W Krakowie więcej ułatwień dla niepełnosprawnych
Osoby niepełnosprawne mogą coraz wygodniej poruszać się pomieście. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu już na etapieprojektowania dróg, zwraca specjalną uwagę na potrzeby tej grupy, a jest onaniemała: – Spośród wszystkich największych metropolii, w Krakowie mieszkanajwięcej niepełnosprawnych i seniorów, dlatego usuwanie barierarchitektonicznych jest wpisane w politykę miasta ? mówi Bogdan Dąsal.
Udogodnienia ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiejosobom niepełnosprawnym z różną niepełnosprawnością są różnego typu. Zapowiedzigłosowe na przystankach Komunikacji Miejskiej, udźwiękowienie sygnalizacjiświetlnej, pasy medialne na przejściach dla pieszych o zróżnicowanej fakturze ikolorystyce oraz na krawędziach peronów przystankowych, przystosowanieprzystanków do taboru niskopodłogowego, wydzielone miejsca do parkowania – toniektóre rozwiązania, jakie można zauważyć na ulicach Krakowa. Z każdym rokiemprzybywa ich coraz więcej. Również w planach ramach doposażenia ogródkówjordanowskich jest wykonanie urządzeń zabawowych, przeznaczonych dla dzieciniepełnosprawnych.
? Staramy się promować ideę architektury uniwersalnej, czylidostępnej dla wszystkich ? mówi Bogdan Dąsal, pełnomocnik Prezydenta Krakowads. Osób Niepełnosprawnych, który jest także koordynatorem dwóch miejskichstrategii ? ?Powiatowego Programu Działania na Rzecz OsóbNiepełnosprawnych oraz ?Programu dostosowania systemu komunikacjimiejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych”. W pracach nad tymidokumentami, które zyskują właśnie aktualną wersję, bierze udział także ZIKiT.
– Pierwszy dokument wyznacza kierunki, w jakich powinnypójść kolejne działania miasta. Drugi natomiast zawiera już konkretnyharmonogram zadań, które następnie są monitorowane i podsumowywane wsprawozdaniach ? wyjaśnia Magdalena Mardyła z ZIKiT.
Kilka przykładów
Jedną z ostatnich realizacji przyjaznych dla wszystkichmieszkańców Krakowa jest rozbudowa linii szybkiego tramwaju wraz z estakadąLipska-Wielicka. W ramach tej inwestycji wykonano m.in. cztery windy osobowe,zamontowano 24 układy dźwiękowe, położone zostały także pasy ostrzegawcze dlapieszych na estakadzie, peronach przystankowych i w obrębie całego układukomunikacyjnego (w formie uzgodnionej z przedstawicielami osób niewidomych iniedowidzących).
Kolejnym przykładem jest zakończona przebudowa liniitramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie ? aleja Jana Pawła II ? Plac Centralny,na trasie której działają przyciski informacji głosowej na peronachprzystankowych.
– Również przejście podziemne pod Rondem Czyżyńskim zostałodostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, m.in. poprzez windy wyposażone wprzyciski oznaczone alfabetem Breilaa i system głośnomówiący. O ułatwieniachpamiętano także przy budowie ul. Lema i przebudowie przejścia podziemnego podul. Zakopiańską w ciągu ul. s. Faustyny ? wylicza Magdalena Mardyła z ZarząduInfrastruktury Komunalnej i Transportu.
Warto dodać, że z większości tych rozwiązań, korzystają nietylko osoby niepełnosprawne, ale także seniorzy czy rodzice z wózkami, dlaktórych pokonanie schodów czy wysokiego wejścia do tramwaju także może stanowićproblem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Komunikacja to podstawa
Swobodne przemieszczanie się ulicami miast i dogodnekorzystanie ze środków transportu to jedno z podstawowych założeń Karty PrawOsób Niepełnosprawnych z 1997 roku. Jest to także podstawa do aktywizacji osóbniepełnosprawnych, które powinny mieć możliwość dojazdu do pracy, ośrodkazdrowia czy korzystać z dóbr kultury.
W Krakowie sporym problemem są zabytkowe budynki w centrum,w większości nie będące w gestii gminy. Organizowany przez UMK po raz 9.konkurs architektoniczny ?Kraków bez barier” promuje ideę projektowaniauniwersalnego oraz nagradza obiekty i przestrzenie publiczne, w tym równieżzabytkowe, w których w sposób wzorcowy zlikwidowano bariery architektoniczne.
Ponadto przy Prezydencie Krakowa w 2003 r. powstałaSpołeczna Rada ds. Niepełnosprawnych, w skład której wchodzi pięciu reprezentantówkrakowskich organizacji pozarządowych: Polskiego Związku Niewidomych, PolskiegoZwiązku Głuchych, Towarzystwa Inwalidów Narządów Ruchu Ikar oraz StowarzyszeniaPomocna Dłoń i Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego. Jest to gronokonsultacyjne w decyzjach podejmowanych przez władze miasta:
– Rada konsultuje na bieżąco projekty miejskich inwestycjiinfrastrukturalnych i komunikacyjnych, modernizacje i remonty. Jej opiniedotyczą zarówno dużych prac, jak np. przebudowa ronda czy uruchomienie nowejlinii tramwajowej, oraz tych całkiem drobnych, np. remontu chodnika ?podsumowuje Bogdan Dąsal.
Tematyką dostosowania planowanych inwestycji do potrzebpieszych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zajmuje sięrównież działający w ZIKiT … Oficer Rowerowy. Podczas przeprowadzanych przezjego dział audytów rowerowych sprawdzane jest również dostosowanieprojektowanych rozwiązań do potrzeb tej grupy osób.
„