W Gdyni powtórny przetarg na Węzeł Chylonia

infotrans
08.01.2019 17:25

Przetarg, który miałwyłonić wykonawcę Węzła Integracyjnego Gdynia Chylonia zostanie unieważniony.

Jedyna złożona oferta opiewała na kwotę dwukrotnie większąniż ta, jaką Miasto Gdynia przeznaczyło na sfinansowanie inwestycji. WładzeGdyni zapowiadają ogłoszenie kolejnego postępowania i liczą na większezainteresowanie rynku. Trwają pozostałe prace, prowadzone w ramach realizacjiprojektu unijnego: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdynipoprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnegoGdynia Chylonia”.

Inwestycja na Chyloni, której dotyczy powtórny przetarg,obejmuje całkowitą przebudowę Placu Dworcowego, budowę nowego parkingupodziemnego, budowę ścieżki rowerowej na Kartuskiej i przebudowę siecitrakcyjnej dla trolejbusów. 30.11.2018 roku miało miejsce otwarcie ofertprzetargowych w pierwszym przetargu. Przypomnijmy, że jedyną firmą, która sięzgłosiła, był warszawski Budimex SA. Oferta wyniosła 60 529 669,17 zł brutto, zokresem gwarancji i rękojmi wynoszącym 8 lat, a deklarowany czas wykonania practo 96 tygodni. Miasto przeznaczyło na sfinansowanie zamówienia 30 912 541,40 złbrutto.

To inwestycja, zktórej z pewnością nie zrezygnujemy. Powtórzymy przetarg. Chcemy wybudowaćwęzeł integracyjny w Chyloni za realną kwotę. Nie możemy akceptować tak dużychróżnic w cenach. To jeden z naszych projektów strategicznych, a na jegorealizację czekają mieszkańcy. Przez kilka najbliższych miesięcy będziemyprzygotowywać kolejne, równie ważne dla Gdyni – mówi Marek Łucyk, wiceprezydentGdyni ds. rozwoju.

Jak zmieni się PlacDworcowy

Projekt zakłada utworzenie podziemnego parkingupark&ride na około 140 miejsc wraz z infrastrukturą towarzyszącą i budynkiemtoalet. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na perony SKM-ki.Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój izadaszony parking dla około 50 rowerów. Będą też miejsca dla taksówek. Węzełuzupełnią wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób zniepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską. Całainwestycja ma ułatwić przesiadanie się z kolejki SKM do komunikacji autobusoweji trolejbusowej, a kierowców zachęcać do pozostawienia auta i kontynuowaniapodróży kolejką SKM.

Nie tylko WęzełChylonia

Budowa Węzła Integracyjnego Gdynia Chylonia jest elementemwiększego projektu pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego wGdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzłaintegracyjnego Gdynia Chylonia”. To obecnie jeden z największych projektówinfrastrukturalnych Miasta Gdyni, dzięki któremu znacząco poprawi się jakośćpodróżowania komunikacją miejską po Gdyni. Projekt nie ogranicza się doinwestycji, związanych z Chylonią. Ma zasięg ogólnomiejski.

Wszystkie inwestycje,realizowane ramach projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego wGdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzłaintegracyjnego Gdynia Chylonia” mają na celu ułatwienie mieszkańcom poruszaniesię po mieście komunikacją zbiorową. Powinno to zachęcić do jeszcze częstszegokorzystania z autobusów i trolejbusów i na to liczymy. Mniej aut na drogach towiększy komfort życia dla wszystkich – dodaje Marek Łucyk.

Na ukończeniu są już prace na ulicy Morskiej. Ten głównytrakt komunikacyjny, prowadzący na Chylonię i dalej wyprowadzający ruch nadrogę krajową S6 jest poddawany modernizacji. W trakcie budowy są buspasy,które doskonale się sprawdziły choćby na ulicy Kieleckiej i na które czekająpasażerowie gdyńskiej komunikacji miejskiej. Trwa postępowanie na wybór firmy,która wykona przebudowę kilkunastu zatok dla autobusów i trolejbusów.Wyremontowane zostaną wybrane przystanki w Śródmieściu, na Dąbrowie, MałymKacku, Karwinach, Pustkach-Cisowskich i w Orłowie. Większość z zatok będzieprzebudowana w taki sposób, by były przyjazne dla pasażerów wsiadających iwysiadających z pojazdów, a zwłaszcza dla osób niewidomych, niedowidzących,osób z niepełnosprawnością ruchową i dla rodziców z małymi dziećmi. Będąwykonane z nawierzchni betonowej, dzięki czemu będą bardziej odporne na zmiennewarunki atmosferyczne i zagwarantuje trwałość. Dzięki temu projektowi naprzystankach pojawiają też się nowe tablice informacji pasażerskiej. W sumiebędzie ich aż 41. Staną w dzielnicach: Chylonia, Pustki Cisowskie-Demptowo,Leszczynki, Obłuże, Śródmieście, Grabówek, Działki Leśne, Witomino-Radiostacja,Redłowo, Orłowo. Ich użyteczność potwierdzają opinie mieszkańców, którzy jużsię przyzwyczaili do tego, że czekając na przystanku można łatwo sprawdzić, októrej odjeżdża konkretny autobus lub trolejbus.

Wartość projektu „Rozwój zrównoważonego transportupublicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzeniewęzła integracyjnego Gdynia Chylonia” wynosi ok. 66 mln zł, dofinansowanie zProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiskona lata 2014-2020 to około 40mln zł.