
Dyspozytornia wyposażona jest dodatkowo w systemy nadzorcze dla systemu park-e-bike, gdzie nasi pracownicy mają bezpośredni podgląd co dzieje się z wypożyczanymi rowerami. System ten także informuje o aktualnym położeniu kontrolera biletów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie prowadzi szereg działań związanych z infrastrukturą w terenie. Nie są to drogi a znaki z Systemu Informacji Miejskiej, stojaki rowerowe, stacje naprawy rowerów, pompki. Dyspozytor przez 24h na dobę będzie przyjmował telefony od mieszkańców i przyjmował zgłoszenia dotyczące ewentualnych awarii czy uszkodzeń.
Wszystkie te działania były wypracowywane wewnętrznymi siłami Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, informatycy wypracowali najlepsze systemowe rozwiązania, tak aby jak najbardziej efektywnie była wykonywana praca. Wszystkie pozostałe działania, których nie można zrobić w ramach wewnętrznych zadań tj. zakup kamer na buspasy wraz z systemem, platformą zarządzającą i licencją kosztowały w sumie 454 tys. zł.
W następnych miesiącach ZTM będzie chciał rozszerzyć bazę o kolejne dane. W przyszłości chce formować analizy ruchu za pośrednictwem systemów z liczników rowerowych, a także systemu Teleram, który zlicza cały ruch z ulic, które obserwuje ZTP.